نرخ بیکاری در مازندران 6.2 درصد شد


نرخ بیکاری در مازندران 6.2 درصد شد

ساری- ایرنا - نرخ بیکاری بهارانه مازندران در ادامه روند نزولی خود با ایستادن بر روی پله 6.2 درصد به کمترین میزان خود در طی چند سال اخیر رسید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا ، از پورتال مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری ( نسبت جمعیت شاغل و بیکار) فصل بهار در استان مازندران نسبت به مدت مشابه( بهار ۹۸) نیز ۳.۳ درصد و در مقایسه با مجموع نرخ بیکاری یکساله ( سال ۹۸ ) که ۹.۴ درصد بود نیز حدود ۳.۲ درصد کمتر شد.
براساس این گزارش نرخ بیکاری فصل بهار سال جاری مازندران در مقایسه با میانگین کشوری که ۹.۸ درصد است نیز ۳.۶ دهم درصد روند نزولی یافت و توانست در بین ۳۱ استان کشور پس از استان های اردبیل و خراسان جنوبی رتبه سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.
علاوه بر آن طبق اعلام مرکز آمار ایران ، استان مازندران از لحاظ روند کاهشی نرخ بیکاری در فصل بهار در بین استان های شمالی کشور ( گیلان و گلستان ) نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است به طوری که در این مدت نرخ بیکاری گیلان ۹ و گلستان ۱۰ درصد اعلام شده است.
میانگین نرخ بیکاری کشور نیز در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش یافت و از ۱۰.۹ درصد بهار سال ۹۸ به ۹.۸ درصد بهار سال جاری رسید.
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی ( فعالیت اقتصادی )
مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی استان مازندران را در بهار سال جاری ۴۴ درصد اعلام کرد که با وجود کاهش چهار درصدی ، در مقایسه با بهار سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار در مقایسه با میانگین کشوری که ۴۱ درصدی اعلام شد، همچنان سه پله بالاتر قرار گرفته است.
نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت جمعیت فعال شاغل و بیکار ۱۵ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار، ۱۵ساله و بیشتر، ضربدر ۱۰۰ به دست می آید.
جمعیت استان مازندران براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار اعلام شد که ۵۳ درصد از این جمعیت در ۵۸ شهر و ۴۷ درصد دیگر نیز در حدود سه هزار روستا سکونت دارند و طبق آمار ۲۸ درصد از جمعیت فعال استان در بخش صنعت ، ۱۹ درصد در بخش کشاورزی و حدود ۵۳ درصد نیز در حوزه خدماتی که مهمترین آن بخش گردشگری است، اشتغال دارند.
طبق گزارش سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان مازندران شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به حوزه کسب و کار این خطه شمال کشور خسارت زد که حدود ۸۰۰ میلیارد ریالی از این خسارت ها به حوزه مالیات به عنوان منبع اصلی درآمدی مازندران وارد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !