روستایی با تبلور همت برای تولید


روستایی با تبلور همت برای تولید

ارومیه- ایرنا- روستای مافی کندی سلماس که طی سالهای گذشته به عنوان یکی از روستاهای مولد در آذربایجان غربی بود، با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید، به تبلور همت برای تولید و جلوگیری از بیکاری تبدیل شده به طوری که این روستا هم اینک هیچ بیکاری در خانواده ای ندارد.

روستای مافی کندی، یکی از روستاهای شمال شهرستان سلماس است که آوازه اسم آن با ساخت مجسمه های پلی استر و همه گیر شدن این تولید همه پسند، شکل گرفته است.

از سلماس که به سمت شمال حرکت می کنید، به روستایی می رسید که کمی با دیگر روستاها فرق دارد؛ به محض ورود به محوطه روستا، بوی کار و تلاش از همه خانه ها به مشام می رسد.

در هر خانه ای را که باز می کنید، همه اعضا بدون وقفه برای تولید تلاش می‌کنند و آن را سرمایه ای همیشگی برای خود می‌دانند.

تا چند سال پیش که بی آبی در این منطقه از آذربایجان غربی موج می‌زد، همه خانواده های این روستا، نگران آینده خود بودند ولی از این تهدید به یک فرصت رسیدند تا نام و آوازه روستای خود را بالاتر از بسیاری از مناطق این استان و حتی کشور بکنند.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و توجه به مساله تولید که در بسیاری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز وجود داشت، یک بار دیگر برنامه ریزی برای توسعه بخش تولید در این روستا شکل گرفت و بارور شد.

تمام اهالی روستای مافی کندی با حدود ۲۰۰ خانوار و نزدیک به یک‎‌هزار نفر جمعیت، مشغول فعالیت درآمدآفرین هستند و هیچ کدام بیکار به شمار نمی روند.

مردم این روستا اعتقاد دارند که همه مردم حداقل آذربایجان غربی، در صورتی که در خانه مجسمه داشته باشند، محصولی از این روستا را در خانه خود نگهداری می‌کنند.

فرماندار سلماس در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات در راستای توسعه اشتغال و تولید از طریق صندوق کارآفرینی امید به مردم روستای مافی کندی پرداخت شده است.

مرتضی اصغری افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای ۵۰ طرح اشتغالزا در روستای مافی کندی پرداخت شده و با تحقق آنها، ۶۵ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: روستای مافی کندی سلماس از جمله روستاهای فعال در راستای توسعه اشتغال بوده و می‌تواند به عنوان نماد همت برای اشتغال جمعی شناسانده شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال کمک به توسعه تولید و اشتغال در کشور و این خطه است، بیان کرد: شهرستان سلماس از جمله شهرستان های موفق در توسعه اشتغال بوده و نبود بیکاری در روستایی به نام مافی کندی مویدی بر این حرف است.

فرماندار سلماس اظهار امیدواری کرد که دیگر روستاهای این شهرستان نیز با استفاده از تسهیلات دولتی و اهتمام جمعی، در راستای توسعه و جهش تولید و اشتغال تلاش کنند.

دهیار مافی کندی نیز در این خصوص گفت: تمام مردم این روستا به مجسمه سازی اشتغال دارند و کارگاه های مجسمه سازی آنان حتی برای ساکنان سایر روستاهای نزدیک نیز ایجاد اشتغال کرده است.

کمال عثمان پور اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مجسمه‌های تولیدی کشور توسط اهالی روستای مافی‌کندی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: در این روستا همه منازل به کارگاه‌های کوچک و بزرگ مجسمه‌سازی تبدیل شده و مردم از صبح تا غروب مشغول ساخت مجسمه‌های زیبا و کم نظیری هستند و ۴۰ کارگاه مجسمه‌سازی نیز در این روستا دایر است.

دهیار روستای مافی‌کندی اظهار کرد: اهالی این روستا هر هفته بیش از ۸۵ تن مجسمه تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید آذربایجان غربی نیز در خصوص این روستا گفت: روستای مافی کندی در قالب طرح هر روستا یک محصول، مرکز تولید و توزیع مجسمه های پلی استری بوده و به همین منظور، بیشترین میزان کمک به این روستا انجام شده است.

علیرضا آخوندزاده افزود: کمک به ۵۰ کارگاه در این روستا برای تولید محصولات و مجسمه هایی که در همه جای ایران توزیع می شود، نمونه ای از تلاش برای توسعه کارآفرینی در آذربایجان غربی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با همراهی روستانشینان، روند توسعه و تولید در این منطقه افزایش یابد.

روستاییان مافی کندی اما در کنار شکرگزاری به خاطر توسعه تولیدات خود، به مشکلاتشان نیز اشاره می‌کنند و می گویند: افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه پلی استر، رنگ، قلم و دیگر اقلام ساخت، مشکلات سلامتی برای همه ساکنان در صورت استفاده نکردن از اقلام پیشگیرانه و همچنین وجود اقلام چینی در بازار از جمله مهمترین مشکلات ماست.

با همه این گفته ها، نام مافی کندی سلماس با همت برای تولید گره خورده و روستاییان فعال این منطقه از آذربایجان غربی، برای جهش تولید بلندترین گام ها را برداشته اند.

روستای مافی کندی با حدود ۲۰۰ خانوار و جمعیت یکهزار نفری در ۲۵ کیلومتری سلماس قرار دارد که اکثر اهالی آن درامر مجسمه سازی فعالیت دارند و هم اکنون ۲۰۰ واحد کارگاهی دراین روستا مشغول تهیه مجسمه هستند.

شهرستان سلماس نیز در ۸۵ کیلومتری شمال ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان