زوج سالمند اخراج شده پیست موتورکراس، نگهبان یک باغ ویلا شدند


زوج سالمند اخراج شده پیست موتورکراس، نگهبان یک باغ ویلا شدند

چند روز قبل ویدئویی از یک زوج کهنسال در شبکه‌های مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه آنها پس از 27 سال سرایداری یکی از اماکن ورزشی طرقبه شاندیز بی‌هیچ سرپناهی اخراج شده و لوازم زندگیشان پشت درب این مکان ورزشی روی هم ریخته شده بود.

حدود یک‌ هفته‌ می‌گذرد که وسایل عمو اکبر و همسرش از سرایداری این مکان ورزشی به بیرون ریخته شده و این زوج روز و شب خود را در زیر پارچه‌ای که دیوار و سقف خانه‌شان شده بود، سپری می‌کردند و البته فیلمی نیز از آنها در فضای مجازی پخش شد؛ در ادامه برای روشن شدن چرایی این ماجرا به سراغ مسئولان شهرستان طرقبه شاندیز(بینالود) رفتیم.

امتناع از رفتن به خانه سالمندان

در همین خصوص فرماندار طرقبه شاندیز به ایسنا گفت: از چندین سال قبل این زوج سالمند در یکی از مکان‌های ورزشی شهرستان طرقبه شاندیز ساکن بودند و سرایداری این مکان را بر عهده داشتند، اما به دلیل کهولت سن دیگر نمی‌توانستند از این مکان نگهبانی کنند و گاه گزارش‌هایی مبنی بر سرقت از این مکان ورزشی اعلام می‌شد.

سید حسن حسینی افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده چون خود این فرد نیز به اعتیاد دچار شده بود، به همین دلیل مسئول مجموعه موتور کراس و اداره ورزش و جوانان شهرستان با پیگیری‌هایی اقدام به اخذ دستور مقام قضایی کردند تا آنها مکان مزبور را ترک کنند، ولی چون افراد محترمی هستند به همین علت تلاش شد تا تحویل بهزیستی داده شوند و در خانه سالمندان از آنان نگهداری شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه با وجود تمام تلاش‌هایی که طی این چند روز صورت گرفت، آنها از رفتن به خانه سالمندان امتناع کردند، از سویی با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای رفتن زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی، مشخص شد همسر این فرد هیچ شناسنامه‌ای ندارد و خودش که به «عمو اکبر» مشهور است، شناسنامه‌ فوتی دارد.

فرماندار طرقبه شاندیز بیان کرد: در همین خصوص مقرر شد دادستان شهرستان از جنبه عمومی برای هویت آنها وارد شود و با یک برگه قضایی بهزیستی آنان را پذیرش کند و در صورت استنکاف، به‌ صورت اجباری آنها را به مکانی مناسب منتقل کنند.

وی با بیان اینکه روز سه‌شنبه شخصاً از وضعیت این افراد بازدید داشتم، گفت: اگر چه خودش اصرار دارد که به مجموعه موتور کراس برگردد، اما چون اموال بسیاری در این مجموعه وجود دارد و نمی‌تواند از این محل نگهبانی کند برگشتش به این مکان عملاً امکان‌پذیر نیست.

حسینی عنوان کرد: بر اساس گفته‌اش ۷۰ تا ۷۵ سال عمر دارد، اما چون شناسنامه‌ای ندارد به‌ درستی سن وی مشخص نیست، از سویی با پیگیری‌های صورت گرفته و با کمک یکی از خیران، عمو اکبر و همسرش نگهبان یک باغ ویلا با تجهیزات کامل شدند.

نمی‌شود کسی را که شناسنامه فرد مرده دارد و یا فاقد شناسنامه است، تحت پوشش قرار داد

در ادامه رئیس کمیته امداد طرقبه شاندیز به ایسنا گفت: سال گذشته اگر چه تلاش شد این افراد تحت پوشش قرار بگیرند، اما وقتی استعلام از ثبت‌ احوال گرفته شد، مشخص گردید شناسنامه‌اش به عنوان فوتی ثبت شده و همسرش نیز فاقد شناسنامه است بنابراین نمی‌توانستیم خدمات ارائه دهیم اما با این وجود باز هم چندین مرحله کمک کالایی و نقدی از محل کمک‌های خیران به آنها ارائه شد.

محمد اسماعیل قلیچی افزود: شناسنامه عمو اکبر صادره از سبزوار بود از این‌ رو با ثبت‌ احوال این شهرستان و مشهد هماهنگی شد تا شناسنامه‌اش ابطال شود ولی اقدامی انجام نداد و عملاً تا زمانی که شناسنامه نداشته باشد، کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر چه این فرد توقع دارد چون سال‌ها برای اداره ورزش و جوانان کار کرده بازنشسته شود، اما در واقع نمی‌توان برای این فرد با شناسنامه‌ای که مرده محسوب می‌شود، کاری انجام داد و باید ابتدا تکلیف شناسنامه او مشخص شود و البته اینکه معلوم نیست شناسنامه‌ای که در دست دارد از خود او باشد.

زندگی در شرایط سخت

سید هاشم نعمتی که در گذشته ۸ سال مسئولیت اداره ورزش و جوانان طرقبه شاندیز را بر عهده داشت، گفت: این زوج کهنسال از قدیم در این مکان حضور داشتند، ولی مجموعه ورزشی فعال و دایری نبوده است، حتی در دوران مسئولیتم انشعابات آب و برق این مجموعه تأمین شد و گرنه این افراد هیچ‌گونه امکاناتی نداشتند.

وی اظهار کرد: این فرد مشکلات جسمی داشت و نمی‌توانست به‌ خوبی نگهبانی این مجموعه را بر عهده بگیرد، اما اگر همین افراد نبودند بسیاری از تجهیزات آن به سرقت می‌رفت.

صدور حکم قضایی در سال ۹۸

در ادامه رئیس اداره ورزش و جوانان طرقبه شاندیز بیان کرد: مکانی که این زوج سالمند ساکن بودند محیطی ورزشی بوده و مسابقات موتورسواری برگزار می‌شد، موضوع این افراد مربوط به چند روز اخیر نیست بلکه از حدود ۸ سال قبل در مجامع قضایی مطرح بوده و شکایت‌هایی شده است.

امیررضا زارعی افزود: این افراد بر اساس حکم قضایی مجبور به تخلیه مکان شدند و هیچ خصومت و مشکل شخصی مطرح نبوده است بلکه بروز سرقت‌ها و مشکلات موجود این پیست، موجب شد تا این اتفاقات بیفتد.

وی عنوان کرد: اگر چه حکم تخلیه مکان در سال ۹۸ صادر شده، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا حکم هفته گذشته توسط پاسگاه محل اجرا شد، اما با این وجود در این مدت بنا به تعهد کاری نسبت به این خانواده با افراد و گروه‌های مختلف صحبت شد تا در مکانی مناسب اسکان داده شوند.

رئیس اداره ورزش و جوانان طرقبه شاندیز تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و با کمک خیران خوشبختانه روز سه‌شنبه سرایدار مکانی مناسب شدند.

وی بیان کرد: این فرد حدود ۷۵ سال سن دارد و دچار اعتیاد شده و مقرر گردید در همان محل با داروهایی که از سوی پزشک تجویز می‌شود، اقدام به ترک کند؛ هر چند اعلام شده این فرد ۲۷ سال سرایدار این مکان ورزشی بوده اما بنده که از ابتدای سال ۹۹ مسئولیت اداره ورزش و جوانان طرقبه شاندیز را دارم این موضوع را تائید نمی‌کنم و باید از کسانی صحت این موضوع را سؤال کرد که این افراد را به عنوان سرایدار و نگهبان جذب کردند.

زارعی عنوان کرد: در این مدتی که این افراد سرایدار مکان ورزشی بوده و سال‌ها در این مکان زندگی هم می‌کردند فقط مسئولیت باز و بسته کردن درب و حفاظت از اموال را بر عهده داشتند و کسی پیگیر نبود شناسنامه دارند یا نه، اما وقتی پیگیر اسکانشان شدیم فهمیدیم شناسنامه ندارند و یکی شناسنامه‌ای دارد که در ثبت احوال به عنوان فرد فوت شده است.

وی گفت: اینکه چه کسی این افراد را ۲۷ سال قبل در محل پیست اسکان داده و آن زمان برگه هویت آنها ملاحظه شده یا نه، هیچ‌کس اطلاعی ندارد و گویا چند نفری به این افراد مبلغی به عنوان ماهیانه‌ پرداخت می‌نمودند و آنها نیز گذران زندگی می‌کردند.

رئیس اداره ورزش و جوانان طرقبه شاندیز در خصوص بیمه این افراد در این مدت عنوان کرد: این افراد با قبول شرایط، سرایداری این مکان را پذیرفتند، از سویی شناسنامه و برگه احراز هویتی نداشتند و هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها ۲۷ سال سرایدار این مکان بودند، با این وجود خوشحال هستیم که مکانی مناسب برای اسکان آنان فراهم شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی