از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف


از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

اظهار نگرانی پاپ از مسجد شدن ایاصوفیه، درخواست اتحادیه امامان جماعت الجزایر برای بازگشایی مساجد این کشور و قدردانی از خدمات مسجد «رضا» به جامعه «اکرینگتون» انگلیس در دوران کرونا ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در 23 تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۳ تیرماه:

اظهار نگرانی پاپ از مسجد شدن ایاصوفیه

از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

به نقل از نیوعرب، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان آخرین نفری است که نسبت به مسجد شدن ایاصوفیه اعتراض کرده است. پاپ در یکی از سخنرانی هایش در بالکن واتیکان گفت: این روزها به ایاصوفیه فکر می کنم و بسیار نگران هستم.

وی از تصمیم دولت ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد اظهار نگرانی کرد. روزنامه واتیکانی ابزرواتور اظهارات پاپ درباره تصمیم دولت و مردم ترکیه را منعکس کرد.

«رجب طیب اردوغان» ، رئیس جمهور ترکیه در برابر انتقاد از تصمیم دولت این کشور مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد دفاع کرد و گفت آنها اقلیت های خود را تحت فشار قرار می دهند و در برابر این تصمیم موضع می گیرند.

اردوغان گفت: حق تبدیل ایاصوفیه به مسجد برای مردم مسلمان ترکیه محفوظ است و هیچ نمی تواند درباره این موضوع داخلی دخالت کند.

ایاصوفیه در قرن ششم به عنوان یک کلیسای جامع مسیحی ساخته شد ، از سال 1453 میلادی مسجدی بوده است. تصمیم اردوغان موجب انتقاد و خشم بسیاری از مسیحیان جهان شده است.

رئیس جمهور ترکیه با انتشار پستی توئیتری گفت: کسانی که در کشورهای خود اقدامی علیه اسلام هراسی نمی کنند نمی توانند برای تبدیل یک موزه به مسجد انتقاد کنند. این تصمیم چیزی است که اکثریت ملت ترکیه خواهان آن هستند و هیچ فرد خارجی حق دخالت در آن ندارد.

اتحادیه امامان جماعت الجزایر خواستار بازگشایی تدریجی مساجد شد

از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

به نقل از «آناتولی»، اتحادیه امامان جماعت الجزایر در بیانیه ای از دولت خواست مساجد را به صورت تدریجی بازگشایی کند.

این در حالی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نزدیک به چهار ماه است درهای مساجد الجزایر بسته است.

اتحادیه امامان جماعت الجزایر گفت: با توجه به اینکه برخی از کشورهای عربی و اسلامی درهای مساجد خود را باز کرده اند، دولت نیز درهای مساجد را به صورت تدریجی بازگشایی کند.

اتحادیه امامان جماعت الجزایر همچنین پیشنهاد داده تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پروتکل های بهداشتی در مساجد رعایت شود.

این اتحادیه افزود: وضوخانه ها بسته باشد، نماز در مکان های روباز مساجد برگزار شود، فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و به قرآن ها و تسبیح ها نیز دست زده نشود.

دولت الجزایر از هفدهم مارس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نماز جمعه و جماعت را در مساجد این کشور به حالت تعلیق در آورد و تنها اذان از مساجد پخش می شود.

از هفتم ماه جولای دولت الجزایر محدودیت هایی را که در کشور اعمال کرده بود، برداشت، اما درهای مساجد در این کشور همچنان بسته است.

بنا براین گزارش، مساجد، ورزشگاه و مراکز فرهنگی همچنان در الجزایر تعطیل هستند.

گفتنی است، تا بعد از ظهر شنبه (21 تیرماه) 18 هزار و 712 نفر در کشور الجزایر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و یک هزار و چهار نفر فوت کرده و 13 هزار و 375 نفر بهبود یافته اند.

نماز جمعه با رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد کویت اقامه می شود

از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

به نقل از «خلیج آنلاین»، «فهد العفاسی»، وزیر اوقاف و امور اسلامی کویت گفت: به منظور از سرگیری اقامه نماز جمعه در تعدادی از مساجد این کشور پروتکل هایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: درهای مساجد نیم ساعت پیش از اذان باز می شوند و 15 دقیقه بعد از نماز بسته می شوند.

فهد العفاسی تاکید کرد: خطبه و نماز جمعه نیز بیش از 15 دقیقه نباید طول بکشد.

وزیر اوقاف و امور اسلامی کویت گفت: نمازگزاران برای ورود به مسجد باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک به صورت بزنند و دستان خود را ضدعفونی کنند.

وی افزود: نمازگزاران باید از دست دادن به یکدیگر خودداری کنند و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.

فهد العفاسی در ادامه اظهار کرد: هر نمازگزار باید سجاده شخصی به همراه خود بیاورد و و پس از نماز با خود ببرد.

وی تصریح کرد: سرویس های بهداشتی و وضوخانه مساجد نیز تا شکست کرونا بسته خواهد ماند.

وزیر اوقاف و امور اسلامی کویت همچنین گفت: از ورود افراد زیر 15 سال به مسجد جلوگیری می شود و افرادی که بیمار و یا مشکوک به کرونا هستند نیز اجازه ورود به مسجد را ندارند.

«طارق المزرم»، رئیس مرکز ارتباطات دولتی کویت در شبکه توییتر نوشت: شورای وزیران کویت، وزارت اوقاف و امور اسلامی را مکلف کرده تدابیر لازم را برای اقامه نماز جمعه اتخاذ کند.

نماز جمعه قرار است روز جمعه آینده (27 تیرماه) در مساجد کویت برگزار شود.

گفتنی است، به دلیل شیوع ویروس کرونا، چهار ماه است که نماز جمعه در مساجد کویت برگزار نمی شود.

قدردانی از خدمات مسجد «رضا» به جامعه «اکرینگتون» انگلیس در دوران کرونا

از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

به نقل از «lancs.live»،مسجد جامع «رضا» در «اکرینگتون» انگلیس در پی کاهش محدودیت های مربوط به قرنطینه کرونایی به دلیل واکنش های فعالانه در قبال این بحران در سطح ملی شناخته شده است.

شیوع ویروس کرونا این مسجد را وادار به بستن درهای خود به روی نمازگزاران و توقف فعالیت های اجتماعی و گردهمایی ها کرد،اما درهای مسجد برای امور اورژانسی و به منظور خدمت به افرادی که نیاز به غذا،دارو و حمایت فوری داشتندبه طور 24 ساعته باز بود.

این مسجد ارائه کننده خدمات آنلاین و در رسانه های اجتماعی فعال بود تا آنجا که در برخی از موارد پذیرای پنج هزار شرکت کننده در برنامه های مجازی بود.

حالا اجازه حضور بیش از 30 نفر در مساجد انگلیس از روز 4 جولای یعنی حدود یک هفته پیش صادر شده است و مسجد جامع «رضا» هم فعالیت های حضوری خود را آغاز کرده است.

«جاوید حسین» ،متولی مسجد جامع «رضا» در این باره گفت: قبل از قرنطینه این مسجد خدمات خود را به همه اعضای جامعه «هیندبرن» و فراتر از آن ارائه می داد و میزبان برگزاری کنفرانس ها،نشست های تجاری،کارگاه های آموزشی و دیگر برنامه ها بود.

وی افزود: در یک روز معمولی بیش از 100 نفر برای ادای نماز به مسجد رضا می آیند و در مراسم ویژه شاهد مشارکت بیش از یک هزار نفر بوده ایم.

متولی مسجد رضا همچنین گفت: ما به سرعت بسیاری از اقدامات را برای تضمین امنیت افرادی که به این مسجد می آیند انجام می دهیم و دستورالعمل های بسیار روشنی در این زمینه ارائه خواهیم داد.

درهای مسجد «شیخ زاید» تا دو هفته دیگر به روی نمازگزاران باز می شود

از نگرانی پاپ درباره ایاصوفیه تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

به نقل از «arabianbusiness»،مسجد مشهور و شناخته شده «شیخ زاید» در «ابوظبی» امارات درهای خود را در دو هفته آینده به روی نمازگزاران باز می کند.

«علی الشیبا»،مدیر اجرایی سازمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی در این باره گفت: درهای مسجد شیخ زاید که از روز 15 مارس بسته شده بود تا قبل از پایان ماه جاری به روی نمازگزاران باز خواهد شد.

تعطیلی مسجد شیخ زاید به عنوان بخشی از اقدامات سختگیرانه از سوی دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از روز 15 مارس در دستور کار قرار گرفت.

«الشیبا» افزود: ما برای بازگشایی مسجد جامع شیخ زاید با وزرات بهداشت و دیگر وزارتخانه ها همکاری می کنیم زیرا معتقدیم که سلامتی و امنیت افراد در اولویت کار ما و به طور قطع بازدیدکنندگان قرار دارد.

مسجد شیخ زاید سال گذشته میزبان 6.6 بازدیدکننده شامل 1.5 میلیون نمازگزار و بیش از 4.1 میلیون گردشگر بود.

همچنین بر اساس گزارش های دریافت شده بیش از 891 هزار نفر در ماه رمضان سال گذشته میلادی از مسجد شیخ زاید بازدید کردند.

ابوطبی اخیرا اقدام به بازگشایی هتل ها،موزه ها و برخی دیگر از جاذبه های گردشگری نیز کرده است.

«الشیبا» در این باره گفت: ما همه پروتکل ها و همه اقدامات احتیاطی را قدم به قدم انجام می دهیم و بقیه مکان های عمومی نیز به تدریج در ابوظبی باز خواهند شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال شمع روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403