انقلاب امام مهدی(ع) قبل از آنکه اتفاقی نظامی باشد، رویدادی فرهنگی است/ رهاوردهای اصلی دولت موعود


انقلاب امام مهدی(ع) قبل از آنکه اتفاقی نظامی باشد، رویدادی فرهنگی است/ رهاوردهای اصلی دولت موعود

حجت‌الاسلام سلیمیان با بیان‌اینکه جهان امروز تشنه شاخص‌ها و ویژگی‌های حکومت مهدوی است، گفت: بنابر آیات قرآن، این حکومت در پایان تاریخ، جامع‌ترین حاکمیت توحیدمحور است که در آن هیچ کس فکر تعدی و تجاوز به حقوق دیگران را نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، یکی از جذاب ترین مباحث مهدوی، ویژگی های حکومت جهانی امام مهدی(عج) است که اطلاع از کیفیت آنها، جان ها را بیشتر تشنه زمینه سازی برای درک آن دولت موعود می کند، در بررسی این ویژگی ها با حجت الاسلام والمسلمین «خدامراد سلیمیان»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مهدوی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

انقلاب امام مهدی(ع) قبل از آنکه اتفاقی نظامی باشد، رویدادی فرهنگی است/ رهاوردهای اصلی دولت موعود

در پرداخت به مهدویت، ویژگی ها و خصوصیات حکومت جهانی امام زمان(عج) چه جایگاهی دارد و اساساً آیات و روایات نسبت به آن چه رویکردی دارند؟

یکی از بحث های جذاب و مهم در موضوع مهدویت، ویژگی های حکومت جهانی امام مهدی(عج) است، اگرچه کارهای خوبی در تبیین این ویژگی ها شده است اما شاخصه های آن حکومت بسیارگسترده تر است لذا آنطور که باید این ویژگی ها را معرفی نکرده ایم، ما اعتقاد داریم که جهان امروز تشنه شاخص ها و ویژگی های حکومت عدل مهدوی است.

در روایات درباره آن حکومتی که همه انبیای الهی در آرزوی آن بوده اند و پیامبر خاتم(ص) بشارت حضور در آن را داده اند و ائمه معصوم(ع) فراوان خود را مشتاق درک آن نشان داده اند، تصریحاتی وجود دارد.

در آیات قرآن هم درباره این حکومت بشارت داده شده است: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء، 105)، «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» (قصص، 5) و «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ» (نور، 55).

از این آیات چه نتایجی درباره ویژگی های دولت موعود به دست می آید؟

این آیات مشتمل بر تعابیر بزرگ است و با بهره ای از آن می توان گفت حکومت مهدوی در پایان تاریخ، جامع ترین و کامل ترین حاکمیت توحیدمحور است، البته این نقص نیست که پیامبران الهی موفق به تشکیل آن نشده اند، چون شرایط و اقتضائات، وقایع را رقم می زنند و این شرایط برای حضرت رسول(ص) و دیگر ائمه(ع) فراهم نشد.

بنابر این، حکومت جهانی امام مهدی(عج) اتفاقی است که به روشنی و راحتی می توان گفت آرمان و آمال همه اولیای الهی و پیشوایان معصوم(ع) بوده است. چنان که راوی می گوید: امیرالمومنین امام علی(ع) در یاد کردن از یاران حضرت مهدی(عج)، آهی از سینه برآورده و از شوق برای رویت ایشان سخن گفتند و امام صادق(ع) فرمودند: اگر من او را درک کنم و در زمان او باشم، طول زندگی و حیاتم را در خدمت به ایشان سپری می کنم.

ما نیازمند تبیین ها و تحلیل های جامع با الهام از آموزه های دینی و بیانات معصومان(ع) هستیم.

اصلی ترین رهاورد حکومت مهدوی چیست و جامعه بشری را از چه نعمت هایی بهره مند می کند؟

یکی از کلیدی ترین ویژگی های حکومت مهدوی، اقامه قسط و عدل است، «یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا». باید توجه داشت حضرت مهدی(عج) نمی آیند و بگویند عادل شوید بلکه تاکید دارند بر اینکه چرا از عدل فاصله گرفته اید و ظلم می کنید؟! البته برخی دلایلی می آورند مثل نیاز مالی و مشکلات و برخی هم توجیهات موهوم را عرضه می دارند که حضرت(عج) با آنها برخورد می کنند.

انقلاب مهدوی قبل از آنکه اتفاقی نظامی باشد، یک رویداد فرهنگی است، آموزه های دینی و اهداف را بیان می کند، بسیاری از انسان ها با اشتیاق آن را می پذیرند، چون عطش دارند. در روایت است برخی به ایشان ملحق می شوند که پیشتر کسی فکرش را نمی کرد و متاسفانه کسانی از ایشان فاصله می گیرند، که فکر نمی کردند اگر حضرت(عج) بیایند از ایشان زاویه بگیرند!

بنابر این، حکومت جهانی امام مهدی(عج) بر ویژگی هایی استوار است که اساسی ترین آن عدل و قسط است، به عبارت بهتر، حضرت حجت(عج) موانع جریان عدل در جوامع بشری را برمی دارند.

چه ویژگی های دیگری در حکومت موعود وجود دارد که به زمینه سازی برای روی کار آمدن آن ضرورت می بخشد؟

دومین ویژگی این حکومت جهانی امنیت است، امروزه دغدغه اصلی جوامع بشری، ناامنی است حضرت مهدی(عج) همه ناامنی ها را به امنیت بدل می کنند البته با خواست خود انسان ها و عوامل ناامنی جوامع بشری را برمی دارند، در آن حکومت هیچ کس فکر تعدی و تجاوز به حقوق دیگران را نمی کند. اینها عین روایات است و رگه هایی از آنها را در عمر انقلاب اسلامی در مقاطع حساس دیده ایم.

امروز همدلی های مومنانه در جامعه ما در تاریخ ثبت می شود، وقتی در برخی جوامع مدعی تمدن و فرهنگ برای اقلام غذایی روی هم اسلحه می کشند، مردم ما با کمال ایثار و گذشت برای تامین محرومیت ها آستین همت بالا زده اند.

این در مقیاس جهانی شدنی است به شرط آگاهی انسان ها.

چه ویژگی های دیگری در حکومت جهانی امام مهدی(عج) وجود دارد، که با آنها حیات بشر متحول می شود؟

دیگر ویژگی حکومت جهانی امام مهدی(عج)، یکتاپرستی است و دیگر شرکی نیست و کسی از سر جهالت، جز خدا را نمی پرستد و دیگری را در پرستش خدا شریک نمی کند بلکه همه انسان ها به تاسی از منجی موعود(عج)، بنده خالص خدا خواهند شد. امید است خدای متعال درک این جامعه را روزی ما کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق