انواع توپ‌های ورزشی


انواع توپ‌های ورزشی

توپ‌های ورزشی، اجسامی هستند که به شکل‌های مختلفی وجود دارند و در بازی‌های ورزشی گوناگون کاربرد‌های متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ توپ یکی از تجهیزات مهم و ضروری برای بازی و تمرینات ورزشی است. توپ‌های وزشی جنس، رنگ، اندازه، وزن و شکل خاصی دارند و این موارد باعث جذابیت آن‌ها در رشته‌های ورزشی مختلف می‌شود.
تاریخچه استفاده از توپ در ورزش به قرون وسطی برمی گردد که در آن زمان از جمجمه مدور حیوانات و گاهی انسان‌ها برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کردند؛ تا اینکه با استفاده از پارچه و پوست حیوانات شکل آن تغییر کرد و امروزه هر کدام از رشته‌های ورزشی توپ مخصوص به خود را دارند و انواع توپ ورزشی وجود دارد.

فوتبال
انواع توپ‌های ورزشیتوپ از اصلی‌ترین عناصر فوتبال به شمار می‌آید و اولین توپ فوتبال در سال ۱۹۳۰ میلادی ساخته شد. توپ فوتبال در سه نوع پیشرفته مخصوص مسابقات حرفه ای، مخصوص مسابقه، و توپ تمرینی وجود دارد. همچنین توپ‌های فوتبال داخل سالن نیز وجود دارند که به آن‌ها توپ فوتسال می‌گویند.
توپ فوتبال از ۴ قسمت اصلی (پوشش یا کاور، دوخت آن، پوشش داخلی و کیسه‌های هوای داخلی) تشکیل شده است. همچنین باید ۳ علامت تایید فیفا را بر روی خود داشته باشند. توپ‌ها سایز‌های مختلفی دارند (از ۳ تا ۵). توپ‌های مورد تایید فیفا برای برگزاری تورنمنت‌های رسمی مثل جام جهانی (سایز ۵) دارای محیطی بین ۶۸ تا ۷۰ سانتی متر (بین ۲۷ تا ۲۸ اینچ) هستند، وزن این توپ کمتر از ۴۱۰ گرم، و بیشتر از ۴۵۰ گرم نیست و فشار هوای داخل آن بین ۰.۶ تا ۱.۱ اتمسفر (۶۰۰ تا ۱۱۰۰ گرم بر سانتی متر مربع) در سطح دریا و یا (۸.۵ تا ۱۵.۶ پی اس آی) باید باشد.
ورزش فوتبال انواع مختلفی دارد که هر کدام توپ مخصوص به خود را دارند و به طور کلی در دو شکل کروی و تخم مرغی وجود دارند.
توپ کروی با شکلی کاملا گرد در ورزش فوتبال از آن استفاده می‌شود.
توپ تخم مرغی مدور که بیضی شکل هستند و به دو نوع تقسیم می‌شوند: توپ‌هایی که انتهای آن زاویه دار است، در فوتبال آمریکایی و فوتبال کانادایی استفاده می‌شوند. توپ‌هایی که کاملا مدور هستند، در راگبی فوتبال و فوتبال استرالیایی از آن استفاده می‌کنند.
بسکتبال
انواع توپ‌های ورزشیتوپ بسکتبال بزرگترین و سنگین‌ترین توپ بازی‌های دسته جمعی است که از یک بادکنک هوای لاستیکی و تکه‌های چرم دوخته شده تشکیل شده است؛ توپ‌های بسکتبال رنگ‌های مختلفی دارند، اما معروف‌ترین رنگ، نارنجی متمایل به قهوه‌ای همراه با مرز‌های مشکی است.
فدراسیون بین المللی بسکتبال برای بازی‌های مردان استفاده از توپ سایز هفت را تعیین کرده است که نام تولید کننده توپ نیز روی آن حک شده باشد. وزن توپ بسکتبال مورد تایید فدراسیون بین المللی بسکتبال ۲۲ اونس (حدود ۶۲۴ گرم) و محیط چنین توپی ۷۴/۹۳ سانتی متر است. در بازی‌های زنان نیز از توپ سایز شش، با محیط ۷۲/۳۹ تا ۷۳/۶۶ سانتی متر و وزن ۱۸ تا ۲۰ اونس (حدود ۲۲۷ الی ۵۶۷ گرم) استفاده می‌شود. این توپ زمانی که از ارتفاع ۱۸۰۰ میلی متری به زمین پرتاب می‌شود، باید تا ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی متری به هوا برگردد.
بسکتبال بازی گروهی که یک رشته پرطرفدار است و در ۱۸۹۱ توسط جیمز نای اسمیت ابداع شد. در این بازی دو تیم ۵ نفره در یک زمین مستطیل شکل در ۴ کوارتر ۱۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند و NBA حرفه ای‌ترین لیگ آن است.
در دو سال نخست ابداع بسکتبال از توپ فوتبال استفاده می‌کردند، اما به خاطر اینکه سبک بود در ۱۸۹۴ یک کارخانه دوچرخه سازی اولین توپ بسکتبال را تولید کرد.
والیبال
انواع توپ‌های ورزشیتوپ‌های والیبال با توجه نوع مسابقات (داخل سالن - ساحلی) متفاوت است. هم چنین از نظر وزن، فشارهوا، جنس و محیط توپ بای طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال باشند. توپ‌های ساحلی سنگین‌تر از توپ‌های داخل سالن هستند و فشار هوای کمتری دارند، بزرگ‌تر هستند ولایه خارجی آن‌ها ضخیم‌تر است. یک توپ مناسب نباید هیچگونه کجی و نامتعادلی در خود داشته باشد، وزن آن به گونه‌ای باشد که در برابر وزش باد مقاوم باشد. رنگ آن به گونه‌ای باشد که در برابر نور قابل دید باشد و هیچ گونه بیرون زدگی در آن وجود نداشته باشد.
محیط توپ والیبال باید ۶۵ الی ۶۷ سانتی متر و وزن آن باید ۲۶۰ الی ۲۸۰ گرم باشد؛ فشار داخلی توپ والیبال باید ۰/۳۰ الی ۰/۳۲۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع (۴/۲۶ تا ۴/۶۱ پاسکال) باشد.
والیبال ورزشی تیمی است که در ۱۸۹۵ توسط ویلیام جی. مورگان ۴ سال پس از اختراع بسکتبال با ترکیب ۴ بازی بسکتبال، بیسبال، تنیس و هندبال طراحی شده است. فاصله تور از زمین در این ورزش برای زنان و مردان متفاوت می‌باشد (مردان ۲/۴۳ متر و زنان ۲/۲۴ متر).
هندبال
انواع توپ‌های ورزشیتوپ هندبال نیز کروی شکل است و برای رده‌های سنی مختلف سایز‌های مختلفی دارد. سطح آن نباید لغزنده و براق باشد و هیچگونه بیرون زدگی نداشته باشد و جنس آن به گونه‌ای باشد که در اثر ضربات متعدد و محکم از بین نرود. همچنین دوخت آن در نوع‌های دست دوز، تمیز و مناسب باشد.
وزن توپ هندبال سایز۳، ۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم و محیط توپ هندبال سایز ۳، ۵۸ تا ۶۰ سانتی متر است، وزن توپ هندبال سایز ۲ نیز ۳۲۵ تا ۳۷۵ گرم و محیط آن ۵۴ تا ۵۶ سانتی متر می‌باشد.
هندبال ورزشی گروهی و سریع که در سال ۱۹۲۰ ابداع شد. دو تیم متشکل از ۷ بازیکن در زمینی مستطیل شکل با دست توپ را پاس می‌دهند و هدف آن قرار دادن توپ در دروازه حریف است و ورزشکاران در دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای آن را بازی می‌کنند.
بدمینتون
انواع توپ‌های ورزشیتوپ‌های بدمینتون در دو نوع پلاستیکی و پری در بازار وجود دارد. توپ‌های پلاستیکی سرعت بیشتری دارند و در تمرینات و در بعضی مسابقات آماتور از آن استفاده می‌شود. بهترین نوع توپ نوع پری آن می‌باشد.
برای مسابقات رسمی از نوع پری استفاده می‌شود. توپ‌های بدمینتون با توجه به رنگ بندی‌های مختلف، ویژگی‌ها و سرعت‌های مختلفی دارند. به طور مثال توپ‌های دور آبی برای آب وهوای نرمال توصیه می‌شود و توپ‌های دور سبز برای آب و هوای گرم استفاده می‌شود و توپ‌های دور قرمز برای آب و هوای سرد استفاده می‌شود.
وزن توپ بدمینتون بین ۴/۷۴ تا ۵/۵ گرم و اندازه پر‌های آن به طول ۶۲ تا ۷۰ میلی متر است.
بدمینتون به صورت انفرادی و دونفره برگزار میشود، زمین بدمینتون مستطیل شکل می‌باشد و ارتفاع تور از زمین ۱/۵۵ متر است. توپ بدمینتون به شکل کروی یا تخم مرغ شکل نیست و پردار است که به آن شاتل کاک نیز می‌گویند و از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود، سر آن از جنس چوب پنبه است که روکش چرم دارد و ۱۶ پرک به آن وصل شده است، نحوه قرار گیری پر‌ها به نحویست که آن‌ها را بسیار آیرودینامیک می‌کند.
پینگ پنگ
انواع توپ‌های ورزشیتوپ پینگ پنگ کروی شکل است و ضریب ارتجاع آن ۰/۹۴ بوده و در مقابل ضربات محکم مقاوم است، جنس آن از سلولوئید با مواد پلاستیکی مشابه بود که از سال ۲۰۱۴ به خاطر جلوگیری از خطرات سلولوئید استفاده از نوع پلاستیکی با جنس مواد pvc پلاستیکی اجباری شد.
وزن توپ پینگ پنگ ۲/۷ گرم و اندازه قطر ان ۴۰ میلی متر است؛ رنگ این توپ نیز باید سفید یا نارنجی رنگ بدون انعکاس نور باشد.
پینگ پنگ ورزشی انفرادی است که در آن ۲ یا ۴ بازیکن شرکت دارند و اغلب در محیط سرپوشیده برگزار میشود. این بازی روی میزی از جنس چوب سخت که وسط آن توری قرار دارد انجام می‌شود و در آن ورزشکاران باید با راکت به توپ ضربه بزنند.
تنیس
انواع توپ‌های ورزشیتوپ تنیس نسبت به دیگر توپ‌ها کوچتر است، اما کوچکترین نیست. این توپ‌ها به سه دسته: توپ‌های رده سنی کودکان، توپ‌های تمرینی و توپ‌های مسابقه‌ای تقسیم می‌شود. رنگ توپ، سبز و یا زرد است و سطح بیرونی آن باید یکنواخت باشد و از دلایلی که این رنگ استفاده شد این بود که توپ‌ها در صفحه تلویزیون قابل دیدن باشند. توپ‌های تنیس دارای پرز‌هایی هستند، این پرز‌ها نقش مهمی در سرعت بهتر و پرواز توپ دارد و بازیکنان حرفه‌ای هنگام آغاز سرویس توپ‌هایی را انتخاب می‌کنند که پرز‌های بیشتری داشته باشد.
قطر توپ تنیس باید بیش از ۳۵/۶ سانتیمتر و کمتر از ۶۷/۶ سانتیمتر باشد و وزن آن باید بیش از ۷/۵۶ گرم و کمتر از ۵/۵۸ گرم باشد و جهش توپ در صورت رها شدن از فاصله ۲۵۴ سانتیمتر بر روی یک سطح بتونی باید بیش از ۱۳۵ سانتیمتر و کمتر از ۱۴۷ سانتیمتر باشد.
واترپلو
انواع توپ‌های ورزشیتوپ واترپلو که یکی دیگر از انواع توپ ورزشی است از سه بخش بلیدر، نخ پیچ و رویه تشکیل شده است و در دو سایز ویژه مردان و زنان تولید می‌شود.
وزن این توپ ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم است و اندازه قطر آن بین ۶۷ تا ۷۱ سانتی متر و به رنگ زرد است.
ورزشی گروهی است که توسط دو تیم ۶ نفره در استخر انجام می‌شود. بازیکنان باید با دست توپ را وارد دروازه کنند و مهارت شنا کردن از الزامات این بازی می‌باشد.
سپک تاکرا
انواع توپ‌های ورزشیتوپ این رشته ورزشی نیز جنس پلاستیکی و یا فایبرگلاس دارد و یا از جنس بامبو و خیزران است که فدراسیون جهانی نوع پلاستیکی آن را برای مسابقات تایید کرده است. شکل توپ نیز کروی است و باید از ۱۲بخش و ۲۰ تقاطع بافته شده باشد. وزن توپ قبل از بازی باید بررسی شود و نباید کمتر از ۱۷۰ گرم باشد.
سپک تاکرا بومی جنوب شرق آسیاست که بازی خانواده سلطنتی مالزی بوده است. در این بازی که شبیه والیبال است از پا برای گذراندن توپ از روی تور استفاده می‌کنند به هین دلیل به آن والیبال با پا نیز می‌گویند.
گلف
انواع توپ‌های ورزشیجنس توپ گلف از لاستیک است که روکش خارجی آن از پلاستیک ساخته شده است. برای پرتاب توپ‌های گلف انرژی کمتری مصرف می‌شود و دلیل وجود سطوح ناهمواری روی توپ گلف این است که این فرورفتگی‌ها باعث می‌شود توپ مسافت بیشتری را طی کند و هم چنین این شیار‌ها باعث افزایش دقت نشانه روی می‌شود. به تازگی توپ‌های هوشمند گلف تولید شده اند که مجهز به حسگر‌هایی هستند که از طریق آن می‌توان سرعت، شدت، چرخش توپ و مسیری پیش رو را تشخیص دهد. هم چنین از این طریق می‌توان به آنالیز مهارت‌های بازیکنان و تمرینات لازم جهت رفع اشکال آن‌ها استتفاده کرد.
توپ گلف تقریبا به اندازه نصف توپ بیسبال یا تنیس است، در ابتدا آنرا از چرم سنگین ساختند، اما امروزه آنرا از پیچاندن یک نوار لاستیکی به دور هسته می‌سازند. بیشتر جرم توپ گلف را پلی بوتادین که یک حالت لاستیکی دارد تشکیل داده است به همین خاطر از استحکام و دوام زیادی برخوردار است و به گونه‌ای که اصلا نمی‌شکند، همچنین برای افزایش انعطاف پذیری مواد شیمیایی دیگری مانند زینک آکریلیت و بنزویل پروکسید نیز به پلی بوتادین اضافه شد که به طول عمر آن نیز افزود.
وزن توپ گلف بین ۸۵ تا ۹۰ گرم است و اندازه قطر آن ۱/۶۸ اینچ می‌باشد.
گلف یا گوی چال یکی از پر طرفدار‌ترین بازی‌ها در فضای آزاد می‌باشد که خاستگاه آن اسکاتلند است و به صورت انفرادی یا تیمی انجام می‌شود در این ورزش ورزشکار به کمک چوبی توپ را با سرعت درون گودالی کوچک می‌فرستد.
چوگان
انواع توپ‌های ورزشیورزشی ایرانی که ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و زمان هخامنشیان توسط بزرگان و شاهان انجام می‌شد. این ورزش باستانی امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است، هر تیم ۴ بازیکن دارد و بازی در شش دوره ۷ دقیقه‌ای در زمینی به طول ۲۷۴ و عرض ۱۴۵ متر انجام میشود، آمادگی سوار و اسب در چوگان الزامی است و سوار به کمک چوبی توپ را به سمت دروازه هدایت می‌کند.
وزن توپ چوگان بین ۱۲۷ تا ۱۴۱ گرم و اندازه قطر ان ۲۶ سانتی متر است.
بیسبال
انواع توپ‌های ورزشیتوپ بیس بال از لایه‌هایی از مواد مختلف ساخته شده است، توپ‌های اولیه از یک هسته لاستیکی سخت با قطر ۱۳ اینچ ساخته شده بود که خاصیت ارتجاعی آن‌ها زیاد بود و با یک ضربه مسافت زیادی را طی می‌کرد و بازیکن مجبور بود زیاد بدود، اما با تکامل بازی توپ بیسبال سنگین‌تر با قابلیت ارتجاع کمتر طراحی شد که سرعت کمتری داشت و مسافت کمی را طی می‌کرد. در حقیقت توپ بیسبال توپر با هسته‌ای از جنس چوب پنبه پوشیده شده با لاستیک که با نخ احاطه شده و سپس روی آن چرم قرار گرفته است و گاهی روکش چرمی آن دو تکه است که به هم دوخته می‌شود.
وزن این توپ ۱۲۵ گرم و اندازهمحیط آن ۲۲/۸۶ تا ۲۳/۴۹ سانتی متر است.
ورزش تیمی با چوب و توپ که توسط ۹ بازیکن در زمینی که مساحت آن دو برابر زمین فوتبال است انجام میشود.
کریکت
انواع توپ‌های ورزشیتوپ کریکت دو نوع دارد، توپ قرمز که در بازی تست به خاطر سفید بودن لباس بازیکنان از آن استفاده می‌شود و دیگری توپ سفید که در بازی یک روزه و ۲۰-۲۰ که لباس بازیکنان رنگی است بهتر دیده می‌شود. توپ کریکت از پشم درست می‌شود و سپس روی آن نخ و بعد چرم می‌پوشانند که پوشش بعضی توپ‌ها از ۲ قسمت تشکیل شده است و آن‌ها را با بخیه به یکدیگر وصل می‌کنند، ۶ ردیف بخیه اطراف بخیه مرکزی سبب می‌شود بازیکن آنرا بهتر در دست بگیرد.
وزن این توپ‌ها بین ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم و اندازه قطر ان بین ۴/۲۲ تا ۹/۲۲ سانتی متر است.
کریکت نام ورزشی تیمی با چوب و توپ است که در زمین چمن دایره‌ای یا بیضی شکل توسط دو گروه ۱۱ نفره انجام می‌شود و در بسیاری از جنبه‌ها شبیه به بازی بیسبال است.
گلبال
انواع توپ‌های ورزشیوزن توپ گلبال ۱٫۲۵ کیلوگرم است. این توپ ۸ سوراخ دارد که هنگام حرکت و جابه جایی توپ، زنگوله‌های درون آن تولید صدا می‌کند تا بازیکنان که از لحاظ بینایی شرایط مناسبی ندارند بتوانند جهت توپ را تشخیص دهند. این توپ‌ها کروی هستند و جنس آنان از لاستیک است و لایه بیرونی آن از جنس چرم است و نباید باد زیادی داشته باشند تا دچار پرش شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی