ملاک دین‌داری رکوع و سجود نیست، صداقت و امانت است


ملاک دین‌داری رکوع و سجود نیست، صداقت و امانت است

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه «اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست»، گفت: دین به معنای صداقت و امانت است. امام صادق می‌فرماید: در دین‌داری به رکوع و سجود افراد توجه نکنید، به صداقت و امانت آن‌ها نگاه کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دومین جلسه پرسش و پاسخ حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه با جوانان شب گذشته دوشنبه ۲۳ تیرماه برگزار و به صورت زنده در فضای مجازی پخش شد.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در ابتدای این دیدار در خصوص دین، ضرورت و نشانه‌های دینداری اظهار داشت: زمانی که حضرت آدم برروی کره زمین آمد، خداوند به او فرمود از بین دین، عقل و حیا یکی را انتخاب کن. قاعدتاً او باید دین را انتخاب می‌کرد اما بعد از تأملی عقل را انتخاب کرد. خداوند به او فرمود آن دو دیگر نیز پس هست زیرا با عقل هستند.
وی با اشاره به اینکه مبنای دین براساس عقل‌گرایی است، تصریح کرد: آیت‌الله مطهری می‌گوید: معنای تعریف عام دین، باور به این است که از جایی آمدیم و به جایی می‌رویم. قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا؛ پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده»
حجت‌الاسلام رفیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ظاهر فرد دیندار، نشانه تکامل اوست؟ اظهارداشت: این استقرا درست نیست. آیا تمام دین‌‌داران بداخلاق هستند؟ آیا تمام بی‌دین‌ها خوش اخلاق هستند؟ قطعا خیر.
وی با طرح مثالی گفت: زمانی فردی بنا داشت نام فرزند خود را زینب بگذارد، بعد گفت این کار را نمی‌کنم زیرا تمام زینب‌ها سِتم‌کِش هستند. به او گفتم بیا ۵۰ زینب به تو معرفی کنم که بهترین زندگی را دارند و ۵۰ نفر با فلان اسم را هم معرفی کنم که بیماری و سرطان دارند لذا نباید این تصورها را داشت.
رفیعی با بیان اینکه برخی از دین‌داران بداخلاق هستند و برخی از بی‌دین‌ها، اخلاق را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: قطعا ما دین‌دارانی داریم که بسیار متخلق هستند و بی‌دین‌هایی را هم داریم که اصلا مراعات نمی‌کنند. در مجموع اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین به معنای صداقت و امانت است. امام صادق(ع) می‌فرماید در دین‌داری به رکوع و سجود افراد توجه نکنید بلکه به صداقت و امانت آن‌ها نگاه کنید. دین به معنای حیا، اقتصاد سالم، احترام و تکریم است که شاید برروی فردی بگذاریم نمره‌اش ۵ شود، این به معنای آن است که او ۹۵ نمره کم دارد نه اینکه دین‌داری مشکل دارد.
وی ادامه داد: اگر منظور شما این است که چون برخی از دین‌داران بداخلاق هستند باید دین را حذف کنیم، این نگاه اشتباه است و باید مسلمانان را اصلاح کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس