پنبه کاران گنبدی مراقبت آفت کرم غوزه باشند


پنبه کاران گنبدی مراقبت آفت  کرم غوزه  باشند

گنبدکاووس - ایرنا - کارشناس مسوول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس از شیوع آفت کرم غوزه در برخی مزارع پنبه این شهرستان خبر داد و از کشاورزان خواست با پایش مستمر مزارع خود مراقب این آفت بوده و درصورت مشاهده آن، نسبت به مبارزه شیمیایی یا بیولوژیکی یا تلفیقی از هر دو مورد اقدام نمایند.

عفت زواری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در گنبدکاووس پنج هزار و ۱۵۶ هکتار پنبه بهاره و تابستانه کشت شده که تاکنون پنج هزار و ۱۱۰ هکتار آن به سطح سبز رسیده است.

وی افزود: پنبه‌کاران گنبدی که مزارع آنان به مرحله حساس گل دهی رسیده برای مبارزه با آفت کرم غوزه باید از روش‌های تلفیقی از جمله استفاده از تله نوری و سطلی و یا استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون یا حشره کش B.T با نظر کارشناسان، مزارع خود را از وجود این آفت پاک کنند.

زواری اضافه کرد: کشاورزان باید برای مقابله با این آفت ضمن پایش مستمر مزرعه خود و درصورت مشاهده آفت با نظر کارشناسان نسبت به مبارزه تلفیقی اقدام نمایند زیرا جمعیت این آفت را تنها نمی‌توان با سموم شیمیایی کنترل کرد.

وی تصریح کرد: پنبه‌کاران می‌توانند برای تهیه اطلاعات تکمیلی و خرید زنبورهای تریکوگراما و براکون به کلینیک‌های گیاه پزشکی و مراکز جهادکشاورزی سطح شهرستان گنبدکاووس مراجعه نمایند.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه آفت کرم غوزه پنبه بعضا در مزارع گوجه فرنگی، ذرت، آفتابگردان و دانه روغنی سویا نیز مشاهده می‌شود، گفت: کشاورزان در صورت مشاهده اولین پروانه کرم غوزه که در تله‌های فرمونی گیر افتاده، باید نسبت به رهاسازی زنبور تریکوگراما اقدام نمایند.

زواری افزود: در صورتی که آفت کرم غوزه پنبه در هنگام اوج تفریخ تخم و ظهور لاروهای آن یعنی سه تا پنج روز پس از پیک پرواز حشرات مشاهده شد باید از حشره‌کش زیستی B.T آنهم ترجیحا صبح زود یا بعدازظهر استفاده کنند که نتیجه بهتری خواهد داشت.

به گفته وی، جهت کنترل لاروهای سنین سه به بعد، در هر هکتار باید هزار عدد زنبور ماده براکون در مزرعه رهاسازی شود.

به گزارش ایرنا، کرم غوزه پنبه حشره‌ای بسیار متنوع از نظر اندازه و رنگ می باشد، حشرات بالغ شب پره‌هایی با طول حدود ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر و عرض بدن با بال های باز حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر هستند، بال‌ها ترکیبی از رنگ‌های زرد و خاکستری و قهوه‌ای همراه با لکه‌های لوبیایی شکل هستند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022