راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان


راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد با اشاره به اقدامات داوطلبی در هلال احمر استان به ویژه در جریان شیوع کرونا، از تلاش برای گسترش فعالیت خانه‌های داوطلب در استان و تبدیل آنها به خانه‌های هلال در روستاهای استان خبر داد.

دکتر «محسن حرازی زاده یزدی» در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در یزد با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد اهمیت و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مورد استفاده از ماسک و تاثیر کرونا بر تغییر سبک زندگی مردم، اظهار کرد: هلال احمر در جریان شیوع کرونا به ویژه با همکاری داوطلبان این جمعیت خوش درخشیدند به طوری که داوطلبان با ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک و گان، بعضاً جلوتر از هلال احمر حرکت کردند.

وی وجود حس رفتار داوطلبانه در بین افراد جامعه را بسیار ارزشمند خواند و گفت: این حس نیازمند ساماندهی و هدایت فعالیت‌های داوطلبی در تمام حوزه‌هاست که هلال احمر به صورت ویژه به این موضوع اهتمام دارد.

وی در همین رابطه از تامین و توزیع بیش از ۸۵۰۰ عدد ماسک، ۳۶۲۴ عدد گان، یکهزار و ۴۵۸ عدد کلاه، ۲۳۳۹ جفت پاپوش و ۱۶۰۰ جفت دستکش و همچنین ۴۹۵ جفت ساق دست از بازه زمانی نهم اسفندماه ۹۸ تا ۱۴ فروردین ماه امسال خبر داد.

به گفته حرازی زاده، علاوه بر این اقدامات ۱۲ هزار بسته بهداشتی اعم از ماسک و مواد ضدعفونی از سوی هلال احمر بین انجمن بیماران خاص و سرطانی در استان توزیع شده است.

وی با اشاره به پویش مهربانی دست یار در استان، گفت: در قالب این پویش یکهزار بسته غذایی و معیشتی تخصیص یافته از سوی ستاد جمعیت هلال احمر کشور به ارزش هر کدام ۳۰۰ هزار تومان و جهار بسته از سوی خیرین و داوطلبان استان به ارزش هر کدام ۲۵۰ هزار تومان در بین آسیب دیدگان و نیازمندان استان توزیع شد.

این مسئول همچنین از اختصاص کمک‌های بلاعوض نقدی به بیماران کرونایی استان به مبلغ حداقل ۳۰۰ هزار تومان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مددکاران خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که بیشترین توان جمعیت هلال‌احمر نشات گرفته از فعالیت‌های داوطلبان به عنوان اولین اصل از اصول هفت گانه این جمعیت است، گفت: تعداد داوطلبانی که در استان یزد تاکنون اسامی آنها در سامانه ثبت شده است، قریب ۱۰ هزار نفر هستند که حدود چهار هزار نفر آنها داوطلبان و امدادگران و بالغ بر ۵۲۰۰ نفر آنها مربوط به حوزه جوانان هستند.

وی فعالیت داوطلبی هلال احمر را شامل طیف‌های گسترده‌ای از جامعه به لحاظ جایگاه اجتماعی، سن و تحصیلات و سایر شاخص‌ها در این زمینه خواند و یادآور شد: در جریان برخی از بلایای طبیعی شاهد جلوه‌های بسیار زیبایی از فعالیت‌های داوطلبانه هستیم که از کمک‌های مردمی افراد ندار و دارا آغاز می‌شود و با فعالیت‌های داوطلبانه شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان و سایر بخش‌ها ادامه می‌یابد و به همکاری داوطلبانی که در امر جمع‌آوری و در نهایت توزیع اقلام مورد نیاز بین آسیب‌دیدگان و محرومان کمک می‌کنند، ختم می‎شود.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

فعالیت داوطلبی مرکز امانات هلال احمر یزد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان به طرح همای سلامت به عنوان یکی از طرح‌های کاملاً داوطلبی در هلال احمر اشاره کرد که از طریق آن با کمک جمعی از خیرین، بخشی از نیازهای بیماران به ویژه بیماران سرطانی و صعب العلاج استان تامین می‌شود.

وی از دیگر طرح‌های داوطلبی هلال احمر به اعزام کاروان‌های سلامت به مناطق محروم جهت ارائه خدمات پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در ماه‌های اخیر به دنبال شیوع کرونا متوقف شده است ولی تاکنون خدمات قابل تاملی را به مناطق محروم ارائه کرده است.

حرازی زاده همچنین از راه‌اندازی بانک امانات هلال احمر از یک و سال نیم قبل در حوزه داوطلبان نیز خبر داد و گفت: این مرکز به منظور امانت برخی تجهیزات توانبخشی و پزشکی مانند ویلچر، تخت و تشک مواج، واکر و سایر اقلام جهت افرادی که قدرت خرید این وسایل برای بیمارشان را ندارند، ایجاد شده است و عمدتاً این وسایل از سوی خیرین و مردم به صورت داوطلبی به این مرکز اهدا می‌شود.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

تبدیل خانه‌های داوطلب به خانه‌های هلال در روستاها

حرازی زاده یزدی از فعالیت خانه‌های داوطلب که تعدادشان در استان ۴۶ مورد است نیز یاد کرد و گفت: جمعیت هلال احمر در قالب تفاهم نامه‌ای با وزارت کشور در تلاش است با گسترش فعالیت خانه‌های داوطلب که عمدتاً در زمینه فعالیت‌های داوطلبی فعالیت دارند، خانه‌های هلال را با اولویت مناطق روستایی ایجاد کند.

وی از مزایای ایجاد خانه‌های هلال علاوه بر جمع آوری کمک‌های داوطلبانه و مردمی که توسط خانه‌های داوطلب انجام می‌شود را فعالیت‌های آموزشی، آماده سازی و هدایت فعالیت‌های جوانان داوطلب و حتی امدادگری خواند و گفت: این کانون‌ها به ویژه در مناطق روستایی در هنگام رخداد بلایا و حوادث می‌توانند نقش تاثیرگذاری در ارزیابی منطقه توسط نیروهای محلی و تسهیل امدادرسانی به آسیب دیدگان داشته باشند.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر در استان تعداد هفت خانه هلال فعالیت دارند که امیدواریم تا شهریورماه امسال زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تعداد بیشتری از آنها در استان باشیم.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

امدادرسانی به ۲۵۸ حادثه دیده سوانح در سالجاری

حرازی زاده یکی دیگر از حوزه‌های مهم جمعیت هلال احمر را بخش امداد و نجات ذکر کرد و با اشاره به وقوع امدادرسانی به ۲۵۸ حادثه دیده در ۱۰۳ مورد حوادث امدادی طی سه ماهه ابتدایی در سال جاری، گفت: در این حوادث عمده‌ی آنها حوادث جاده‌ای با ۲۸ مورد و حوادث کوهستان به تعداد ۲۱ مورد بوده است، ۱۲۴ تیم امدادی، ۴۵۹ نفر نجاتگر و ۳۸ آمبولانس از هلال احمر استان حضور داشتند.

وی در مورد حوادث امداد جاده‌ای هلال احمر نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ پایگاه امداد جاده‌ای ثابت در راه‌های اصلی مواصلاتی استان داریم که در شرایط خاص مانند نوروز، طرح تابستانی و زمستانی تعدادی پایگاه موقت نیز به آنها اضافه می‎شود.

وی تعامل بین هلال احمر با اورژانس، اتش نشانی و نیروی انتظامی در حوادث امدادی را ارزشمند دانست و گفت: در حال حاضر زمان انتقال مصدومان در حوادث جاده‌ای از حدود ۱۵ دقیقه به قریب شش دقیقه کاهش یافته و هرچند شاهد افزایش فوت مصدومان حوادث جاده‌ای در مراکز درمانی هستیم ولی در عمل مصدومان دچار وخامت جسمی هر چه سریعتر به این مراکز انتقال می‌یابند.

حرازی زاده با ابراز تاسف از افزایش ۲۶.۵ درصدی تعداد مددجویان حوادث کوهستان در سه ماهه نخست امسال، گفت: در همین رابطه آموزش تیم‌های بیشتر امداد کوهستان و بازآموزی این تیم‌ها را به صورت مداوم دنبال می‌کنیم و خوشبختانه با تلاش تیم‌های امدادی استان حتی المقدور بسیاری از مصدومان این حوادث را نجات داده‌ایم.

وی در همین رابطه از مردم خواست تا در صورت بروز حوادث، مراتب را از طریق شماره ۱۱۲ فوریت‌های امدادی هلال احمر اطلاع دهند تا در اسرع وقت اقدامات امدادرسانی انجام شود.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

عملکرد ۱۳۰ درصدی اهداف آموزشی هلال احمر

مدیر عامل هلال احمر استان در ادامه یکی دیگر از فعالیت‌های این جمعیت را آموزش و اطلاعرسانی خواند و گفت: خوشبختانه تا مهرماه سال گذشته به اهداف برنامه ریزی شده در بخش آموزش دست یافتیم و در پایان سال نیز ۳۰ درصد بیشتر از هدف در نظر گرفته شده رسیدیم.

وی در ادامه از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی سال گذشته به ۱۱۸ هزار و ۲۲۱ نفر ساعت آموزش حضوری کمکهای اولیه(در قالب دوره‌های ۲۲ ساعته) به فراگیران، ۲۲ هزار و ۱۳۶ نفر ساعت آموزش دوره‌های آمدگی در برابر مخاطرات(دوره‌های ۸ ساعته)، ۲۳۱ هزار و ۳۲۶ نفر ساعت آموزش آمادگی در برابر مخاطرات و مهارتهای امداد در اماکن عمومی و مناسبت‌های مذهبی و ملی و همچنین همکاری در تولید برنامه‌های اموزشی در رادیو یزد، اشاره گرد.

وی از تولید محتوای آموزشی در قالب بروشور، کلیپ، اینفوگرافی و پوستر، توزیع ۳۴ هزار و ۶۲۵ بروشور آموزشی در سطح استان در زمینه آمادگی در برابر مخاطرات، ۶۱ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت آموزش مهارت‌های کمک‌های اولیه و ۲۲ هزار و ۴۰۰ ساعت آموزش آمادگی در برابر بلایا به سربازان وظیفه در دو پادگان آموزشی منتخب در استان را از دیگر اقدامات در این رابطه برشمرد.

حرازی زاده ابراز امیدواری کرد که خیرین در مباحث اطلاعرسانی و تجهیز امکانات آموزشی هلال احمر نیز ورود کنند چرا که آموزش‌های بشردوستانه علاوه بر تمام مزایا از نگاه دیگر مانع اقدامات غیربشر دوستانه خواهد شد، ضمن این که هر کدام از افراد اموزش دیده می‌توانند توانمندی خود را نیز به دیگران به ویژه اعضای خانواده و اطرافیان انتقال دهند.

وی یکی دیگر از طرح‌های اموزشی هلال احمر در این حوزه را طرح دانش‌آموزی دادرس ویژه پایه هشتم متوسطه ذکر کرد و افزود: در بحث محتوای آموزشی نیز در حال بومی سازی و همچنین ارائه برخی آموزش‌ها از طریق فضای مجازی نیز هستیم.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

تلاش برای رفع دغدغه‌های دارویی در داروخانه هلال‌احمر

مدیر عامل هلال احمر استان ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت‌های حوزه جوانان هلال احمر، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی این جمعیت را حوزه بهداشت و درمان و توانبخشی ذکر کرد و گفت: داروخانه هلال احمر یکی از مهمترین بخش‌های حوزه بهداشت و درمان این جمعیت است و در این بخش تلاش داریم ضمن جلب اعتماد عمومی و تامین داروهای ایرانی مورد نیاز استان، هیچ بیماری در استان دغدغه دارویی نداشته باشد.

وی به پیگیری راه اندازی مرکز جامع توانبخشی هلال احمر از دو سال پیش و تجهیز این مرکز به تجهیزات روز، گفت: خوشبختانه درمانگاه بخش توانبخشی طی همین مدت بازگشایی شد و خدمات مناسبی را به بیماران ارائه کرده که البته با شیوع کرونا هم اکنون غیرفعال شده است.

حرازی زاده در بخش پایانی سخنانش نیز از کسب رتبه ممتاز کشور توسط هلال احمر یزد در بخش جوانان و دانشجویی و همچنین رتبه ممتازی استان در جریان مانور زلزله در شش ماهه دوم سال گذشته خبر داد.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاهای یزد/ افزایش 26 درصدی مددجویان حوادث کوهستان

در حاشیه این نشست «مهدی باصولی» رئیس سازمان جهادانشگاهی استان یزد نیز با حرازی زاده مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان نیز دیدار و پیرامون تعامل بیشتر دو مجموعه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!