مقاوم‌سازی منازل روستایی لارستان و انتظارات روستاییان


مقاوم‌سازی منازل روستایی لارستان و انتظارات روستاییان

لارستان- ایرنا- مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لارستان میزان تسهیلات مقاوم سازی در روستاهای منطقه را 400 میلیون ریال و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض اعلام و بیان کرد: مردم این مبلغ را جوابگوی تخریب و بازسازی خانه های مسکونی خود حتی به متراژ کمتر از 100 متر مربع نمی‌دانند و خواستار افزایش میزان تسهیلات هستند.

ناصر زائری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد واحدهای مسکونی در روستاهای این شهرستان مقاوم سازی نشده اند که باید تمهیدات و تدابیر لازم و با توجه به زلزله خیز بودن این مناطق در اسرع وقت انجام شود.
وی بیان کرد: مهمترین مشکل در این زمینه پایین بودن میزان تسهیلات است که با توجه به تورم و گرانی افسار گسیخته مصالح ساختمانی و حتی هزینه های جانبی به هیچ وجه جوابگو نیست.
وی ادامه داد: استقبال مردم روستاها از این میزان تسهیلات به شدت پایین است و حتی با وجود اصرار فراوان از سوی بنیاد مسکن و حتی کمیته امداد برای مددجویان و جامعه هدف خود در روستاها اما همچنان استقبال آنها نیز به شدت رو به کاهش بوده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان گفت: البته موضوع ضمانت های بانکی و بروکراسی های اداری و برخی سخت گیری های بی مورد بانک های عامل نیز از دیگر دلایل کاهش میزان استقبال مردم از این تسهیلات است.
وی گفت: در جریان زلزله های یک ماه گذشته در مناطق مختلف شهرستان لارستان نیز حدود ۱۰۰ واحد مسکونی در بخش صحرای باغ و بیرم دچار خسارت و ترکیدگی دیوار ها و یا تخریب شدند که ۴۶ مورد از این وحدها نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

تسهیلات پرداخت شده

زائری همچنین گفت: افزون بر ۸۹۸ میلیارد ریال تسهیلات از محل‌های مختلف شامل مقاوم سازی، طرح ویژه بهسازی منازل روستایی و وام قرض‌الحسنه از سال ۱۳۹۲ تاکنون به متقاضیان در روستاها و برخی شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر این شهرستان پرداخت و طی این مدت در ۱۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان طرح هادی اجرا شده است.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی در این ۱۰۶ روستا را رقمی افزون بر ۱۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: شهرستان لارستان دارای ۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است که از این تعداد حدود ۱۰۶ روستا دارای طرح هادی هستند و مابقی نیز در حال تهیه است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان همچنین به برخی از طرح های عمران روستایی طی هفت سال گذشته در لارستان اشاره کرد و ادامه داد: واگذاری پروژه ۴۰ واحدی فاز دوم شهر لار در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۸۰ متر مربع به صورت ۱۰ بلوک چهار واحدی و ساخت شهرک ستایش دهکویه بهمراه اجرای بهسازی ، پیاده سازی خیابان ها ، جدول گذاری، اجرای کانال سنگی ، احداث پل و زیرسازی محور ورودی شهرک به سمت دهکویه از جمله این اقدام های عمرانی بوده است.
زائری بیان کرد: احداث پروژه ۸۸ واحدی نخل ۳ شهرک اندیشه شهر لارو همچنین پروژه ۴۰واحدی از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری (فاز دوم) با مساحت زیربنای ۹ هزارو ۶۰۰ متر مربع به همراه احداث خیابان و اجرای طرح بهسازی ، کانال کشی و ایجاد فضای سبز در این طرح از دیگر اقدام های این نهاد در بهسازی، توسعه و عمران روستایی در شهرستان بوده است.
وی گفت: برای ساخت این مجتمع ۴۰ واحدی مبلغ ۱۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در خرداد سال ۱۳۸۷ و ۴۰میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی تامین شده و مابقی نیز سهم آورده متقاضیان بوده است.
مدیر بنیاد مسکن اتقلاب اسلامی لارستان اضافه کرد: این طرح هم اینک در مرحله نازک کاری است و در آینده‌ای نزدیک تا هفته دولت امسال نیز آماده بهره برداری است.
وی همچنین پروژه انبوه سازی مسکن روستای منصور آباد بخش جویم شهرستان لارستان به مساحت حدود ۲ هزار و ۲۵۰ مترمربع به صورت ۴۹ واحد تجاری به متراژ هر واحد ۴۵ مترمربع که با اتمام مرحله سقف کاری تحویل متقاضیان شده است را از دیگر اقدام های عمرانی مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان طی هفت سال گذشته عنوان کرد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان همچنین گفت: ظرف هفت سال گذشته حدود سه هزار قطعه زمین در قالب یک هزار و ۴۸۳ هکتار به روستاییان برای ساخت و مقاوم سازی مسکن واگذار شده است.
زائری گفت: یک هزار و ۱۱ مورد نیز اسناد مالکیت روستایی در سطح روستاهای شهرستان طی این مدت صادر شده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت. این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»