برگزاری مراسم‌ ماه محرم در هفته آینده تعیین تکلیف می شود/ خبر بازیابی ماسک های مستعمل کذب است


برگزاری مراسم‌ ماه محرم در هفته آینده تعیین تکلیف می شود/ خبر بازیابی ماسک های مستعمل کذب است

معاون وزارت بهداشت، با بیان اینکه در مورد نحوه برگزاری مراسم محرم هنوز تصمیم‌گیری نشده است، گفت: کمیته امنیتی سیاسی وزارت کشور طی هفته آینده در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛پیش از ظهر امروز علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در نشست خبری که بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. با بیان اینکه باید از مردم برای استفاده بیشتر از ماسک در یک هفته اخیر تقدیر کرد، گفت: اگر این روند ادامه یابد، در هفته‌های آتی بهتر می‌توان بیماری را کنترل کرد. ضمن اینکه استفاده از ماسک، مهمتر از نوع آن است.

وی افزود: در کشور ما موارد ابتلای اخیر به دلیل برگزاری مراسم‌ عروسی و عزاست. بنابراین باید از اینگونه تجمعات جلوگیری کنیم. ضمن اینکه مردم باید مراقب مهمانی‌های خانوادگی باشند، زیرا در این مورد بی‌توجهی می‌شود.
رئیسی ادامه داد: رعایت دقیق و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است و همه ارگان‌ها و مردم باید در نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها همکاری کنند. همچنین، افرادی که مبتلا هستند و از ابتلای خود مطلع‌اند، حتماً در خانه بمانند و خود را قرنطینه کنند.
رئیسی با بیان اینکه هر تجمع حفاظت‌نشده‌ای خطر ابتلا را افزایش می‌دهد، گفت: در مورد مراسم محرم و اینکه با چه شیوه‌ای می‌توان این برنامه‌ها را برگزار کرد هنوز تصمیم‌گیری نشده است. کمیته امنیتی سیاسی در وزارت کشور این موضوع را دنبال کرده و طی هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود.
معاون وزیر بهداشت، همچنین در رابطه با شروع موج دوم بیماری کرونا، گفت: موج دوم به این معناست که در یک منطقه دوباره بیماری شایع شود، به طور مثال شهر‌های قم و گیلان هنوز به وضعیت اسفند نرسیده‌اند. آمار جمعی کشور نشان می‌دهد شاهد افزایش موارد مبتلا به بیماری هستیم، استان‌ها و شهر‌های مختلفی به غیر از شهر‌هایی که قبلاً درگیر بودند نیز درگیر شده‌اند. رفتار و گردش ویروس به گونه‌ای است که در حال حاضر در استان‌هایی که قبلاً درگیر بودند، درگیری با ویروس بیشتر نیز شده است.
کاهش کارکنان ادارات دولتی
وی با اشاره به تعطیل برخی اماکن و مشاغل در تهران، گفت: تعطیلی سینماها، مساجد، نماز جمعه و مشاغل سه و چهار در شهر تهران اعلام شد است، برای شهر تهران درخواست محدودیت‌‎های دیگری وجود دارد، موضوع کاهش کارکنان ادارات دولتی به دلیل بحث کاهش ترافیک و تراکم مترو وجود دارد. در تهران به دلیل اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی ضعیف است با مشکلاتی مواجه هستیم.
رئیسی در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد طرح ترافیک، گفت: یکی از معضلات این است که به محض لغو طرح ترافیک هوا آلوده می‌شود و مرکز شهر قفل می‌شود، برای فردی که با تاکسی یا با ون تردد می‌کند، زمان رسیدن به مقصد بالاتر می‌رود و شانس بیماری افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای آمبولانس‌ها مشکل ایجاد می‌شود و راه حل مشکل این نیست، در حال حاضر منطقی‌ترین راه افزایش حمل و نقل عمومی است که در کوتاه مدت شدنی نیست.
رئیسی بیان کرد: ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به دلیل حضور کارکنان دولتی است، ۲۷ درصد به دلیل افرادی که برای کار ضروری حضور پیدا می‌کنند یکی از راه‌ها کاهش ساعات اداری و استفاده از آموزش الکترونیک و خرید الکترونیک است، هر چند در این زمینه ضعف داریم و باید تقویت شود.
وی در مورد وضعیت تماس‌ها با سامانه ۴۰۳۰ نیز گفت: روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۴۰۳۰ داشته‌ایم. این تماس‌ها در اسفند و اردیبهشت رفته رفته به ۳۰ هزار تماس رسید و تعداد نیرو‌ها کاهش پیدا کرد. در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا، تعداد کاربران اضافه می‌شود.
بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده
معاون وزیر بهداشت، در رابطه با شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش آن‌ها به مردم، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جا‌هایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جا‌های غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین‌ماه که ماسک کم بود نیز در کشور‌های دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند. بعد گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که شایعه‌ای عجیب بود؛ بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: اگرچه این توصیه وجود دارد، اما همه رعایت نمی‌کنند. با توجه به شاخص‌های نظارت‌ها، جرایم مختلفی برای عدم رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شده است. از دو روز تعطیلی تا پلمپ دائم که بستگی به نوع تخلف دارد. سطوح نظارتی مختلفی نیز تعیین شده است.
معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچ داروی قطعی در مورد کووید ۱۹ در جهان وجود ندارد، گفت: گاهی دیده می‌شود که می‌گویند اتحادیه اروپا یا سازمان غذا و داروی آمریکا یک دارو را پذیرفته، اما این در رژیم درمانی کووید ۱۹ قرار نگرفته است. تنها درمان کووید ۱۹، مراقبت صحیح و علمی است و فعلاً دارو نیست.
وی ادامه داد: نکته دیگر پیشگیری است. پیشگیری در مورد ابتلا به ویروس کرونا مانند هر بیماری دیگری که درمان یا واکسن ندارد، اصلی‌ترین کار است. در مورد اینترفرون‌ها نیز باید گفت که وارد پروتکل‌های درمانی ما شده و در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری استفاده می‌شود. بیماری چند مرحله عفونی و التهابی دارد و بعد به مرحله‌ای می‌رود که به سلول‌ها و ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. در هر مرحله، یک درمان خاص مورد نیاز است و این طور نیست که بگوییم یک دارو برای همه مراحل استفاده می‌شود. به طور مثال رمیدسیویر برای مرحله دوم بیماری است. رمدسیویر جزء پروتکل‌های درمانی کشور ما نیست.
تست سرولوژیک برای تشخیص کرونا کلاهبرداری است
معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند، اظهار کرد: این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه؟ یعنی بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است. در برخی تبلیغات می‌گویند تشخیص کووید ۱۹ در دو یا سه دقیقه با تست سرولوژی انجام می‌شود. این از نظر ما کلاهبرداری است، در واقع استفاده از تست سرولوژی برای تشخیص، نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.
وی افزود: تست سرولوژی یعنی مواجهه قبلی با ویروس وجود داشته و در بدن آنتی‌بادی ایجاد شده و حالا اندازه‌گیری می‌کنند. تنها روش تشخیص کووید ۱۹ تست PCR بوده و انجام تست سرولوژی کاملاً بیهوده است. اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای با ویروس کرونا داشته باشد، igG در بدن او مثبت می‌شود که این اختصاصی کووید ۱۹ نیست. حداقل ۶ نوع از ویروس کرونا می‌شناسیم که الان هفت مورد شده است. یعنی فرد ممکن است با ویروس کرونا از نوع دیگری قبلاً مواجه شده باشد.
رئیسی بیان کرد: در مواردی مشاهده شده است که حتی در بدن افراد بهبودیافته نیز igG تولید نشده یا تولید شده و بعد تیتر آن افت کرده است. قیمت تست سرولوژی ۱۰۰ هزار تومان نیست. این تست در کشور تولید می‌شود و شاید زیر ۵۰ هزار تومان باشد، اما اصلاً به مردم توصیه نمی‌کنیم که این تست را انجام بدهند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تست مولکولی تشخیص کووید ۱۹ گفت: این تست، تنها روشی است که می‌توانیم کووید ۱۹ را شناسایی کنیم، اما به مهارت فرد نمونه‌بردار بستگی دارد و اگر با مهارت نمونه‌برداری نشود، ممکن است تست منفی باشد. در نتیجه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ممکن است تست منفی کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما چون نمونه‌برداری درست انجام نشده، منفی کاذب می‌شود.
وی افزود: تست PCR در مراکز دولتی رایگان انجام می‌شود، اما در بخش خصوصی ممکن است با قیمت‌های مختلفی انجام شود. البته بخش خصوصی نیز نباید این تست را برای همه انجام دهند.
جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا
معاون وزیر بهداشت، در ادامه با اشاره به جهش‌های رخ داده در ویروس کرونا، گفت: دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه با این جهش، میزان سرایت بیشتر شده و دوم اینکه روی مرگ و میر هیچ تأثیری ندارد. اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند. این جهش ژنتیکی از نظر سرعت یا سرایت بیشتر اهمیت دارد، اما روی مرگ و میر تأثیری نگذاشته است.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد در جهان به دنبال تغییر رفتار ویروس هستند، اما باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم و نه ویروس؛ این ویروس تغییر رفتار مثبت نخواهد داشت و در نتیجه باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم. وقتی در ایران حدود ۸۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود، میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۳۴ مورد رسید. وقتی میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران به ۹.۵ درصد رسید، مرگ و میر هم افزایش پیدا کرد؛ بنابراین تغییر رفتار مردم بسیار مهم‌تر است.
رئیسی در پاسخ به ایکنا مبنی بر تغییر پروتکل‌های درمانی در پی جهش‌های ژنتیکی این ویروس، اظهار کرد: تغییری که در ویروس صورت گرفته در زمینه پاتوژن c است و فقط در شیوع تأثیر دارد و در بیماری‌زایی تأثیری نگذاشته است که پروتکل‌های درمانی تغییر کند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، مبنی بر احتمال افزایش زمان تعطیلی‌ها در تهران برای کم شدن روند بیماری نیز گفت: جایی مثل تهران بسیار مهم است. تخت‌های بیمارستانی فقط برای بیماران کرونایی نیست و خیلی‌ها سکته قلبی کرده یا بیماری‌های دیگری دارند. در سال گذشته اگر کسی می‌خواست به بیمارستان امام(ره) مراجعه کند، به راحتی نمی‌توانست تخت خالی پیدا کند و سخت بود، حالا کرونا نیز اضافه شده است. تهران از این جهت که مرجع است و بیماران غیرکرونایی هم ممکن است به تهران ارجاع شوند، بسیار اهمیت دارد. هرچند تعداد تخت در تهران به نسبت مطلوب و خوب است، اما باید مراقبت بیشتری انجام دهیم.
وی ادامه داد: از طرفی تهران پایتخت است و از همه کشور و جهان به تهران وارد می‌شوند. این‌که یک هفته محدودیت اعلام شده باید ارزیابی یا تمدید شود و این یک شروع است.
معاون وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت برگزاری کنکور نیز گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور دهد، طوری برنامه‌ریزی می‌شود که انرژی خود را تقسیم‌بندی کند.؛ اگر بخواهیم زمان برگزاری کنکور را معلق کنیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، بسیاری از افراد از نظر روانی آسیب می‌بینند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه بکار گیریم. حتماً از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تأیید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تأیید قرار گرفته و میزان تراکم براساس متراژ نیز تأیید شود.
رئیسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. در سالنی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم کنکور برگزار شود.
وی ادامه داد: درباره تأخیر کنکور دو نکته مطرح است. اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعاً کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا را نیز در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند، دردسر بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.
رئیسی یادآور شد: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. نقاطی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. در استان‌هایی مانند قم و گیلان که قبلاً قرمز بودند نیز میزان ابتلا کمتر شده است؛ بنابراین رنگ‌ها اصلاً پایدار نیستند. وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند.
معاون وزیر بهداشت، در پایان در رابطه با ملاک قرمز بودن شهر‌ها، گفت: در زمینه قرمز شدن شهر‌ها دو فرمول وجود دارد. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، میزان بستری در بیمارستان در بازه یک هفته‌ای محاسبه می‌شود. برای شیوع نیز این کار را می‌شود انجام داد. یک روند بروز هم محاسبه می‌شود. یعنی دو هفته به عقب برمی‌گردند و هفته قبل از آن را نسبت به هفته قبل از خودش در نظر گرفته می‌شود و می‌بینیم که میزان رشد بیماری و بستری چقدر است که به آن شاخص مخاطره گفته می‌شود. به این یک ضریب داده می‌شود. روزانه این موارد بررسی شده و روند بستری و شیوع و بروز بیماری را مشخص می‌کنیم. آن‌هایی که از یک عدد بالاتر باشند قرمز، بعد نارنجی و بعد زرد و بعد سفید می‌شوند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا