عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس باید افزایش یابد


عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس باید افزایش یابد

رئیس جمهور گفت: عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس باید افزایش یابد. دستور داده شد تا سهام شناور مستقیما به بورس عرضه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گزیده ای از سخنان آقای روحانی در جلسه امروز هیأت دولت به این شرح است:

اولویت اولی که دراین هفته مصوب شد این است که آن‌هایی که پول در بانک گذاشتند به عنوان مسکن یکم که بیش از ۳۰۰ هزار نفر هستند این ۳۰۰ هزار نفر تامین مسکن شان در اولویت اول قرار گیرد. هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است ظرف سه ماه پولش را برگرداند. برخی از صادر کننده‌ها این پا و آن پا می‌کنند، ارز خود را عرضه نمی‌کنند، با این فکر که ارز بالاتر برود و خود این‌ها نیز در فضای مجازی افزایش قیمت را ترویج می‌کنند و یا خودشان در فضای روانی جامعه می‌دمند که ارز گران شود، تا گران‌تر بفروشند این خیانت است و این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است. مکان‌هایی که پرجمعیت است و می‌تواند مشکل زا باشد این اختیار را به وزارت بهداشت و درمان دادیم مخصوصاً مکان‌هایی که رعایت نمی‌کنند تعطیل شوند، اجتماعات نیز که به صورت عزا یا عروسی است تا اطلاع ثانوی تعطیل است. ۳۰ درصد سهام عدالت آزاد شده بود، ۳۰ درصد دیگر در عید غدیر آزاد می‌شود و ۳۰ درصد دیگر آن نیز در ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد.

مشروح خبر

آقای روحانی امروز چهارشنبه در ابتدای جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه می‌خواهم سخنانم را با افتتاح‌های مهمی که در روز‌های اخیر داشتیم و برای آبادانی و امنیت شرق ایران بسیار مهم و سرنوشت ساز است، آغاز می‌کنم، افزود: یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم توسعه استان‌های محروم و به ویژه سیستان و بلوچستان بوده است.

رئیس جمهور گفت: طرح‌هایی که در این استان طراحی شده است، رساندن گاز به استان سیستان و بلوچستان بود، استانی که از نعمت گاز محروم بود و وقتی مشعل گاز در زاهدان روشن شد، در دولت یازدهم یک روز تاریخی برای سیستان و بلوچستان بود.
آقای روحانی در ادامه گفت: با اقدام دولت در بندر چابهار که به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است، ظرفیت این بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن رسید و این تحولی بزرگ نه تنها برای سیستان و بلوچستان برای بلکه برای خط ترانزیتی جنوب و شمال بود، لذا در افتتاح آن مقامات مسئول از شرکت‌های مختلف و از کشور‌های مختلف شرکت کردند.
رئیس جمهور همچنین گفت: یکی از اقدامات مهم، مسئله راه آهن چابهار و اتصال آن به راه آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه آهن ۷۳۰ کیلومتری از چابهار تا زاهدان بود، برای این کار در طول این چند سال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و دیروز برای اولین بار ریل گذاری برای این راه آهن از زاهدان شروع شد و در ماه‌های آینده از سمت چابهار هم شروع خواهد شد.
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله تا پایان امسال وزارت راه، طبق قولی که به ما داده است این راه آهن را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان به خاش برساند، و مابقی نیز تا پایان دولت دوازدهم به پایان برسد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه این اقدام یکی از کار‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می‌رود، افزود: این پروژه بحث استانی نیست و بحث ملی و بالاتر از آن بحث بین المللی است، چرا که این راه آهن از اقیانوس هند و چابهار آغاز می‌شود و به تمام راه آهن‌هایی که در آسیای مرکزی و در منطقه قفقاز، چین و روسیه و حتی اروپا متصل خواهد شد.
آقای روحانی گفت: به مردم بسیار عزیز و خوب سیستان و بلوچستان تبریک عرض می‌کنم، یک طرح مهم در سیستان و بلوچستان داشتیم و ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری مدرن مجهز شدند و بخشی از آن افتتاح شده و بخشی دیگر تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
رئیس جمهور افزود: از وحدت و هماهنگی و اتحاد بین اقوام شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد امنیت بسیار خوب در سال‌های اخیر که توسط مردم در قدم اول همه اقوام و طوایف و نیرو‌های مسلح و عزیز ما ایجاد شده است، بسیار خوشحال هستم.

اختصاص ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن


رئیس جمهور گفت: با همکاری و هماهنگی جهاد و منابع طبیعی موفق شدیم ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های اطراف شهر‌ها و روستا‌ها را برای ساخت مسکن تحویل وزارت راه و شهرسازی بدهیم.
آقای روحانی در جلسه هیات دولت افزود: این ۲۵۰ هزار هکتار شروع کار بوده و در آینده به یک میلیون متر مربع زمین خواهد رسید.
وی گفت: درباره مسکن، بورس و ارز تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم که آن‌ها را به عرض ملت می‌رسانم.
رئیس جمهور در خصوص بحث مسکن افزود: به عنوان رئیس جمهور اعتراف می‌کنم که درباره مسکن یک عقب ماندگی در دولت یازدهم داشتیم به دلیل این که برخی از طرح‌های مسکن ما متاسفانه عملیاتی و اجرایی نشد البته طرح‌هایی که در زمینه هوایی، ریلی و جاده‌ای و بنادر داشتیم اجرا و به خوبی عملیاتی شد.
آقای روحانی گفت:، اما در بحث مسکن، چون گرفتار پروژه‌های ناتمام و بدون خدمات بودیم و باید آن‌ها را به جایی می‌رساندیم به طور طبیعی دچار عقب ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.


وی افزود: اولین قدم این بود که آنچه مورد نیاز است برای مسکن مردم یعنی زمین مورد نیاز را در اختیار وزارت مسکن قرار دهیم تا وزارت مسکن بتواند هم شهرک‌ها را طراحی و هم بخش‌های مسکونی و بافت فرسوده را ترمیم کند و هم در روستا‌ها فعال شود و همچنین به نیازمندانی که نیاز به مسکن دارند کمک کند.
آقای روحانی گفت: اولویت اولی که دراین هفته مصوب شد این است که آن‌هایی که پول در بانک گذاشتند به عنوان مسکن یکم که بیش از ۳۰۰ هزار نفر هستند این ۳۰۰ هزار نفر تامین مسکن شان در اولویت اول قرار گیرد.
رئیس جمهور افزود: دوم اینکه مستاجرانی که در کشور هستند و شرایط اقتصادی خوبی ندارند و طالب مسکن هستند این‌ها هم به عنوان اولویت هستند تا مسکن آن‌ها تامین شود.
آقای روحانی گفت: وزارت مسکن سامانه‌ای به روی مردم باز کرده تا آن‌هایی که اعلام نیاز و ثبت نام کردند و غربالگری اول در این ثبت نام انجام شده، آن‌هایی که دارای مسکن بودند و زمینی را برای مسکن قبلا دریافت کرده بودند در این غربالگری حذف شدند.
رئیس جمهور افزود: در حال حاضر مشخص شده که چه کسانی داوطلب و چه کسانی نیازمند هستند، این‌ها اولویت دارند.
وی گفت: در خصوص مستاجران مشکلات زیادی بود و در هفته‌های اخیر تصمیمی که در ستاد ملی کرونا اتخاذ کردیم برای محدودیت افزایش مال الاجاره از سال گذشته به سال جاری، تصمیمات تاثیرگذاری بود که گرفته شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: مصوب شد تا در تهران هیچ اجاره بهایی بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا نکند، در شهر‌های بزرگ ۲۰ درصد و در سایر مناطق ۱۵ درصد. این اجرایی و عملیاتی شده و در بازار استیجاری مسکن تاثیرگذار بوده است.
آقای روحانی افزود: اقدامات دیگری هم باید انجام شود در این هفته روز دوشنبه تصمیماتی گرفتیم، اما چون نیاز به هماهنگی‌های بیشتر داریم برای این تصمیمات باید بین بانک‌ها و وزارت مسکن هماهنگی باشد دو هفته دیگر که جلسه مسکن داریم این طرح را نهایی می‌کنیم که کمک بسیار خوبی برای مستاجرین خواهد بود.
رئیس جمهور گفت: امیدواریم در آینده خیلی نزدیک شاهد تحول بزرگ و خوبی در زمینه مسکن باشیم.

وزارت خارجه کار‌های عظیم و مهمی انجام داده است


رئیس جمهور گفت: نماد سیاست خارجه و وزارت خارجه، شخص وزیر است که در این هفت سال کار‌های بزرگ و عظیمی انجام داد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، افزود: امام راحل و رهبری معظم، همیشه حامی وزیر خارجه در همه ادوار بوده اند و در این مدت هفت سال کار‌های عظیمی انجام گرفت که دشمنان با همه مشکلاتی که ایجاد کردند، خودشان به قدرت ما پی بردند.
رئیس جمهور گفت: در این مدت قطعنامه‌های شورای امنیت کنار گذاشته شد، شش قطعنامه در فصل هفت تصویب، ولی در یک روز لغو شد و این پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است.
آقای روحانی افزود: PMD را ببینید که آرزو بر دل آمریکا و اسرائیل گذاشت و یا FATF که در دولت دهم یکی از مشکلات بزرگ بود، در دولت یازدهم کاری انجام شد که ما از لیست سیاه آن خارج شدیم و یا در کنوانسیون دریای خزر موفق بودیم و حتی برای لایروبی اروند با عراق به توافق رسیدیم.
رئیس جمهور گفت: در روابط خارجی یک نگاه استراتژیک داشته و داریم و تعامل بسیار خوبی با همسایه البته به غیر از دو کشوری که خودشان نمی‌خواهند با ما رابطه داشته باشند.
آقای روحانی افزود: وزیر خارجه ما فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد و من شاهد تلاش بی وقفه او هستم و به طور مداوم پیگیر کار‌های مهم کشور است.
رئیس جمهور همچنین گفت: فراموش نکنیم که دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیسم دو هدف مهم دارند، یکی آن که می‌خواهند بین مردم و نظام تفرقه انداخته و مردم را مأیوس کنند و هدف دیگر آن‌ها تفرقه بین قوای سه گانه است، البته دولت همیشه رابطه برادری و دوستانه‌ای با قوه مقننه و قوه قضائیه داشته و ان شاءالله که آن‌ها نیز همین رویه را ادامه بدهند.
آقای روحانی در ادامه افزود: به مناسبت ۲۳ تیر ماه که روز تعامل سازنده ما با تمام دنیا است، باید از ملت شریف ایران به خاطر حمایت از سیاست خارجی و حمایت پدرانه و دلسوزانه رهبری از دولت و شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه تشکر کنم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با حمایت از همدیگر از مشکلات عبور کنیم.

۳۰ درصد سهام عدالت در عید غدیر آزاد می‌شود


رئیس جمهور گفت: ۳۰ درصد سهام عدالت آزاد شده بود، ۳۰ درصد دیگر در عید غدیر آزاد می‌شود و ۳۰ درصد دیگر آن نیز در ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت به بحث بورس اشاره کرد و گفت: جلسه دیروز ما درباره بورس بود، بورس باید با استحکام راه خود را ادامه دهد. مردمی که وارد بورس شدند اعتمادشان به سازمان بورس، شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و دولت است.
رئیس جمهور گفت: همه ما مسئولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم، برای اینکه بورس بتواند حرکتی که دارد و به سمت افزایش است، راه خود را مطمئن ادامه دهد، ما باید عرضه اولیه را زیاد کنیم.
آقای روحانی تصریح کرد: دیروز در جلسه اقتصادی به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان طبق قانون سهم شناور را اگر با وزرای مربوطه هماهنگ شدند، چه بهتر و اگر هماهنگ نشدند، مستقیما عرضه کنند و این دستوری است که به بورس داده شده است و باید عمل کند و ما سهام شناور را عرضه می‌کنیم.
رئیس جمهور افزود: همچنین وزارتخانه‌هایی که باید سهام لازم را بیاورند و عرضه کنند و این کار را باید انجام دهند، خوشبختانه امروز در دولت مطرح شد هم بحث سهام هلدینگ سیمان که انجام گرفته و باز هم باید ادامه پیدا کند و هم بخشی از شستا که انجام شده و باید ادامه پیدا کند.
وی در ادامه گفت: درباره وزارت نیرو شرکتی که به زودی عرضه می‌شود که ۶ هزار میلیارد ارزش آن بوده و همه این‌ها امیدوار کننده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: بورس را نیز موظف کردیم از بررسی‌هایی که برای شرکت‌ها انجام می‌دهد که حدودا هفته‌ای یکی دو شرکت بیشتر نیست را به ۵ شرکت افزایش دهد و این موضوع جزء تصمیمات دیروز بوده است و باید انجام گیرد.


وی گفت: با اقداماتی که وزرای محترم انجام خواهند داد، ان شاالله شاهد استحکام بورس خواهیم بود.
آقای روحانی افزود: سهام عدالت هم که در شرایط فعلی کمک خوبی برای مردم بود، ۳۰ درصد این سهام قبلا آزاد شده است، ۳۰ درصد این سهام نیز برای عید غدیر آزاد خواهد شد و ۳۰ درصد هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود، بنابراین این سهام نیز آزاد خواهد شد، البته به هر ترتیبی که مردم خواستند چه مدیریت مستقیم و چه اینکه بخواهند بفروشند و یا در شرکت‌های استانی ورود کنند و یا به هر شکلی که خواستند می‌توانند مدیریت کنند.
وی همچنین گفت: نسبت به شرکت‌های استانی نیز مقرراتی که لازم بوده گذرانده ایم، بحث کردیم و کانونی که بنا بوده در تهران فعال شود، چارچوبش را مصوب کردیم، ان شاالله کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و شاهد مسیر مثبت در زمینه بورس خواهیم بود.
رئیس جمهور افزود: مسئله بعد مسئله ارز است، ارز همانطور که بار‌ها گفته ام کسی که صادر کننده کالایی یا خدماتی به خارج است نباید فکر کند که این ارز مال اوست و به هر شکل که خواست و یا هر زمان که خواست می‌تواند بیاورد (عرضه کند) هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است ظرف سه ماه پولش را برگرداند.
آقای روحانی تصریح کرد: اگر ظرف سه ماه آن را برگرداند که طبق معمول به بازار نیما می‌رود و در سامانه نیما عرضه می‌شود و ارز خود را طبق چارچوبی که در کشور است می‌فروشد، اما اگر عرضه نکرد و به تاخیر افتاد، ارز او را بانک مرکزی به قیمت پایان مهلت سه ماهه خواهد خرید و او حق ندارد ارز خود را به بازار نیما بیاورد و به روز عرضه کند، به محض اینکه سه ماه تمام شد، همان روز، که قیمت روز است، بعدا بانک مرکزی از او خواهد خرید و اگر قیمت پایین بیاید که به قیمت پایین‌تر خواهد خرید، اما اگر قیمت بالا برود به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد.
وی ادامه داد: دلیل آن نیز این است که متاسفانه برخی از صادر کننده‌ها این پا و آن پا می‌کنند، ارز خود را عرضه نمی‌کنند، با این فکر که ارز بالاتر برود و خود این‌ها نیز در فضای مجازی افزایش قیمت را ترویج می‌کنند و یا خودشان در فضای روانی جامعه می‌دمند که ارز گران شود، تا گران‌تر بفروشند این خیانت است و این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است.
رئیس جمهور گفت: ما همه آزادیم در صادرات فعال باشیم، باید کالایی که در این کشور یارانه‌ای در اختیار صادر کننده قرار می‌گیرد، او ببرد صادر کند و سود ببرد و آزاد است هر زمانی خواست تا سه ماه آن را وارد کشور و در سامانه نیما عرضه و با خریدار توافق کند که در همه این کار‌ها آزاد است، اما اگر خواست تخلف کند و یا از لحاظ اقتصادی به ملت ایران فشار بیاورد، این قابل تحمل نیست.
وی افزود: من از هر دو رئیس قوه، رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه تشکر می‌کنم که هر دوی آن‌ها در سخنرانی‌ها و در مواضع خود رسماَ از این مسیر حمایت کردند که کسی که ارز را برنگرداند با آن برخورد قضایی خواهد شد، این یکی از نمود‌های هماهنگی سه قوه بود که ما در همین روز‌های اخیر شاهدش بودیم و این بسیار ارزشمند است، همه نیز بدانند نظر نسبت به این مسئله در کشور واحد است و کل دولت یک نظر دارد و کل قوای سه گانه یک نظر دارد و هر کس کالایی صادر کند ارزش را به ملت و به کشورش برگرداند، به ویژه در این شرایطی که آمریکایی‌ها می‌خواهند علیه ما توطئه کنند، همه موظفیم برابر توطئه آمریکا ایستادگی و مقابله کنیم.

مجالس عزا و عروسی تا اطلاع ثانوی تعطیل است


رئیس جمهور گفت: این اختیار را به وزارت بهداشت دادیم که اگر اصول بهداشتی در اماکن رعایت نشود آن مکان تعطیل یا پلمپ شود و مجالس عروسی و عزا هم تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت افزود: الان نه شرایط تنش است نه شرایط بگو مگوست آن هم در کشوری که در شرایط تحریم و فشار است و این همه دشمن دارد و در شرایط کرونا به سر می‌بریم.
وی اضافه کرد: باز هم تاکید می‌کنم دست صمیمانه و برادرانه به سمت قوه قضائیه، نیرو‌های مسلح و مقننه دراز می‌کنیم و در مدت باقی مانده دولت می‌خواهیم با یکدیگر کار کنیم و در این زمان همه طرح‌ها و پروژه‌های نیمه کاره را تکمیل و وعده‌هایی را که به مردم داده ایم عملی کنیم نگذاریم توطئه‌های دشمن عملی شود و این راه را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور گفت: مردم ما ان شاءالله هر هفته شاهد افتتاحیه‌هایی خواهند بود و فردا ۱۹ تیر ماه هم افتتاحیه‌های خوبی خواهیم داشت از جمله طرح تولید ۳ و نیم میلیون تن آهن اسفنجی و دیگری به پروژه سیستان و بلوچستان مرتبط می‌شود.
آقای روحانی با اشاره به شرایط بحران کرونا افزود: باز هم مسئله کروناست چند تصمیم اتخاذ کردیم و اجرای آن برای ما مهم است یک دور در ماه اسفند و فروردین در موج اول کرونا بودیم و از آن موج عبور کردیم و در اردیبهشت با یک تنفس در کشور روبرو بودیم.
رئیس جمهور گفت:، اما در خرداد با موج جدیدی در استان‌هایی که موج اولیه را نداشتند روبرو شدیم که از این موج هم عبور خواهیم کرد.
آقای روحانی افزود: هر تصمیمی کمیته‌های استانی بگذارند با تصویب کمیته امنیت ستاد ملی کرونا، اجرایی می‌شود.
رئیس جمهور گفت: مکان‌هایی که پرجمعیت است و می‌تواند مشکل زا باشد این اختیار را به وزارت بهداشت و درمان دادیم مخصوصاً مکان‌هایی که رعایت نمی‌کنند تعطیل شوند، اجتماعات نیز که به صورت عزا یا عروسی است تا اطلاع ثانوی تعطیل است برای این که بتوانیم مردم را حفاظت و حراست کنیم.
آقای روحانی ادامه داد: تصمیم گرفتیم در جا‌های شلوغ و ادارات ماسک الزامی شود و مسیر را با این مصوبات ادامه خواهیم داد و با همکاری هم تا پایان تیر ماه، مرداد و شهریور آرام تری داشته باشیم.
رئیس جمهور افزود: امیدواریم در فصل پاییز گرفتاری آنفلوانزا به شدت نباشد و بتوانیم به بهترین وجه کشور و سلامت مردم و معیشت و امنیت مردم را در مرحله اول حفاظت و حراست کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان