فاجعه تاریخی و فراموش‌نشدنی در لیگ برتر؛ سرمربیگری، ناامن‌ترین شغل در ایران


فاجعه تاریخی و فراموش‌نشدنی در لیگ برتر؛ سرمربیگری، ناامن‌ترین شغل در ایران

تهران- ایرنا- 32 شخص متفاوت تا به اینجا و پیش از پایان لیگ نوزدهم روی نیمکت 16 تیم لیگ برتری نشسته‌اند تا تنها چهار تیم دست به تغییر نزده باشند.

تنها ۶ هفته تا پایان عجیب‌ترین لیگ برتر تاریخ فوتبال ایران باقی مانده است. لیگی که همه نوع اتفاق طبیعی و غیر طبیعی در آن رخ داد و باعث شد تا علاقمندان به این رشته هیچ‌وقت آنها را فراموش نکنند. یکی از اتفاقات عجیب این فصل تغییرات گسترده، جنون‌آمیز و پرتعداد در کادر فنی تیم‌ها به حساب می‌آید. تغییراتی که تقریبا هر هفته باعث تعجب شده و همچنان ادامه دارد. تا چند سال پیش فوتبال در حاشیه خلیج فارس را به سخره می‌گرفتیم که چقدر راحت مربیان خود را تغییر می‌دهند اما حالا گویا در این امر گوی سبقت را همسایه‌های خود ربوده‌ایم.

چهار سرمربی که تکان نخوردند

ابتدا باید حساب چهار تیم را جدا کنیم. سپاهان با هدایت امیرقلعه‌نویی با ثبات‌ترین تیم لیگ بوده است. ژنرال از ابتدای فصل گذشته در راس کادر فنی طلایی‌پوشان حضور دارد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. سایپا نیز با ابراهیم صادقی از انتهای فصل پیش آغاز کرد و به احتمال فراوان با توجه به نتایج اخیر، این سرمربی جوان لیگ را با خودروسازان به اتمام خواهد رساند. نفت مسجد سلیمان با مهدی تارتار عملکرد فوق‌العاده‌ای را درون زمین داشته است. خود تارتار یکی ۲ بار قصد رفتن کرد اما هر بار در سمت خود ابقا شد. فولاد خوزستان هم با جواد نکونام از ابتدای لیگ نوزدهم فعالیت مشترکشان را آغاز کردند و این فعالیت اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا پایان فصل ادامه خواهد داشت. به جز این چهار تیم، ۱۲ تیم دیگر حداقل یک بار سرمربی خود را در این فصل تغییر داده‌اند.

فاجعه تاریخی و فراموش‌نشدنی در لیگ برتر؛ سرمربیگری، ناامن‌ترین شغل در ایران

شاهین در صدر تغییرها؛ ماشین‌سازی به دنبال صدرنشینی

بیشترین تغییر در حال حاضر به تیم شاهین بوشهر اختصاص دارد. تیمی که پنج تغییر داشته و چهار مربی را روی نیمکت خود در این فصل نشانده است. ابتدا عبدالله ویسی هدایت این تیم را به عهده گرفت. سپس مهرداد کریمیان چند هفته زمام کار را عهده‌دار شد. در گام بعدی میشو کریستیچوویچ روی کار آمد اما این سرمربی پس از کرونا به ایران برنگشت تا دوباره مهرداد کریمیان نفر اول کادر فنی شاهین شود. با این وجود مهرداد نتوانست تا پایان فصل دوام بیاورد و برکنار شد. در جدیدترین انتخاب، مهدی پاشازاده هدایت شاهین را در دست گرفته است.

تیم بعدی که ید طولایی در تغییر داشته، ماشین‌سازی تبریز است. رسول خطیبی نفر اولی بود که تا حدود نیم فصل هدایت تیم را در دست داشت. به صورت توافقی و بسیار عجیب جدا شد و به جای او احد شیخ‌لاری سرمربی شد. شیخ‌لاری بد نتیجه گرفت و رضا مهاجری بعد از حدود یک فصل به تبریز برگشت اما شنیده می‌شود مهاجری قصد رفتن به گل‌گهر را دارد و باید منتظر نفر چهارم در کادر فنی سبزقبایان تبریزی باشیم.

تغییرات جنون‌آمیز در بیشتر تیم‌های لیگ نوزدهم

شهرخودرو، تراکتور و ذوب‌آهن سه تیمی هستند که در این فصل سه سرمربی داشته‌اند. در تیم مشهدی یحیی گل‌محمدی سرمربی بود و اگر ماجرای پرسپولیس پیش نمی‌آمد باید شهرخودرو را نیز جزو تیم‌های بدون تغییرمی‌دانستیم. او رفت تا مجتبی سراسیایی زمام کار را در دست بگیرد. قائم‌مقام سابق باشگاه اما با اینکه نتایج خوبی گرفته بود به علت نامشخص جدا شد و استفانو کوزین از هفته بیست و چهارم نفر اول کادر فنی شد و احتمالا تا پایان فصل به کارش ادامه خواهد داد. در اردوی تراکتور نیز ماجرا بهتر نبود. مصطفی دنیزلی نتوانست تا نیم فصل دوام بیاورد. به ترکیب بازگشت و به جای او احد شیخ‌لاری سرمربی شد. بعد از یک هفته ساکت الهامی نفر اول شد و با کسب نتایج قابل قبول تا پایان فصل در پست خود ابقا شد. ذوب‌آهن نیز فصل پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است. ابتدا علیرضا منصوریان فصل را شروع کرد. نتایج بسیار بدی گرفت و برکنار شد و به جای او ابتدا برای ۲، سه هفته حسن استکی سرمربی موقت شد. در گام بعدی میودراگ رادولوویچ روی کار آمد اما او هم نتوانست بعد از کرونا برگردد و جای خود را به لوکا بوناچیچ داد. احتمالا گل‌گهر سیرجان را هم باید به لیست تیم‌های سه سرمربی اضافه کنیم. آنها با وینگو کار را استارت زدند اما بعد از ۶ هفته او را برکنار کردند و مجید جلالی به عنوان سرمربی فعالیتش را شروع کرد. جلالی این هفته استعفا کرد و شنیده می‌شوند کار رضا مهاجری با این تیم سیرجانی تمام شده است.

فاجعه تاریخی و فراموش‌نشدنی در لیگ برتر؛ سرمربیگری، ناامن‌ترین شغل در ایران

پارس جنوبی جم با فراز کمالوند در لیگ نوزدهم کارش را آغاز کرد. مشکلات مالی باعث شد تا کمالوند عطای کار را به لقایش ببخشد. در ادامه عرفان جم‌رتبه به عنوان سرمربی موقت ۲ هفته در کار حضور داشت و سپس هومن افاضلی سرمربی جدید شد. افاضلی در حال حاضر استعفا داده اما به احتمال زیاد به پست خود برمی‌گردد. در نساجی محمود فکری مشغول به کار است اما پیش از او رضا مهاجری سرمربی مازنی‌ها بود. نفت آبادان نیز بعد از جدایی عجیب دراگان اسکوچیچ، دستیار او بهنام سراج را به عنوان سرمربی انتخاب کردند و پیشکسوت فوتبال آبادان به کار خود تا پایان فصل ادامه می‌دهد. پیکان هم بعد از نتیجه نگرفتن با حسین فرکی، زمام کار را از هفته نوزدهم به دست عبدالله ویسی سپردند.

استقلال، پرتغییرتر از پرسپولیس

استقلال و پرسپولیس نیز ماجرای جالبی داشتند. پرسپولیس با گابریل کالدرون آرژانتینی وارد مسابقات شد اما این مرد آرژانتینی بعد از تعطیلات نیم‌فصل به خاطر مسائل مالی جدا شد و به جایش یحیی گل‌محمدی به این تیم آمد و شهرخودرو را ترک کرد. یحیی تا پایان فصل به کار خود ادامه می‌دهد و احتمالا فصل بعد نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در پستش ابقا خواهد شد. در سوی مقابل ماجرای استقلال بسیار عجیب‌تر بود. تیم با آندره‌آ استراماچونی به لیگ آمد. استرا به خاطر مسائل مالی پیش از نیم‌فصل جدا شد. تیم سه هفته به صورت شورا توسط جواد زرینچه، صالح مصطفوی و حتی وریا غفوری اداره شد تا اینکه فرهادمجیدی به عنوان سرمربی جدید تیم منصوب شد. فرهاد تا پایان فصل در پست خود می‌ماند اما برای فصل بعد هیچ چیز مشخص نیست.

فاجعه تاریخی و فراموش‌نشدنی در لیگ برتر؛ سرمربیگری، ناامن‌ترین شغل در ایران

۳۲ سرمربی و سرمربیان چند تیمه

سرمربیان ایرانی: امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، ابراهیم صادقی، مهدی تارتار، یحیی گل‌محمدی، فرهاد مجیدی، مجید جلالی، رسول خطیبی، احد شیخ‌لاری(تراکتور و ماشین‌سازی)، رضا مهاجری(نساجی، ماشین‌سازی و احتمالا گل‌گهر)، محمود فکری، فراز کمالوند، هومن افاضلی، عرفان جم‌رتبه، حسین فرکی، عبدالله ویسی(شاهین بوشهر و پیکان)، بهنام سراج، مهرداد کریمیان(۲ مقطع در شاهین)، مهدی پاشازاده، مجتبی سراسیایی، حسن استکی، ساکت الهامی، علیرضا منصوریان

سرمربیان خارجی: گابریل کالدرون، آندره‌آ استراماچونی، وینگو بگوویچ، دراگان اسکوچیچ، میشو کریستیچوویچ، استفانو کوزین، مصطفی دنیزلی، میودراگ رادولوویچ، لوکا بوناچیچ

حال باید تا پایان لیگ نوزدهم چه تغییراتی به وجود می‌آید. فعلا باید دید تکلیف نیمکت گل‌گهر،ماشین‌سازی و پارس جنوبی جم به کجا ختم خواهد شد. در این لیگ عجیب باید منتظر هر چیزی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید