واقعیت تلخ بورس در ایران


واقعیت تلخ بورس در ایران

طرح خروج از پروتکل الحاقی و امکان دلارزدایی از اقتصاد کشور، لزوم استفاده از سامانه کدال در بازار سهام و درگیری ها در عراق از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه 23 تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « خروج از پروتکل اشتباهی دیگر مانند FATF» به بررسی طرح خروج از پروتکل الحاقی پرداخت و نوشت:یکی از بحث‌برانگیزترین بحث‌های مجلس یازدهم در عرصه سیاست خارجی در این روزها پروتکل الحاقی است. ایران از سال‌ها قبل پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده است. طبق این پروتکل هر کشوری که آن را می‌پذیرد باید در پارلمان خود آن را به تصویب رسانده تا وجهه قانونی پیدا کند و از ضمانت اجرایی کافی نیز برخوردار باشد. ایران هنوز این راه را نرفته است و با توجه به اقدام شورای حکام در برگزاری جلسه علیه ایران و صدور بیانیه، بعید هم به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی بخواهد قانونی‌سازی پروتکل الحاقی را اجرا کند. یکی از مهم‌ترین تعهدات پروتکل الحاقی این است که کشورهای عضو آژانس پس از پذیرش پروتکل الحاقی موظف هستند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای و هرگونه فعالیت مرتبط با آن از جمله اطلاعات تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای، تولید اورانیوم و توریوم و هرگونه واردات و صادرات مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را به آژانس ارائه دهند. همچنین پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دسترسی وسیع‌تری در بازرسی‌ها می‌دهد. در حال حاضر نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال امضای طرحی هستند که دولت را ملزم به خروج از پروتکل الحاقی می‌کند. حتی برخی از آنها بر این باور هستند که باید مساله خروج از برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی تخصصی شود؛ اقداماتی که به گفته بسیاری از صاحب‌نظران شرایط کشور را در عرصه بین‌المللی و به تبع آن در داخل به‌شدت سخت‌تر خواهد کرد.

واقعیت تلخ بورس در ایران

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش‌های ریال در زمین دلار» به بررسی امکان دلار زدایی از اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: بازار ارز طی روزهای گذشته در تلاطم به سر می‌برد و افسارگسیختگی نرخ دلار خواب آرام را از چشم این بازار گرفته است. شنیده‌ها طی چند روز گذشته حاکی از هجوم مردم برای خرید دلار است، رفتاری که به گفته کارشناسان در نهایت به ضرر اقتصاد خواهد بود. در این میان عده‌ای معتقدند که اگر پیش از این دلار زدایی اتفاق افتاده بود اکنون ما شاهد چنین رویدادهایی نبودیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا مسئله و مشکل اصلی، نقش دلار در اقتصاد ایران است؟

این‌روزها اگر نگاهی به تجارت میان کشورها داشته باشیم سلطه دلار بر معاملات بین‌المللی را خواهیم دید، هرچند که برخی از کشورها از ضرورت دلار زدایی صحبت می‌کنند اما همچنان این ارز سلطنت خود را بر معاملات تجاری حفظ کرده است. حال در ایران عده‌ای بر این باورند که با پایان داد به سلطه دلار و جایگزین کردن ارز دیگری در معاملات بین‌المللی می‌توان به بسیاری از مشکلات اقتصادی خاتمه داد. چنین فرضیه‌ای موافقان و مخالفان بسیاری داشته و اینکه آیا دلار زدایی کلید حل مشکلات است یا خیر پرسشی است که تحلیلگران پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند.

واقعیت تلخ بورس در ایران

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واقعیت تلخ بورس در ایران» به بررسی بازار سهام در ایران پرداخت و نوشت: بازار سهام کشورمان با وجود شیوع کرونا و رکود اقتصادی بیشتر از روند قبل از کرونا، اما داغ‌ترین دوران تاریخ خود را سپری می‌کند؛ رکوردها در بخش‌های مختلف به گونه‌ای هر روز جابه‌جا می‌شوند که به نظر می‌رسد روزگاری در کتاب ثبت رکوردهای گینس ثبت خواهد شد و به رویدادهای ماندگار در حوزه اقتصاد ایران بدل می‌شود! امروز سیاست گذاران این حوزه در بن بست بزرگی قرار دارند اگرچه در تریبون‌های رسمی چنین وانمود می‌کنند که همه چیز روبراه است و روند حرکتی رشد شاخص بورس پرهیجان و دلپذیر است! از یک سو توقف موتور بورس می‌تواند سایر بازارها را با التهاب بیشتری روبرو سازد و از سوی دیگر رالی قیمت‌ها در سهام می‌تواند با ارائه سیگنال انتظارات بالای تورمی، آهنگ افزایش قیمت‌ها را در ماه‌های پیش رو نیز تسریع کند. رشد بورس به قدری اغواکننده شده که رئیس جمهوری در جلسه اخیر هیئت دولت از اینکه «مردم به بورس و دولت اعتماد کرده‌اند» به خود و دولتش می‌بالد و البته با گفتن بدون مکانیسم اجرایی مشخص ادعا می‌کند «همه مسئول هستیم تا از اموال مردم حفاظت کنیم. البته بدون ملاحظه شرایط رایج اقتصادی هم به شرکت‌ها توصیه می‌کند «سهام خود را عرضه کنند». اما این شور و حال رشد شاخص بورس فقط باب دل حسن روحانی نبوده است چرا که برخی کاربران به ویژه فعالان بورس که نان آنها این ماه‌ها در روغن است نیز خوشحال و به وجد آمده از رشد شاخص‌ها و نفس زنان به سمت شاخص بالاتر یعنی دو میلیون خیز برداشته‌اند!

واقعیت تلخ بورس در ایران

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وقت بازگشت به «تخمین سود»» به بررسی سامانه کدال پرداخت و نوشت: در سال‌های اخیر علاوه‌بر مسیر صعودی بازار سرمایه در ایران، تعداد شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار سهام نیز بیشتر شده است. شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار سرمایه موظفند به‌صورت دوره‌ای گزارش‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند. این گزارش‌ها فرصت تحلیل شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران با رویکردهای متفاوت فراهم می‌کند. از سال ۹۶ به این سو فاکتوری اساسی از گزارش‌دهی شرکت‌ها بر مبنای آینده‌نگری، از فهرست الزامات گزارشگری شرکت‌ها در بورس حذف شده است. فاکتوری که امکان پیش‌بینی آینده شرکت‌ها را راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر می‌کرد. پیش‌بینی سود شرکت‌ها در زمانی که تورم در فضای کلان اقتصاد ایران تک‌رقمی بود، از صورت‌های مالی حذف شد. در حالی که سودهای پیش‌بینی‌شده در صورت تعدیل (مثبت و منفی) شرکت‌ها را به پاسخگویی و شفافیت بیشتر به مخاطبان ملزم می‌کرد. از سوی دیگر انحرافات معیار در طول دوره‌های زمانی میزان صداقت و درستی مدیران در گزارش‌دهی عملکرد شرکت‌ها را برای سهامداران آشکار می‌کرد. حالا در شرایطی که تورم روندی صعودی در پیش گرفته و موج‌های تورمی وضعیت شرکت‌ها و سهام آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است، بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها به سامانه کدال می‌تواند کیفیت تحلیل‌های آینده‌نگرانه به وضعیت سهام را بهبود ببخشد و از سویی دیگر شفافیت بازار سهام را بیشتر کند.

واقعیت تلخ بورس در ایران

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عراقی‌ها کاروان نظامی آمریکا را به آتش کشیدند» به بررسی درگیری‌ها در عراق پرداخت و نوشت: رسانه‌ها و منابع محلی عراق شنبه شب از حمله به کاروان نظامی آمریکا در استان دیوانیه واقع در مرکز عراق، خبر دادند. رادیو صوت عراق گزارش داد که در این حمله، چهار خودروی یدک کش ارتش آمریکا آتش گرفته‌اند و سوختن آنها، مدت‌ها ادامه داشته است. برخی از کاربران عراقی تصاویر آتش گرفتن خودروها را منتشر کردند. این چهار یدک کش با خود، تجهیزات و خودروهای نظامی حمل می‌کرده‌اند.

به گفته برخی منابع، کاروان نظامی آمریکا از مبدا بصره به سمت دیوانیه در حرکت بوده و قصد داشته است که تجهیزات و خودروهای نظامی را به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی منتقل کند. حمله مذکور در حد فاصل بین «سماوه» و دیوانیه صورت گرفته است. کسی در این ماجرا آسیبی ندیده و علتش هم این بوده است که مهاجمان ابتدا، رانندگان و سرنشینان خودرو را پیاده کرده و سپس، خودروها را به آتش کشیده‌اند.

به گفته برخی منابع، گروهی موسوم به «سرایا ثورة العشرین» (گروهان‌های انقلاب بیستم) مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهاجمان ابتدا سه خودرو را به آتش کشیدند و زمانی که تیم اطفای حریق وزارت دفاع عراق حاضر نشد آتش را خاموش کند، چهارمین خودروی آمریکایی نیز آتش گرفته است. انفجارهای صورت گرفته در محل حادثه، به دلیل منفجر شدن مهمات و تسلیحات آمریکایی‌ها بوده است.

واقعیت تلخ بورس در ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا