پیاده روهایی که دیگر متعلق به عابران نیست!‏


پیاده روهایی که دیگر متعلق به عابران نیست!‏

از زمان کودکی به ما آموزش داده اند که پیاده رو ، راهی است که در امتداد خیابان و برای عبور ‏عابرین پیاده ساخته می شود. پیاده روها گونه ای از مسیرهای عابرین پیاده هستند. گاهی پیاده ‏روها فقط یک راه هموار مناسب برای قدم زدن و کاملاً مستقل از خیابان هستند و مثلاً برای تردد ‏عابرین در یک پارک ایجاد می شوند.‏

پیاده روها باید یک استاندارد اساسی را دنبال کنند که متناسب با هدف ساخت آن ها این امکان را به همراه می آورند تا شهروند به معنای عام در کنار اصل حفاظت و ایمنی شخصی بتواند به عنوان عابر از فضای لازم برای عبور و مرور شهری استفاده کند.

زیبایی پیاده رو از قبیل گل وگل کاری های کنار جدول ها هم در مرحله بعد در جهت دادن اعتماد بیشتر به شهروندان برای استفاده از پیاده رو به عنوان حق طبیعی آن ها در رفت وآمد بدون مزاحمت و ترس از عوامل بیرونی است. ظاهر زیبای پیاده روها در شهر باعث جذابیت آن شهر از لحاظ گردشگری و همین طور باعث ایجاد امنیت خاطر در عابران می شود.

اما اینجا در ملایر با پیاده روهایی مواجه می شوی که گویا دیگر متعلق به عابران نیست!،ساخت و سازها، سد معبر تعداد قابل توجهی از مغازه ها تا نزدیکی جدول، عبور ناگهانی موتور سواران، پارک ماشین ها روی پل ها و داخل پیاده روها، وجود انواع زباله های ساختمانی و شهری در وسط پیاده روها و حتی رها کردن پرندگان وسط پیاده رو، چیدن قفس پرندگانی چون بوقلمون، مرغ و خروس و سر بُردن آنها در کنار جدول و ... عبور و مرور را برای عابران یپاده و بالاخص بانوان و کودکان با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

باید اذعان داشت این تخلف آشکار، نقض حقوق شهروندی و حق الناس است که علاوه بر آزار عابران پیاده، چهره شهر را زشت و کریه می کند.

برای گرفتن عکس از پیاده روهای ملایر در خیابان های مختلف گذر می کنم، نزدیک " بازار روز" کنار ایستگاه تاکسی ها بساط دست فروش ها بپاست، از عینک و انگشتر نقره، گرفته تا لباس، گوشی موبایل دست دوم و ابزارهای اوراقی....

خانمی چادری با بچه ای دو ساله در بغل به سختی خود را از لابه لای مردانی که دست فروشی می کنند و عابرانی که برای دیدن اجناس دورشان جمع شده عبور می دهد، با صدای من می ایستد، از او در مورد وضعیت این پیاده رو می پرسم.

مریم حیدری، چادرش را روی سرش را مرتب می کند و می گوید: اوضاع را می بینید، همیشه شلوغ است، من در محله طالقانی زندگی می کنم و تقریبا هر دو روز یک بار برای خرید مجبور از این مسیر بگذرم، عبور و مرور را برای ما سخت کرده اند.

وی با گلایه از اینکه چرا دستفروش ها باید در پیاده رو تجمع پیاده کنند، تأکید کرد: کاش شهرداری مکان مناسبی را برای همه دستفروش های شهر در نظر بگیرد تا سطح شهر از این وضعیت خلاص شود.

حیدری به نظافت پیاده روها اشاره و خاطرنشان می کند: این تجمع ها نظافت پیاده روها را هم تحت الشعاع قرار داده است و کار را برای مأموران و پرسنل شهرداری دشوار می کند.

ساکنان محله ها ناراضی هستند

پیاده روهایی که دیگر متعلق به عابران نیست!‏

به خیایان شهید وفائی می رسم، نزدیک انبار غله پاتوق پرنده فروش هاست، هنوز رد خون روی لبه های جداول این خیابان یپداست، مگس ها روی آسفالت و فضله ها و خون و آثار بجا مانده از قفس پرندگان تجمع کرده اند.

هر روز از ساعت 8 صبح تا پاسی از شب، پرنده فروش ها قفس های خود را کنار جداول تا وسط خیابان می چینند، در طول روز پرندگان را داخل پیاده رو رها می کنند تا آزادانه دانه بخورند و بچرخند، همین عبور عابران را با مشکل مواجه می کند، از سوی دیگر بارها مشاهده شده کنار چشم کودکان عبوری، سر پرندگان را برای مشتریان خود کنار جدول می برند و ضمن ایجاد صحنه های زننده باعث ایجاد آلودگی شده و سلامت شهروندان را تهدید می کنند.

نرسیده به این صحنه خانم جوان 25 ساله ای در حال عبور است که ناگهان مسیرش را عوض می کند و خود را به آن خیابان می رساند تا ادامه مسیرش را از آنجا طی طریق کند.

خود را به او می رسانم، مونا اسلامی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی است، از او علت تغییر مسیرش را می پرسم، می گوید: همانطور که می بینید آن طرف خیابان بوقلمون ها را داخل پیاده رو رها کرده اند، بوی تعفن، کاهوها و آثار بجا مانده برای تغذیه پرندگان، حالم را بد می کند و محبور شدم تغییر مسیر بدهم.

او می افزاید: نه تنها اکثر قریب به اتفاق ساکنان این محله ناراضی هستند، بلکه بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و انتظار داریم شهرداری و مسئولین مربوطه در اسرع وقت اقدام کنند.

سد معبر؛ مشکل دائمی شهرداری ها

پیاده روهایی که دیگر متعلق به عابران نیست!‏

شهردار ملایر در این رابطه با بیان اینکه سد معبر به مشکل دائمی همه شهرداری ها تبدیل شده است، می گوید: برای مقابله با این معضل از تمام ابزارهای قانونی استفاده کرده ایم اما نهایتاً دستفروش ها یک هفته رعایت می کنند و باز به روند ایجاد سد معبر ادامه می دهند.

حسین بابائی با گلایه از اینکه متأسفانه یک احقاق حقی برای این افراد ایجاد شده و معابر، خیایان و پیاده رو را جزء املاک شخصی خود می دانند، خاطرنشان می کند: در همین راستا کارگروه مشاغل مزاحم را با نظارت دادستان راه اندازی کردیم تا از این پس در چارچوب موازین قانونی با این افراد متخلف برخورد شود.

به زودی مشکل سد معبر ملایر ریشه ای حل می شود

پیاده روهایی که دیگر متعلق به عابران نیست!‏

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر نیز با بیان اینکه مرغ زنده فروشی های خیابان بروجرد قبلا ساماندهی شدند اما دوباره به این مکان آمدند، می گوید: برای رفع ریشه ای این مشکل گاراژ خیابان بروجرد را برای ساماندهی آنها درنظر گرفتیم.

مجتبی داوری در گفت و گو با ایسنا، می افزاید: تحقق این امر تنها در اختیار شهرداری نیست و مقرر شد دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست وارد عمل شوند، که پس از بازدید و تأیید وضعیت گاراژ در اسرع وقت نسبت به جابجائی پرنده فروش ها اقدام می شود.

وی با بیان اینکه قول ساماندهی آنها را می دهیم، خاطرنشان می کند: در بحث مقابله با سد معبر، مأموران ما روزانه در تلاش هستند و برابر قانون اقدام کند، از سوی دیگر در سال جدید ساز و کارهایی را برای ساماندهی مشاغل مزاحم در سطح شهر ملایر درنظر گرفتیم که علاوه بر کلیه دست فروش ها، وانت بارها و ... همه ساماندهی و تجمیع شده و به زودی با نصب بنر در سطح شهر اطلاع رسانی می شود.

علاوه بر وظیفه ذاتی شهرداری و سایر اماکن دولتی در ساماندهی مشاغل مزاحم، بخشی از مشکل به خود ما برمی گردد به اینکه چرا هنوز فرهنگ شهرنشینی کم رنگ است؟! چرا نسبت به نظافت شهر، امنیت و رفاه عابران پیاده و شهروندانی که همگی داریم در یک فضا تنفس می کنم و روزگار می گذرانیم، تعهد اخلاقی و انسانی نداریم؟!!!... کاش بیشتر فرهنگ مدار و مسئولیت پذیر باشیم، کاش....

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی