طرز تهیه آبگوشت خوانسار به روش سنتی


طرز تهیه آبگوشت خوانسار به روش سنتی

آبگوشت برای مردم هر گوشه از ایران تعریفی متفاوت دارد. کرمانی‌ها برگه زردآلو را به آبگوشت‌شان اضافه می‌کنند، مشهدی‌ها آن را در ظروف سنگی می‌پزند و خوانساری‌ها هم به آبگوشت‌شان گندم اضافه می‌کنند.

طرز تهیه آبگوشت خوانسار به روش سنتی

امروز در مطلب زیر ما طرز تهیه آبگوشت نذری خوانساری‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم

گوشت گردن یا سر دست گوسفند سه کیلو
دنبه ۲۰۰ گرم
مخلوط نخود و لوبیا سفید سه کیلو
گندم مخصوص حلیم نیم کیلو
رب گوجه فرنگی نیم کیلو
لیمو امانی ۱۵ عدد
پیاز سه عدد
سیب زمینی سه کیلو
روغن به مقدار لازم
زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

پیازها را خرد کنید و در روغن تفت بدهید. سپس گوشت و دنبه را اضافه کنید و حرارت را کمی بیشتر کنید تا آب گوشت جمع شود و رنگش کمی تغییر کند. در این مرحله زردچوبه را هم اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

مرحله دوم

سه چهارم قابلمه را با آب پر کنید. بهتر است قبل از شروع پخت آب را در کتری برقی جوش بیاورید. بعد از گذشت یک ساعت، نمک را به آبگوشت اضافه کرده و لوبیا، نخود و گندم را هم در قابلمه بریزید. پخت کامل گوشت و پخت حبوبات و گندم حدودا یک ساعت و نیم طول خواهد کشید.

مرحله سوم

سیب‌زمینی‌ها را پوست بکنید و با لیمو امانی به آبگوشت اضافه کنید. سپس رب را در یک تابه تفت دهید تا رنگش باز شود و به آبگوشت اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت برای پخت سیب‌زمینی‌ها صبر کنید.

مرحله چهارم

آبگوشت نذری خوانساری آماده است. آن را در ظرف دلخواهتان بکشید. سپس در یک تابه روغن داغ کنید و دارچین را در روغن کمی تفت داده و روی آبگوشت را با آن تزیین کنید. البته مراقب باشید که با بیش از اندازه اضافه کردن دارچین، طعم آبگوشت را تغییر ندهید.

نکات پخت آبگوشت خوانساری خوشمزه

چربی آبگوشت طعم آن را فوق‌العاده می‌کند. اما اگر طعم دنبه را دوست ندارید، به استفاده از قسمت‌های چرب گوشت گوسفند اکتفا کنید. فراموش نکنید که گوشت گوساله به هیچ وجه گزینه مناسبی برای پخت آبگوشت نیست.

هیچ وقت رب گوجه را بدون تفت دادن به آبگوشت اضافه نکنید. رب سرخ نشده رنگ غذایتان را کدر خواهد کرد.

نیم ساعت قبل از اضافه کردن لیمو امانی به آبگوشت، آنها را سوراخ کرده و در آب جوش بیندازید تا تلخی‌شان گرفته شود.

حتما از چند ساعت قبل از پخت، حبوبات و گندم را بخیسانید و قبل از اضافه کردن به آبگوشت، آب آنها را خالی کنید. با این کار هم نفخ این مواد گرفته می‌شود و هم رنگ آبگوشتتان شفاف‌تر از کار در می‌آید.

تا آنجا که می‌توانید از اضافه کردن مرحله به مرحله آب به آبگوشت خود‌داری کنید. بهترین راه برای پخت آبگوشت خوشمزه این است که در ابتدای کار قابلمه بزرگی را انتخاب کنید و از همان ابتدا آب کافی را در آن بریزید.

منبع: کاله

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک