سامانه هوشمند ارزیابی مساجد ایجاد شود/ مسجدی‌ها ظرفیت بالایی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند


سامانه هوشمند ارزیابی مساجد ایجاد شود/ مسجدی‌ها ظرفیت بالایی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند

حجت‌الاسلام مهدوی عارف گفت: دستگاه‌های مسجدی باید سامانه هوشمندی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف مساجد طراحی کنند تا در مواقعی همچون دوره شیوع ویروس کرونا بتوان با کمترین هزینه، برنامه مشترکی در تمام مساجد اجرا کرد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین «محمد مهدوی عارف» در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشکلات مساجد را بیش از گذشته نمایان کرده است، اظهار کرد: دستگاه های مسجدی باید سامانه هوشمندی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف مساجد طراحی کنند تا در مواقعی همچون دوره شیوع ویروس کرونا بتوان با کمترین هزینه و اقدام، برنامه مشترکی در تمام مساجد اجرا کرد.

امام جماعت مسجد جعفریه (واقع در تهران، تهران نو، کوچه داود قدیمی) افزود: به روزرسانی مساجد موجب می شود وقتی مشکلی همچون شیوع ویروس کرونا پیش می آید مساجد از برنامه های خلاقانه یکدیگر مطلع شوند و مساجد برخوردار از مساجد کمتر برخوردار حمایت کنند و به این صورت بتوان در کمترین زمان، نهضتی فراگیر در کشور فراهم کرد. تجربه تلخ شیوع ویروس کرونا نمونه خوبی برای هم افزایی میان مساجد و مسجدی ها فراهم آورده است.

وی اضافه کرد: حرکت مساجد در مسیر اطلاع رسانی برنامه های شان خوب بوده است ولی نبود سامانه منسجم در این زمینه مشکلات زیادی ایجاد کرده است که در دوره شیوع ویروس کرونا ضعف در این زمینه، موجب تعطیل شدن بسیاری از مساجد شد به طوری که این دسته از مساجد در زمینه برگزاری برنامه هایشان در فضای مجازی نیز خوب عمل نکردند.

مهدوی با بیان اینکه مساجد را همیشه مردم اداره کرده اند، گفت: خوب است در زمینه تجهیز مساجد به ابزارهای نوین ارتباطی نیز سامانه هوشمند مرکزی از سوی دستگاه های مرتبط طراحی شود تا تمام مساجد با یکدیگر مرتبط شوند و از برنامه ها و طرح های همدیگر اطلاع یابند.

وی در ادامه با انتقاد از کم توجهی برخی از دستگاه هایی که خود را متولی امور مساجد می دانند و عدم حمایت یا حمایت های اندک آنان از این خانه های خدا، اظهار کرد: این در حالی است که مساجد در دوره انقلاب و دفاع مقدس، مهم ترین نقش را ایفا کردند، بنابراین اکنون نیز باید حمایت های لازم از آنان صورت گیرد.

امام جماعت مسجد جعفریه در ادامه با بیان اینکه تعطیل شدن مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا که امری اجتناب ناپذیر بود در صورت وجود تجهیزات ارتباطی و مرتبط با فضای مجازی، کمتر خود را نشان می داد، گفت: البته تعداد قابل توجهی از مساجد همچون مسجد جعفریه در این دوره تعطیل نبودند و در کنار اقامه نماز جماعت، از طریق فضای مجازی و پیام رسان ها در شبکه های اجتماعی به صورت مرتبط با مخاطبان خود در ارتباط بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت ها در حوزه مساجد، کم است، تاکید کرد: همین وضعیت موجب شد ضعف برخی از مساجد اثر خود را در فرهنگ جامعه نشان دهد زیرا اگر مساجد، به خوبی عمل می کردند شاهد ظهور برخی مفاسد و تشکیل حلقه های زر، زور و تزویر در برخی از نقاط کشور نبودیم.

مهدوی عارف در پایان با بیان اینکه از ظرفیت مساجد در حوزه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به خوبی استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: برنامه های دستگاه ها در این زمینه باید به مساجد آورده شود تا جمعیت عظیم مسجدی بتواند به سرعت این فرهنگ را در کشور فراگیر کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !