از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت


از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

شهید جمشیدی در همه فعالیت‌های فرهنگی پیشقدم بود، از برگزاری یادواره شهدا تا خادمی کاروان‌های راهیان نور در جنوب کشور و حضور مداوم در اردوهای جهادی سیستان و بلوچستان؛ روحیه جهادی‌اش در این باره باعث شد به او لقب «علمدار فرهنگی» بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، تفحص و بازگشت پیکر مطهر شهید مدافع حرم «علی جمشیدی» به وطن و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری آن شهید والامقام در روز 17 تیرماه در شهرستان نور، فرصتی را فراهم آورد تا در گفتگو با خواهر شهید، کمی با اخلاقیات و سبک زندگی ایشان آشنا شویم. آنچه در ادامه می آید مشروح این گفتگو است:

از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

شما چند فرزند هستید و علی آقا فرزند چندم خانواده بود؟

ما ۱۰ فرزند هستیم ۷ دختر و ۳ پسر، علی آقا فرزند نهم خانواده است، سال ۱۳۶۹ در شهرستان نور به دنیا آمد و با آخرین دختر خانواده دوقلو هستند.

چه خصوصیات اخلاقی‌ و رفتاری در شهید بارز بود و با آنها شناخته می شد؟

علی آقا پسری چشم پاک، صبور، مصمم و بااراده بود وقتی قرار بود کاری را انجام بدهد اگر هزار مانع مقابلش قرار داشت، سعی می کرد موانع را برطرف کند. در مقابل نامحرم هیچگاه سرش را بالا نمی گرفت. بسیار با ادب بود طوری که در حضور بزرگترها صدایش را بالا نمی برد، به پدر و مادرمان خیلی احترام می گذاشت. اجازه نمی داد کسی غیبت کند و خودش هم غیبت کسی را نمی کرد. روی لباس پوشیدن هم بسیار دقت می کرد .

شهید جمشیدی با مسجد و فعالیت های مسجدی چه انسی داشت و بیشتر در چه زمینه ای فعالیت می کرد؟

علی آقا از همان دوران کودکی در مسجد حضور فعال داشت. مادرم از کودکی همه ما را برای نماز جماعت به مسجد می برد. علی مکبر و موذن مسجد بود بعدها کارهای فرهنگی مسجد را به عهده گرفت.

از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

چرا از شهید علی جمشیدی با لقب «علمدار فرهنگی» یاد می شود؟

علی آقا در تمام فعالیت های فرهنگی پیش‌قدم بود، یادواره شهدا برگزار و به مناسب های مختلف ایستگاه های صلواتی برپا می کرد، زمان انتخابات هم در زمینه روشنگری فعالیت داشت. ایام نوروز برای خادمی کاروان های راهیان نور عازم جنوب کشور می شد. تابستان ها را هم با اردوهای جهادی به مناطق محروم سیستان و بلوچستان می رفت.

علاوه بر این، در ستاد امر به معروف شهر هم فعالیت داشت، هیئتی را با عنوان «باب الحوائج(ع)» و موسسه فرهنگی مذهبی «شهدای گمنام» را در شهرستان نور تاسیس کرد. در انجام کارهای فرهنگی بسیار خلاق و بااراده بود.

نظر شهید جمشیدی به ولایت فقیه چگونه بود و در تبعیت از مقام معظم رهبری چه نگاهی داشت؟

علی آقا، مقام معظم رهبری را نائب امام زمان(عج) می دانست، زمانی که حضرت آقا سخنرانی داشتند حتما به سخنان ایشان گوش می داد، بعضی اوقات سخنان کلیدی رهبر را به صورت بروشور و یا کارت ویزیت چاپ می کرد و در مناسبت های مختلف در ایستگاه صلواتی‌ای که داشتند، پخش می کرد.

بسیار مطیع امر ولی فقیه بود و ارادت خاصی به ایشان داشت هر زمان که دیدار عمومی با رهبری معظم انقلاب برگزار می شد، علی آقا سعی داشت حتما شرکت کند.

از توسلات شهید بگویید اینکه بیشتر به کدام یک از ائمه(ع) ارادت خاص داشت؟

علی آقا به تمام امامان و معصومین(ع) ارادت ویژه داشت به خصوص به حضرت زهرا(س) و سعی می کرد مراسم فاطمیه به بهترین شکل برگزار شود. به مناسبت های مختلف به مشهد می رفت و به همه ائمه(ع) توسل می کرد.

از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

انس و الفت شهید جمشیدی با امام زمان(عج) چگونه بود؟ درباره زمینه سازی برای ظهور حضرت(عج) چه نگاهی داشتند؟

علی آقا انسی عمیق و دیرینه با امام زمان(عج) داشت این را از تلاش هایش برای ایام نیمه شعبان به خوبی می شد فهمید. در ایام ولادت امام زمان(عج)، علی آقا از چندین هفته قبل با تیم شان سطح شهر را بررسی می کردند تا مکان هایی را که قرار است ایستگاه صلواتی در آنجا برپا شود، مشخص کنند .

فعالیت ایستگاه های صلواتی ای که برپا می کردند فقط محدود به پذیرایی نبود، بلکه غرفه های فرهنگی شامل غرفه کودک، محصولات فرهنگی، نمایشگاه نیز در آنها فعال می شد.

بصیرت شهید جمشیدی در رابطه با این جمله که «شمر زمانه ات را بشناس» چه بود؟

زمانی که برجام داشت اتفاق می افتاد، علی اقا مخالف این معاهده بود و اعتقاد داشت که آمریکا به عهدی که بسته، پایبند نیست، به همین خاطر بنری را طراحی کرده بود با نیم‌رخ شمر و اوباما که امان نامه ای به دست داشت و در قسمت پایین اش هم نوشته شده بود: شمر زمانه ات را بشناس .

اینطور سعی داشت مردم را از سرانجام برجام آگاه کند.

از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

شهید بزرگوار با اینکه بین مردم شهرتان نسبتا گمنام است اما بیشتر اهالی سیستان و بلوچستان ایشان را می شناسند، چرا؟

علی آقا ۸ سال ، ۴۵ روز از تابستان را به سیستان و بلوچستان می رفت و مشغول کارهای جهادی می شد، زمانی که می رفت تاکید می کرد که کسی از رفتن شان باخبر نشود .

در مناطق محروم کلاس های عقیدتی و قرآنی برگزار می کرد، همچنین در زمینه های عمرانی از جمله ساخت مسجد و مدرسه و خانه فعالیت داشت به همین خاطر بعد از شهادت شان چندین یادواره شهدا به نام علی اقا در سیستان و بلوچستان برگزار شد و مردم این شهر ارادت خاصی به علی آقا پیدا کردند.

شهید جمشیدی از چه زمانی تصمیم گرفت به سوریه برود و بحث دفاع از حرف را پیش گرفت؟

از دو سال قبل از شهادتش پیگیر بود اما چون بسیجی بود، مدت زیادی طول کشید تا اعزام شود.

نظر خانواده در این باره چه بود؟

زمانی که علی آقا به مادرم گفت می خواهد به سوریه برود، مادرم مخالفت کرد و گفت شما با این همه فعالیت فرهنگی که دارید مسلما حضورتون در اینجا موثرتر است اما شهید به مادر گفت شما وقتی محرم به هیئت می روید و عزاداری می کنید، حسرت می کشید که کاش در کربلا بودید تا نمی گذاشتیم حضرت زینب(ع) این همه سختی بکشد الان هم به حرم حضرت زینب(س) جسارت شده و باید ما برویم و مقابله کنیم .با همین حرف ها مادرم را راضی کرد و با علاقه و اراده راهی سوریه شد.

مشوق اش هم اراده و علاقه ی خودش بود.

با توجه به بسیجی بودن شهید جمشیدی، چطور توانست به سوریه اعزام شود؟

چون بسیجی بود برای رفتن خیلی سختی کشید از ساری، مشهد و تهران اقدام کرد اما نتیجه ای نگرفت، می گفتند اولویت با پاسداران است. به همین خاطر از طریق تیپ فاطمیون (مدافعان حرم افغانستانی) اقدام کرد . اما خانواده با این کار مخالفت و شهید را منصرف کردند، برادرم به ایشان قول داد که از طریق قانونی پیگیر اعزام شان شود .در نهایت زمانی که یکی از برادرانم مجروح شد علی آقا در بیمارستان با مسئول اعزام آشنا شد و از آن طریق توانست عازم شود.

علی آقا در چه منطقه ای و چه زمانی به شهادت رسید؟

از علم‌داری در جبهه فرهنگ تا جهاد برای  عمران مساجد و مدارس در مناطق محروم/ انسی دیرینه با امام زمان(عج) داشت

ایشان در منطقه خانطومان سوریه در سال ۱۳۹۵ به شهادت رسید، نحوه شهادتش هم به این صورت بود که در زمان آتش بس، دشمن با ناجوانمردی منطقه را مورد هدف قرار داد و بسیاری از سربازان اسلام را به شهادت رساند.

پیکر علی آقا بعد از حدود چهار سال و دو ماه به وطن بازگشت. حسی که در حال حاضر دارم حس افتخار و غرور به خاطر داشتن همچین برادری است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در