شهید قربانی با عشق در این مسیر قدم برداشت/مقاومت هشت ساله ایلام در دفاع مقدس یک افتخار بود


شهید قربانی با عشق در این مسیر قدم برداشت/مقاومت هشت ساله ایلام در دفاع مقدس یک افتخار بود

صالحی در نشست مجازی و صمیمی با خانواده شهید روحانی «محمدرضا قربانی» اظهار کرد: استان ایلام در دوران دقاع مقدس هشت سال مقاومت کرد و جنگ با زندگی مردم آن عجین شده بود، در این میان شهید بزرگواری چون شهید قربانی با عشق در این مسیر جان خود را فدا کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: در دومین هفته از برگزاری طرح ملی «سه شنبه‌های تکریم»، «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی ارتباط زنده تصویری با خانواده روحانی شهید «محمدرضا قربانی» از شهدای استان ایلام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی در این ارتباط زنده تصویری با اشاره به نزدیک شدن به چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اظهار کرد: یکی از راه‌های ادای دین به کسانی که برای کشور ایثارگری کرده و از جان خود گذشتند ارتباط با خانواده شهدا است تا آنها بدانند که ملت ایران خود را مدیون ایشان می‌دانند و از اندیشه‌های اگ شهدا درس گرفته و تلاش می‌کنیم با انتقال آن به نسل‌های آینده این اندیشه‌ها را زنده نگه داریم.

صالحی ادامه داد: تمام ایران از دفاع مقدس تاثیرات قابل توجهی گرفته است اما استان ایلام از چند جهت قابل اهمیت و خاطرات بیشتری در ارتباط با دفاع مقدس داشته است، در ابتدا می‌توان به مرزهای وسیع این استان با عراق اشاره کرد، نقطه‌های تماس این استان با عراق ۴۲۰کیلومتر است و صدام در حملات خود بارها به این استان هجوم برد، طبیعتا این مرز طولانی تماس ایلام با جنگ را بالا برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: علاوه بر مرز طولانی، استان ایلام از ۳۱شهریور ۱۳۵۹درگیر جنگ نشد بلکه از اردیبهشت همان سال فضای جنگ در این استان آغاز و مردم خیلی زودتر درگیر جنگ تحمیلی شدند، اگر برای بخش‌های وسیعی از ایران دفاع مقدس حدود هشت سال به طول انجامید برای استان ایلام دفاع مقدس بیش از ۸سال بود.

صالحی یادآور شد: از دیگر شرایط ویژه این استان در دوران دفاع مقدس این بود که جنگ تحمیلی شرایط زندگی را برای استان ایلام متفاوت کرد، در برخی استان‌ها جنگ شرایط مهاجرت را ایجاد کرد اما در استان ایلام مردم هشت سال با جنگ زیستند و جنگ جزئی از زندگی روزمره آنها شد و این مقاومت هشت ساله و زندگی همراه با جنگ افتخاری است که برای این استان بوده و باقی خواهد ماند.

وی با برشمردن ویژگی دیگر این استان در دوران جنگ تحمیلی افزود: حجم بمباران‌ها و هجوم‌ها به این منطقه و مردم آن بسیار زیاد بود، بیش از ۳۰۰ بار بمباران شهرهای ایلام و به ویژه ۱۳۰ بار مرکز استان باعث شده است که این استان یکی از استان های پرتهاجم در دوران دفاع مقدس شناخته شود، یکی از معروف‌ترین این بمباران‌ها نیز بمباران زمین فوتبال ایلام بود، در کنار این اتفاقات نباید از تعداد شهدا و جانبازان استان ایلام که به نسبت جمعیت آن استان بسیار زیاد است غافل شد، این استان نزدیک به سه هزار شهید دارد و در کل کشور دومین استان است که نسبت شهید آن به جمعیت استان بسیار بالا است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه تمایز این استان در جنگ تحمیلی تعداد عملیات‌هایی است که در این منطقه اتفاق افتاده است، عملیات‌های زیادی در این استان اتفاق افتاده است و بسیاری از خاطرات ایثاگران از عملیات در همین استان بوده است، در این میان نباید از نقش مردم و عشایر ایلام در این عملیات‌ها غافل بود، همچنین روحانیون این استان نیز در دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند که نمونه بارز آن روحانی شهید محمدرضا قربانی است که امروز در خدمت خانواده آن شهید هستیم.

صالحی با اشاره به شخصیت شهید روحانی «محمدرضا قربانی» خاطرنشان کرد: خانواده این شهید برای خود ذخیره‌ای را به جای گذاشتند که می‌توان به آن افتخار کرد، این شهید در ابتدای جو‌انی که جاذبه‌های زیادی برای انسان وجود دارد راه تعالی را انتخاب می‌کند و این نشانگر شخصیت و روح والای این شهید است، همین ارتباط مجازی امروز فرصت مغتنمی را برای بنده فراهم کرد تا یاد این شهید و شهدای استان ایلام را زنده نگه داریم.

وی تصریح کرد: حتما روح پرفتوح این شهید در این لحظه ما را خواهد دید و امید است از شفاعت این شهید و شهدای استان بهره‌مند شویم و از خداوند خواستاریم تا به همه‌ ما کمک کند تا از آرمان‌های شهدا حفاظت کنیم و ایران و انقلاب اسلامی را به سوی تعالی و پیشرفت به پیش ببریم و آن را به دست کسانی بسپاریم که لیاقت پاسداشت خون شهدا را داشته باشند.

در ادامه این تماس زنده تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ضمن ادای احترام به خانواده روحانی شهید قربانی، گفت: امسال چهل سال از دفاع مقدس می‌گذرد، از این رو، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در تلاش است تا بتواند کمترین ادای دین را به خون شهدا داشته باشد.

وی با اشاره به وصیت این شهید بزرگوار، خاطرنشان کرد: تعابیر این شهید والامقام در وصیت‌نامه‌شان بسیار تکان‌دهنده و زیبا است و نشانگر آن است که این شهید با عشق در این مسیر گام برداشته است و ما نیز باید تلاش کنیم در مسیر شهدا حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی یادآور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با خانواده شهدا بسیار مشتاق و از این رو از این طرح ملی حمایت کردند.

گفتنی است روحانی شهید محمدرضا قربانی اولین شهید استان ایلام در هفتم مردادماه ۱۳۶۱ در پاسگاه زید عراق بر اثر اصابت گلوله به مقام والای شهادت نائل شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد