خارگ؛ دومین منطقه اقتصادی کشور بعد از منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی


خارگ؛ دومین منطقه اقتصادی کشور بعد از منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حزیره خارک گفت: این جزیره به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور با بیش از ٩٠ درصد صادرات نفت ایران بعد از منطقه ویزه پارس جنوبی دومین منطقه مهم اقتصادی کشور است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حزیره خارک گفت: این جزیره به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور با بیش از ٩٠ درصد صادرات نفت ایران بعد از منطقه ویزه پارس جنوبی دومین منطقه مهم اقتصادی کشور است.

ماشاالله دوستان در باره اقدامات انجام شده این اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال در یک سال گذشته در جزیره خارگ به خبرنگار ایلنا گفت: در سال گذشته بیش از ٨٠٥ مورد از کارگاه های مشمول قانون کار، بازدید و بازرسی به عمل آمد. این بازرسی ها شامل ادواری، ویژه حوادث ناشی از کار، کمیته های حفاظت فنی کار توسط بازرسان این اداره در سطح این جزیره شکل گرفته است.

سال گذشته حادثه فوتی ناشی از کار نداشتیم

دوستان افزود: جزیره خارگ با توجه به شرایط خاص صنعتی که دارد تعداد درخواست‌ها و پرونده‌های مشاغل سخت و زیان آور بسیار بیشتری نسبت به اکثر شهرستان‌های استان دارد و این اداره در سال گذشته با توجه به همکاری های صورت گرفته توسط کارفرمایان و برگزاری دوره های آموزشی متعدد ، خوشبختانه هیچ گونه حادثه فوتی ناشی از کار نداشته است.

معوقات کارگری مان انگشت شمار بود

وی معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگری جزیره خارگ را انگشت شمار خواند و افزود: خوشبختانه در یک سال گذشته با توجه به برگزاری جلسات کمیسون کارگری در منطقه و حساسیت‌های خاص معوقات کارگری شاهد موارد خاص و انگشت شمار معوقات در این باره بوده‌ایم.

پیگیری بیمه بیکاری 45 کارگر برکنار شده از کار

ماشاالله دوستان پرونده های تشکیل شده در بحث بیمه بیکاری یک سال گذشته را ٤٥ مورد بیان کرد و افزود: متاسفانه این افراد به دلایل غیر ارادی از محل کار عدم نیاز شدند و این اداره پس از بررسی‌های علت از کار برکنار شدن این کارگران نسبت به تشکیل پرونده های آنها اقدام و حق بیمه بیکاری آنها اقدام کرد.

وی با اشاره به فعالیت ١٨ تشکل کاری و کارگری مثل شورای کار ، انجمن‌های صنفی کارگران و کارفرمایان و نماینده کارگران در سطح خارگ اضافه کرد : فعالیت های اثر بخش این تشکل‌ها باعث حل بسیاری از مشکلات این حوزه‌ها شده است.

تشکیل پرونده برای 5 کارفرما در مراجع قضایی

وی افزود: در حوزه روابط و دادرسی کار در یک سال گذشته بیش ٣١٥ مورد رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی را داشته‌ایم که تقریبا نزدیک به ٧٠ درصد آن با تلاش های اعضاء هیئت سازش ما منجر به صلح شد، همچنین ٥ کارفرما را به دلیل عدم رعایت موارد قانون کار تحت تعقیب قضایی قرار داده و پرونده‌های آنها از طریق مراجع قضایی مورد پیگرد قرار گرفته است.

برگزاری کارگاه های تفریحی و رفاهی برای کارگران

رئیس اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی جزیره خارگ با تشریح اقدامات رفاهی انجام شده در حوزه کارگری افزود: برنامه‌های متعدد ورزشی در طول یک سال گذشته با حضور در کارگاه‌ها برگزار شده است و در بحث فرهنگی و هنری هم با توجه به معرفی رابطین فرهنگی از طرف شرکت های نفتی منطقه همکاری ها و برنامه های بسیار خوبی انجام گرفته است و خود اداره نیز چندین برنامه فرهنگی و مذهبی برای گروهای کارگری جزیره برگزار کرد.

بیشترین دعاوی کارگری و کارفرمایی به دلیل مشکل تردد دریایی

وی مشکل تردد دریایی را به عنوان یکی از علل برخی دعاوی کارگری و کارفرمایی بیان و افزود : با توجه به شرایط خاص جزیره و مشکلات تردد دریایی بعضاً در زمان نا مساعد بودن شرایط جوی و لغو شدن ترددهای دریایی به وجود آورده است.

تعطیلی کارگاه های کوچک و بیکاری کارگران در پی بیماری کرونا

دوستان در ادامه به تشریح شرایط به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان و کارگران در ایام کرونایی پرداخت و افزود: متاسفانه موضوع همه گیر شدن انتشار ویروس کرونا باعث تعطیلی و یا کم شدن حجم فعالیت کارگاه‌های کوچک و بیکار شدن تعدادی از کارگران شده است که در همین راستا سامانه سراسری ارائه تسهیلات به شرکت ها و کارگران از طریق رسانه ها به این اقشار معرفی شده است که با استقبال آنها مواجهه شده و هماهنگی‌ها و اقدامات بعدی از طریق اداره کل استان انجام پذیرفته است.

رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پایان به تسهیلات ارائه شده کارآفرینان این جزیره اشاره کرد و گفت: این اداره به کارآفرینان حوزه‌های مختلف که باعث ایجاد اشتغال شده اند تسهیلاتی را ارائه می دهد و با توجه به شرایط خاص صنعتی جزیره در یک سال گذشته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خارگ به تعداد ١٢ نفر از کارآفرینان مشاغل خانگی وام های کم بهره و زود بازده پرداخت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد