تصاویر: تخت فولاد اصفهان


تصاویر: تخت فولاد اصفهان

تخت فولاد اصفهان، یکی از با ارزش‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام در استان اصفهان به شمار می‌آید که بنا‌های متعددی به نام تکیه در آن ساخته شده است. بنا‌هایی که اغلب از یک قبر در میان صحن و اتاقک‌هایی در پیرامون آن تشکیل شده‌اند. تخت فولاد با مساحت تقریبی 75 هکتار در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده‌رود اصفهان و در انتهای یکی از محور‌های تاریخی شمالی ـ جنوبی...

تخت فولاد اصفهان، یکی از با ارزش‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام در استان اصفهان به شمار می‌آید که بنا‌های متعددی به نام تکیه در آن ساخته شده است. بنا‌هایی که اغلب از یک قبر در میان صحن و اتاقک‌هایی در پیرامون آن تشکیل شده‌اند. تخت فولاد با مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده‌رود اصفهان و در انتهای یکی از محور‌های تاریخی شمالی ـ جنوبی شهر واقع شده است. تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه‌ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است. مکان‌های مهم و تاریخی ثبت شده ملی تخت فولاد عبارتند از: تکیه میرفندرسکی معروف به تکیه بختیاری‌ها، سنگ قبر بابا فولاد حلوایی، آرامگاه بابا رکن‌الدین، تکیه آغا باشی، تکیه آقا حسین خوانساری، تکیه آقا مجلسی، تکیه بروجردیها، تکیه تویسرکانی، تکیه جویباره‌ای، تکیه خاتون آبادی، تکیه ریزیها، تکیه سید العراقین، تکیه شهشهانی، تکیه فیض، تکیه لسان الارض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه محمد جعفرآباده‌ای، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله (والهیه)، تکیه چهارسوقی، تکیه کازرونی، تکیه کلباسی (ابوالمعالی)، آرامگاه بید آبادی، آب‌انبار کازرونی، شبستان مسجد مصلی، مسجد رکن الملک، و تکیه فاضل هندی.
تخت فولاد در سال ۱۳۷۵ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان به حساب می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا