اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد النهضه است


اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد  النهضه  است

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سد بزرگ تازه احداث اتیوپی بر روی سرشاخه‌های نیل، نشان می‌دهد که مقامات این کشور بی توجه به...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تصاویر ماهواره‌ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا از اطراف سد النهضه اتیوپی به دست آورده، نشان می‌دهد که آدیس‌آبابا عملیات آبگیری سد را شروع کرده است.

این رسانه آمریکایی سه‌شنبه تصاویری را منتشر کرد که در آن، به وضوع دیده می‌شود که آب در پشت سد النهضه در حال بالا آمدن است.

انتشار چنین تصاویری از سد جنجالی اتیوپی در حالی است که مذاکرات سه کشور مصر، سودان و اتیوپی برای رسیدن به یک توافق منصفانه و با حداقل‌ترین ضرر برای هر سه کشور به ویژه در پایین دست رودخانه نیل به نتیجه‌ای نرسیده است.

خبرگزاری رویترز انگلیس نیز تصاویری منتشر کرده که حکایت از تغییر در میزان آب پشت سد و آب جاری در رود نیل است.

سه کشور مذکور که رود نیل از خاک آن‌ها عبود کرده و به دریای مدیترانه می‌ریزد، دو هفته پیش بعد از یک دور تنش و تهدید علیه یکدیگر به ویژه بین قاهره و آدیس‌آبابا، به توافق رسیدن که دوباره برای دستیابی به توافق راضی کننده، با نظارت اتحادیه آفریقا دور هم بنشیند و مذاکره کنند. با این حال نتیجه ۱۱ روز مذاکره با حضور وزرای منابع آبی و طبیعی هر سه کشور بی‌فایده بوده است.

اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد "النهضه" است
النهضه قبل از آغاز آبگیری

اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد "النهضه" است
النهضه بعد از آغاز آبگیری

شروع ماجرای النهضة

اختلاف بر سر سد النهضه زمانی آغاز شد که دولت اتیوپی از سال ۲۰۱۱ پروژه احداث سد النهضه بر روی سرشاخه‌ رود نیل و عملیات آبگیری برای این سد را آغاز کرد. آب نیل بعد از عبور از کشور سودان وارد خاک مصر شده و بعد از طی مسافتی طولانی به دریای مدیترانه می‌ریزد و در توسعه این کشورها به ویژه مصر نقش بسیاری مهمی ایفا می‌کند.

بر اساس توافق سال ۱۹۵۹ حقآبه مصر و سودان از نیل به ترتیب، سالانه ۵۵.۵ و ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب است ولی هم‌اکنون مصر برای آبیاری اراضی و مصارف خود به ۸۰ میلیارد متر مکعب از آب نیل نیاز دارد که عمده این مصارف، به کاشت و تولید برنج تعلق دارد و مصر سالانه ۴.۵ ملیون تن برنج تولید می‌کند.

اختلاف بر سر حقآبه نیل زمانی آغاز شد که شش کشور از کشورهای مستقر در سرشاخه‌های نیز خواهان افزایش حقآبه خود از نیل در سال ۲۰۱۰ شدند که به توافق عنتیبی معروف شد. ولی مصر و سودان با این توافق مخالفت کردند.

یک سال بعد از اعلام این توافق اولیه، اتیوپی اعلام کرد که کار احداث سد النهضه را برای تولید برق آغاز کرده است که سال گذشته اعلام کرد تقریبا ۷۰ درصد آن را به پایان رسانیده و قصد دارد آب‌گیری آن را طی ماه‌های آینده از سر بگیرد.

اتیوپی اصرار دارد که این سد بزرگ را در سه سال پر کند، که در صورت عملی شدن آن، مصر ۲۷ میلیارد متر مکتب از سهم سالانه خود را از دست خواهد داد که نصف کل سهم خود از آب نیل است.

اگر اتیوپی بخواهد این سد را در سه سال پر کند، مصر ۶۷ درصد از اراضی زراعی قابل کشت خود را از دست خواهد داد و این مسئله خود منجر به از دست دادن ۲۱ درصد از نیروی کار مصر خواهد شد.

مصر پیشنهاد داده است که سد النهضه در بازه زمانی ۲۱ ساله پر شود که در صورت اجرای آن، مصر در این صورت به جای ۲۷ میلیارد، سالانه سه میلیارد متر مکعب کاهش حقابه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی