کولر گازی را برای پیشگیری از کرونا خاموش کنیم؟


کولر گازی را برای پیشگیری از کرونا خاموش کنیم؟

کارشناسان می‌گویند دستگاه‌های تهویه مطبوعی که هوا را درون اتاق می‌چرخانند، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا یا باید خاموش شوند یا فقط وقتی استفاده شوند که پنجره‌ها باز باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل تلگراف دستگاه‌های تهویه مطبوعی که فقط از چرخش دوباره هوا درون اتاق استفاده می‌کنند، در صورتی که فرد دچار عفونت با ویروس کرونا حضور داشته باشد، ممکن است باعث تشدید انتشار ذرات ویروسی شوند.

دکتر شوان فیتزجرالد، پژوهشگر آکامی سلطنتی مهندسی بریتان می‌گوید دو نوع دستگاه تهویه مطبوع وجود دارد:

یکی آنهایی که هوا از بیرون به درون اتاق می‌کشند و دوباره آن را از اتاق خارج می‌کنند و دوم آنهایی همان هوای درون اتاق را به گردش در می‌آورند.

این نوع دوم تهویه مطبوع را که دستگاه‌های «اسپلیت» می‌نامند، هوا را به درون خود می‌کشد آن را روی کویل‌های سردکننده عبور می‌دهد و دوباره آن را به درون خانه می‌فرستد.

دکتر فیتزجرالد گفت گرچه ممکن است خلاف عقل و اسرافکاری به نظر برسد، اما باز کردن پنجره هنگام کار کردن تهویه مطبوع ممکن است بهترین راه برای کاهش خطر انتشار ویروس باشد.

به گفته او اگر در جایی هستید که نمی‌توان پنجره را باز کرد، بهتر است تهویه مطبوع را خاموش کنید.

نگرانی درباره انتشار هواپخش ویروس کرونا\

نگرانی‌ها درباره دستگاه‌های تهویه مطبوع هنگامی شروع شد که نتایج بررسی در ژورنال «بیماری‌های عفونی نوپدید» منتشر شد که شیوع ویروس کرونا را در میان ۱۰ نفر از مشتریان در رستورانی در گوانگ‌ژوی چین بررسی کرده بود.

این مشتریان پشت سه میز جداگانه نشسته بودند و پژوهشگران می‌گویند جریان هوای دستگاه تهویه مطبوع باعث انتشار قطرک‌های حاوی ویروس از یک فرد آلوده مجاور این دستگاه باعث عفونت هر سه گروه این افراد شده بود.

قبلا بیش از ۲۰۰ دانشمند در نامه‌ای سرگشاده به سازمان جهانی بهداشت خواستار آن شده بودند که امکان سرایت ویروس از طریق هواپخش (ذرات میکروسکوپی شناور در هوا) بوسیله این سازمان به رسمیت شناخته شود.

راهنمای فعلی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ویروس عمدتا از طریق قطرک‌های خارج شده از بینی یا دهان منتقل می‌شود و بنابراین راهبردهای پیشگیرانه‌اش بر اساس شستن دست‌ّ‌ها و فاصله‌گیری اجتماعی است.

اما امضاکنندگان این نامه می‌گویند تاکید بیشتری باید بر تهویه مناسب درون ساختمان و جلوگیری از ازدحام درون آنها شود.

سازمان جهانی بهداشت پس از این نامه در جریان یک جلسه گزارش‌دهی علمی پذیرفت که شواهد درباره انتقال هواپخش کووید-۱۹ وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت اکنون می‌گوید رستوران‌ها، کافه‌ها و محل‌های عبادت و سایر جاهای سربسته‌ای که مردم در آنها فریاد می‌زنند، صحبت می‌کنند و آواز می‌خوانند و جاهایی که تهویه مناسبی ندارند، خطر انتقال ویروس از طریق هوا را ایجاد می‌کنند.

چطور دستگاه تهویه مطبوع ویروس را منتشر می‌کند؟

دکتر جولیان تانگ، متخصص ویروس شناسی از بیمارستان سلطنتی لستردر بریتانیا و یکی از امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌گوید هر فردی هنگام تنفس هوایی گرم را از دهان و بینی‌اش خارج می‌کند که با سرعت نیم متر در ثانیه به بالا می‌رود. اگر این فرد در محل شلوغی مانند یک رستوران فریاد بکشد، این هوای حتی با سرعت بیشتری به بالا حرکت می‌کند.

او می‌گوید: «اگر شما زیر یک دستگاه تهویه مطبوع نشسته باشد، ممکن است موقعیتی ایجاد شود که به انتشار بیشتر ویروس بینجامد. هوای گرم به سمت بالا می‌رود و از روی کویل‌های سردکننده عبور می‌کند، اما ویروس‌ها یا قارچ‌های موجود در آن تصفیه نمی‌شود و هنگامی هوا دوباره به پایین رانده می‌شود، ممکن است ذرات آلوده در محیط انتشار یابد.»

به گفته دکتر تانگ، از آنجایی ظاهرا ویروس کروا در محیط‌های سرد بیشتر دوام می‌آورد، سرد کردن هوا ممکن است قابلیت بقای ویروس را بیشتر کند.

برخی از سازندگان سیستم‌های تهویه مطبوع مدعی هستند که دستگاه‌هایشان خواص ضد میکروبی دارد، اما در حال حاضر مقرراتی در این باره وجود ندارد و نمی‌توان این ادعا را تایید کرد.

دکتر تانگ همچنین می‌گوید هواپیماها معمولا به دستگاه‌های تهویه‌ای مجهز هستند که ویروس‌ها و باکتری‌ها را تصفیه می‌کنند.

دو بررسی که در روزهای اخیر منتشر شده‌اند نشان داده‌اند انتقال ویروس درون هواپیما نادر است- یک بررسی در یک پرواز چهار ساعت و نیمه با ۳۶۵ مسافر که شانزده نفرشان به کوید-۱۹ میتلا بودند، نشان داد فقط یک شخص دیگر در این پرواز به ویروس آلوده شده است.

به گفته دکتر تانگ هواپیماه بهترین سیستم‌های تصفیه‌های هوای موجود را دارا هستند.

چطور از کولر گازی در دوران کرونا استفاده کنیم؟
کد خبر 529921

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا