زوجین نابارور روستایی استان اردبیل حمایت مالی می‌شوند


زوجین نابارور روستایی استان اردبیل حمایت مالی می‌شوند

اردبیل - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: بر اساس قرارداد همکاری جهاد دانشگاهی با دانشگاه علوم پزشکی و بیمه برکت ، زوجین نابارور روستایی در این استان زیرپوشش طرح‌های حمایتی قرار می‌گیرند.

مهران اوچی اردبیلی روز پنجشنبه در نشستی با مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان در مشگین‌شهر اظهارداشت: در سه سال گذشته هزار و ۷۴۸ نفر از طرح حمایت مالی از زوجین نابارور مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اردبیل بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) زوجین معرفی شده از سوی جهاد دانشگاهی می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

وی از استقرار نمایندگان بانک خون بند ناف رویان در بیمارستان‌های آرتا و قائم اردبیل برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به زوجین جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان خود در بانک خون بند ناف کشور خبر داد.

او ادامه داد: در حال حاضر متولی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در استان اردبیل، جهاد دانشگاهی است که توانسته حدود یک هزار نمونه خون را مطابق استانداردهای موجود در بانک خون خصوصی جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کند.

زوجین نابارور روستایی استان اردبیل حمایت مالی می‌شوند

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان نیز در این نشست گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار نمونه در بانک سلول های بنیادی خون بند ناف ذخیره‌سازی می‌شود که این روند رو به رشد است.

مرتضی ضرابی افزود: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان در ایران از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در حال حاضر بزرگترین بانک نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه است.

وی اظهارداشت: با فعالیت ۳۱ نمایندگی در کشور و ۲ دفتر نمایندگی در کشورهای عراق و عمان تاکنون ۱۲۸ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و پنج هزار نمونه در بانک عمومی بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده است.

وی تصریح کرد: دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف جهاددانشگاهی استان اردبیل از دفاتر فعال این بانک در کشور است که توانسته از سال ۱۳۸۷ تاکنون یک هزار نمونه خون بند ناف را از استان اردبیل با رعایت استانداردها و ارائه خدمات مناسب، جمع‌آوری و در بانک خون خصوصی ذخیره‌سازی کند.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان عملکرد این دفتر را مناسب دانست و افزود: با توجه به ظرفیت بالای اردبیل می‌توان میزان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را در این استان افزایش داد.

ضرابی گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری بویژه بیماری‌های خونی و غیرخونی از جمله تالاسمی، سرطان‌های خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی را دارد.

وی مدت زمان نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف را بیش از ۲۵ سال ذکر کرد و افزود: با انجام کارآزمایی‌های بالینی، توسعه محصولات و ارائه خدمات در حوزه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی می‌توان صادرات محصولات سلولی را گسترش داد و باعث ارزآوری به کشور شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به انجام تحقیقات برای بهره‌مندی از ضمائم زایمانی از جمله بافت بندناف، پرده آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک جنینی در درمان بیماری ها تشریح کرد: پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان برای سوختگی یا زخم‌های دیابتی و مایع جنینی نیز به عنوان درمانی برای صدمات غضروفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: در پی شیوع بیماری کرونا، پژوهشگاه رویان اقدام به تحقیقات و سلول‌تراپی با استفاده از سلول‌های بنیادی کرد که دستاوردهای دانش سلول‌های بنیادی خون بند ناف در فاز اول تحقیقات نشان داد که این امر در تعدیل سیستم ایمنی بدن و ترمیم آسیب‌های این بیماری منحوس موثر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی