گفت‌وگوی مهران مدیری با جراحی که 26 سال درس خواند!/ شریفی: دانشجوی پزشکی زیاد داریم، اما نگاهشان علمی نیست


گفت‌وگوی مهران مدیری با جراحی که 26 سال درس خواند!/ شریفی: دانشجوی پزشکی زیاد داریم، اما نگاهشان علمی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مهران مدیری شب گذشته در «دورهمی»، با یک جراح مغز و اعصاب گفت‌وگو کرد.

شب گذشته مهران مدیری در برنامه «دورهمی»، میزبان دکتر گیو شریفی نفر اول بورد تخصصی و فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب بود.

شریفی درباره فعالیت علمی خود گفت: من در دبیرستان علاقه مند به اقتصاد و فیزیک بودم؛ اما در نهایت به سمت پزشکی سوق پیدا کردم. جمعاً حدود ۲۶ سال در دوره دانشگاه و تخصص درس خواندم و الان ۴۶ ساله هستم. جراحی مغز و اعصاب شاخه‌ای از پزشکی است که حدود ۱۱۵ سال پیش به وجود آمد.

وی درباره راز موفقیت انسان در هر کاری اظهار کرد: برای موفقیت، علاقه و عشق مهم است. حتی برای موفقیت در دزدی هم باید علاقه داشته باشید (خنده). نظم و برنامه داشتن هم مهم است. ما دانشجوی پزشکی بسیار داریم، اما نگاه آن‌ها علمی و محققانه نیست. چون کسی به آن‌ها یاد نداده است. اگر از آن‌ها سوال کنید سدیمی که در خون وجود دارد، چند اتم و الکترون دارد و یا عدد اتمی یعنی چه، نمی‌دانند! چون ما دانشمند تربیت نمی‌کنیم. اینکه فقط درمان کنیم، کار تکنسینی است. ما باید آدمی تربیت کنیم که چیز جدید درست کند و سوالات زیادی برای او پیش بیاید. برای کسی سوال طرح می‌شود که ذهنی منطق گرا داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با ذکر خاطره جالبی از دوران تحصیل خود گفت: اول دبیرستان مرحوم اکبر رادی معلم فارسی من بود؛ من در نوشتن مشکل داشتم. انشا نمی‌نوشتم؛ اگر هم می نوشتم خوب نبود. هر روز با خود می‌گفتم الان معلم می آید و به من می‌گوید «چرا دفتر نداری و انشا ننوشتی؟». روزها گذشت تا اینکه در امتحانات ثلث اول آقای رادی از من خواست به جای نوشتن، ۱۰ دقیقه صحبت کنم. ایشان به من نمره ۲۰ داد. من در نوشتن بسیار ضعیف بودم؛ چیزی که خودم می‌نوشتم را نمی‌توانستم بخوانم و اصلاً نمی‌دانستم چه نوشته‌ام و چگونه!

در ادامه گفت و گو مدیری سوال کرد: داشتن ذهن شلوغ و پر استرس چه تأثیراتی روی مغز می‌گذارد؟ شریفی پاسخ داد: با توجه به علم امروز می‌خواهید جواب بدهم یا به نظرم خودم؟ مدیری گفت: به نظر خودتان.

شریفی عنوان کرد: به نظر خودم خوب است؛ چرا که اگر استرس نداشته باشید و آرام زندگی کنید، فایده ای ندارد. استرس‌ بد نیست؛ چرا که آگاهی و توانایی افراد را بیشتر می‌کند.

در بخش دیگر مدیری گفت: اگر یک روز بیدار شوید و بفهمید همه چیز از ذهنتان پاک شده، دنیا برای شما چه شکلی می‌شود؟

شریفی گفت: نمی‌شود؛ اگر بفهمم حافظه ام پاک شده، یعنی هنوز حافظه دارم (خنده)

او درباره تعداد عمل‌های روزانه خود توضیح داد: صبح‌ها در دانشگاه حضور دارم. سه روز در هفته هم در مطب بیماران را می‌بینم. چهار روز در هفته، به همراه گروهم روزی حدود ۱۰ عمل انجام می‌دهیم. تاکید می کنم که این جراحی ها به صورت گروهی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال مدیری درباره تأثیر شوخی بر روان انسان گفت: به نظر من تأثیر شوخی بر روان انسان فوق العاده است؛ کسی که شوخی می‌کند خیلی چیزها را فهمیده؛ بر عکس کسی که شوخی نمی‌کند و خیلی چیزها را جدی گرفته، هنوز نفهمیده در دنیا هیچ خبری نیست!

مدیری در واکنش به این حرف گفت: این جمله واقعاً طلایی بود.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1411254

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات