ماجرای کیف جادویی پر از سکه در دادگاه مدیران دولتی فاسد چیست؟


ماجرای کیف جادویی پر از سکه در دادگاه مدیران دولتی فاسد چیست؟

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده‌ مدیران سابق بانک مرکزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

ماجرای کیف جادویی پر از سکه در دادگاه مدیران دولتی فاسد چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده‌ مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در این پرونده امید اسدبیگی و تعدادی از متهمان پرونده هفت تپه به عنوان متهم حضور دارند.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام رسمی جلسه دادگاه گفت: در حال حاضر جلسه دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود و متهمان پرونده عبارتند از امید اسدبیگی، مهرداد رستمی، مجتبی کحال زاده، جواد بصیرانی، مهرداد رستمی، اکبر لارنجامی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمد حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسن زاده، محمدرضا قائدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری هستند.

در ادامه جلسه دادگاه مسعود شاه محمدی نماینده دادستان اظهار کرد: به دستور متهم امید اسدبیگی ۵۰ عدد سکه توسط وحید حسینی تهیه شد و در بانک مرکزی به سید رسول سجاد داده شده است، با توجه به عوارض کحال زاده مبنی بر پرداخت ۵۰ سکه برای دو ماه قبل دستگیری و ۲۰۰ سکه در سال قبل تهیه شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: اسد بیگی بابت قرارداد به محسن صالحی ۲۰۰ سکه داده است و در تحقیقات مشخص شد صالحی بیش از ۴۰۰ سکه از اسدبیگی گرفته است و طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد اسدبیگی ارتباط بسیاری با سجاد داشته است.

ماجرای کیف جادویی پر از سکه در دادگاه مدیران دولتی فاسد چیست؟

نماینده دادستان با اشاره به کیفرخواست و اسامی متهمان گفت: متهم ردیف اول پرونده امید اسدبیگی به اتهام پرداخت رشوه به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، پرداخت سکه تمام بهار آزادی، پرداخت ۱۲ هزار دلار به متهم صالحی، پرداخت ۸۰۰ سکه تمام بهار آزادی به سید رسول سجاد، پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۵۰ هزار دلار به متهم صالحی، پرداخت مبلغ ۵۰ هزار دلار به متهم توسلی و جعل اسناد، جعل مهر، استفاده از اسناد مجعول با همکاری مهرداد رستمی، مجتبی کحال زاده و مرتضی منزوی متهم است.

وی افزود: متهم مهرداد رستمی به اتهام جعل اسناد رسمی و گمرکی به نام گمرک خرم آباد و استفاده جهت رفع تعهدات ارزی، متهم مجتبی کحال زاده به اتهام جعل اسناد و مهر شرکت خارجی، استفاده از اسناد مجعول با همکاری امید اسدبیگی و رستمی، پرداخت ۶۰۰ میلیون به رستمی، پرداخت ۲۰۰ میلیون به یک متهم دیگر و پرداخت و اعطای یک موبایل و اپل واچ به یکی دیگر از متهمان در پرونده متهم است.

نماینده دادستان تصریح کرد: متهم بصیرانی به اتهام جعل اسناد رسمی، استفاده از اسناد مجعول به نام شرکت معتمد پارسه با همکاری اسدبیگی و کحال زاده متهم است.

وی افزود: متهم اکبر لارنجامی به اتهام جعل اسناد عادی، جعل مهر شرکت خارجی برای ثبت سفارش متهم است. متهم فرشاد طالبی به اتهام دریافت رشوه به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۵۰ هزار لار از اسدبیگی و ۱۳۰ میلیون تومان از کحال زاده متهم است. متهم مهدی توسلی به دریافت رشوه به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و ۵۰ هزار دلار از اسد بیگی و کحال زاده و ۴۱ سکه از افراد دیگر متهم است.

نماینده دادستان گفت: متهم حسن صالحی آزاد با تودیع وثیقه به دریافت رشوه به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، دریافت ۱۰۰ سکه و ۱۲ هزار دلار از اسدبیگی، دریافت ۵۰۰ میلیون تومان از اسدبیگی، یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار از شهریار دربانی، دریافت ۵۰۰ میلیون تومان و ۳۲۴ دلار از موسی حسین زاده، یک دستگاه bmw ۳۵، سکه و یک دستگاه قهوه ساز از متهم آل علی، دریافت رشوه به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از احسان تحیر و یک میلیون و ۴۸ هزار دلار متهم است.

وی افزود: متهم سید محمدرضا حسینی به دریافت مساعدت و رشوه، BMW برای محسن صالحی، متهم رضا انصاری اصیل به اتهام تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ میلیون درهم و ۵۰ هزار دلار از اسدبیگی، ۴۰۰ هزار دلار از شرکت هواپیمایی و ۲۵ هزار دلار بابت مسائل حسین‌ زاده متهم است.

نماینده دادستان گفت: فرزاد محمدی آزاد به لحاظ تودیع وثیقه به اتهام پرداخت رشوه و انتشار به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بابت رفع مسدودی کارت بازرگانی شرکت دنیای پارسه، اسدالله سیفی به اتهام رشوه دادن به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به محسن صالحی، شهریار دربانی به پرداخت رشوه به صالحی در قبال تغییر ریت ارزی بانک مرکزی که میزان ۶ میلیارد سود داشته است، متهم هستند.

سیدمحمدرضا آل علی به اتهام رشوه دادن به میزان یک دستگاه BMW و ۱۲۰ هزار دلار آمریکا و یک قهوه ساز به مبلغ ۵ میلیون تومان به محسن صالحی، ۱۵ سکه تمام بهار آزادی به سید رسول سجاد، حسین زاده به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری بورسی و ۳۲۴ دلار به صالحی، محمدرضا قائدی متواری به اتهام پرداخت رشوه به میزان یک دستگاه آپارتمان در یکی از کشور‌های اروپایی و ۳۰ هزار دلار بابت پرونده‌های کارگزاری به سیدرسول سجاد، میثم فرجام متواری به اتهام پرداخت رشوه سکه به رسول سجاد، محمد نوری به اتهام مساعدت در پرداخت رشوه به مدیران دولتی بابت شرکت هفت تپه و اسدبیگی، محمد بیرانوند مساعدت در پرداخت رشوه ۲۰۰ میلیون تومانی به فرزاد محمدی، سید وحید حسینی به پرداخت رشوه به ۵۰ پرسنل بانک مرکزی، یک گوشی و ساعت اپل، محمدرضا مخبر به اتهام غصب عنوان بر خلاف حق ادعای نفوذ در بانک مسکن و دریافت یک خودرو لگسوز از اسدبیگی متهم هستند.

نماینده دادستان ادامه داد: بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک مسکن و بانک سرمایه از شاکیان پرونده هستند.

بیشتر بخوانید

توضیحات مغز متفکر پرونده هفت تپه درباره جعل اسناد/ پول خرید هفت تپه چگونه به دست آمد؟

دفاعیات عجیب متهم کلان ارزی/ سعیدی فر: ما مرده شور بودیم و کاری نداشتیم این مرده کیست

نماینده دادستان:متهم بصیرانی عملیات مجرمانه را مدیریت می‌کرد

شاه محمدی گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته و گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان از ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد دارد.

وی اقزود: در زمان تعطیلی بانک مرکزی، امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده که به دفتر متهم سید رسول سجاد رفت و آمد داشته و گزارش سازمان اطلاعات سپاه نشان از آن دارد که متهم امید اسدبیگی جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارز‌های دولتی برای واردات خط تولید شرکت رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

شاه محمدی با اشاره به اظهارات متهم مجتبی کحال‌ زاده گفت: این متهم به صراحت گفته شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعدد مبالغی را به صورت سکه و ارز به مدیران بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند، به طوری که یک مرتبه تعداد ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی توسط یکی از مدیران خود به نام سید وحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم کحال‌ زاده در اقاریر خود از پرداخت ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی برای دو ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ و همچنین اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری تعداد ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده، گفته است.

وی بیان کرد: رسول سجاد چندین مرحله از متهم امید اسدبیگی بیش از ۴۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده و طبق بررسی‌های صورت گرفته متهم امید اسدبیگی ارتباط نزدیکی با رسول سجاد و محسن صالحی داشته است.

شاه محمدی گفت: متهم رسول سجاد نسبت به دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی از متهم امید اسدبیگی اقرار کرده است. رسول سجاد گفته که تعداد ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت کرده و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

نماینده دادستان ضمن اشاره به عملکرد صالحی گفت: متهم محسن صالحی با به خدمت گرفتن افراد و ایجاد دفتر پوششی تحت عنوان کارگزاری بورس، با کارگزاران بانک مرکزی در این خصوص جلساتی داشته است؛ همچنین مشخص شد محسن صالحی یک ماه قبل از بازداشت از یکی از کارگزاران بانک مرکزی یک دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده که سند خودروی خود به نام شوهر خواهرش یعنی محمدرضا حسینی است که این خودرو شناسایی و توقیف شد.

نماینده دادستان افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شد محسن صالحی به عنوان یکی از مدیران بانک مرکزی از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را برعهده گرفت، افرادی که به او مراجعه داشتند و او ارتباطات ناسالمی را برقرار کرده و مبالغ نامشروعی را به صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد.

در ادامه جلسه دادگاه متهم اسدبیگی با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص گفت: عوض آن که مدال افتخار گردن من بیندازید که یک جوان در حال کار است، من را اینجا آورده‌اند. آقای قاضی سیستم نظام مالی کشور فراتر از فساد است و هر وقت که بخواهند کارکنان را مجبور به فساد می‌کنند. من وام نگرفتم و فقط هفت تپه را با هزاران مشکل خریدم.

متهم اسدبیگی ادامه داد: پشت هفت‌تپه جاسوس و خائن است، این‌ها می‌خواهند شرکت را نابود کنند، در همین شرایط من ۲۴ میلیارد تومان حقوق پرداخت کردم و کارگر من با وجود آن که حقوق گرفته است، ۲۵ روز است که سر کار نمی‌رود. شرکت دارد از هم پاشیده می‌شود و همه پروژه‌های من در حال نابودی هستند، پشت این قضیه ۲۰ نفر هستند که هر روز برای من مشکل ایجاد می‌کنند، آن‌ها چه کسانی هستند که برایشان اینجا هتل و بلیت هواپیما گرفته می‌شود و می‌آیند و در دادگاه می‌نشینند و وقتی به آنجا می‌روند، علیه من مقابل کارگران می‌گویند که اسدبیگی دزد است.

وی ادامه داد: آقای قاضی به من کمک نکنید، به ۱۱ هزار نفر کارگر شرکت کمک کنید. اصلاً به خاک می‌روم، اما شما اجازه ندهید شرکت نابود شود، این ۲۰ نفر می‌خواهند شرکت به دولت بازگردد و مشکلات امنیتی ایجاد کنند، حقوق فقط یک ماه است که پرداخت نشده، اما شرایط طور دیگری گفته می‌شود.

مسعودی مقام گفت: درباره جعل صحبت کنید.

متهم اسدبیگی گفت: هیچ مهری از دفتر من پیدا نشده است.

در ادامه جلسه شاه محمدی نماینده دادستان گفت: در دو مرحله جعل انجام شده یکی ثبت سفارش و دیگری جعل که با همکاری رستمی صورت گرفته است و ذینفع این جلسه شما بوده‌اید.

شاه‌ محمدی گفت: مرز‌های افتخار در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی در حال جدا شدن است، شما می‌گویید که باید به گردن من مدال بیاندازید، اما اگر کار درست انجام می‌دادید هیچ گاه برایتان کیفرخواست صادر نمی‌شد، شما می‌خواهید پرونده تان را به حاشیه ببرید، هیچ نگاهی از نظر من در این پرونده وجود ندارد.

وی ادامه داد: شما در تحقیقات مقدماتی گفتید که ۴۰۰ سکه‌‌ وکیوم شده‌ای که به صالحی داده‌اید از صرافی امین اسدبیگی پسر عموی شما پرداخت شده است.

اسدبیگی گفت: بنده کارگزار رسمی بانک مرکزی بودم و طبق قرارداد کارگزاری که بسته بودم، تلاش داشتم تا بتوانم منابع مسدود شده ارزی کشور را وارد کشور کنم و قرار بود بنده یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی پرداخت کنم و در ازای آن ارز بگیرم و کار کارگزاری انجام دهم.

وی ادامه داد: بنده ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری بنده ۰.۳ و حتی ۰.۲ زیر قیمت کارگزاری دیگران بود.

وی افزود: بعد از آن که با بحرانی روبرو شدم، برای پرداخت حقوق پرسنل خود تنها راهم آن بود که از این ضمانت نامه استفاده کنم؛ لذا یورو‌های بانک مرکزی را برای حقوق مصرف کردم، موضوعی که در آن زمان جرم نبود.

این متهم مدعی شد: بعد از آن نزد سجاد رفتم و گفتم ضمانت‌نامه من اجرایی نشود و ضمانت من را نگه دارید، زیرا پول‌هایم به مشکل برخورد کرده است، لذا به من ضمانت دهید تا یورو شما را برگردانم. سجاد نیز به من گفت چند روزی را به شما مهلت خواهیم داد؛ اما سود پول را به نرخ روز حساب می‌کنیم، لذا ضمانت‌نامه بانکی را برای من نگه داشتند و سودش را حساب کردند، اما با توجه به بالا رفتن ارز بنده ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردم و ۳۰ میلیارد تومان ضرر کردم؛ سجاد چه تخلفی برای من انجام داده که من بخواهم به او رشوه بدهم؟

متهم اسد بیگی درباره ارتباط خود با صالحی گفت: روزی صالحی به من گفت می‌خواهی برایت سهام بخرم، چرا که من می‌توانم برایت کد بورسی بگیرم، لذا من یک و نیم میلیارد تومان با او معامله کردم و سهام بورسی خریدم، اما زمانی که در پرداخت حقوق با پرسنل خود با مشکل روبرو شدم، از او خواستم سهامم را بفروشم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کردم، لذا بینمان اختلاف حساب پیش آمد.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس