رسانه های دینی شیوه عملی اسلام در مواجهه با مشکلات را به مردم ارائه کنند


رسانه های دینی شیوه عملی اسلام در مواجهه با مشکلات را به مردم ارائه کنند

حجت الاسلام جنتی پور گفت: رسانه های دینی باید در شرایط شیوع ویروس کرونا بتوانند اعتقادات قلبی افراد جامعه را تقویت کنند و شیوه های عملی اسلام در مواجهه با مشکلات و شرایط سخت را برای جامعه تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یکی از راه ‏های دین زدایی، تولید شبهه و پخش اشکال، به وسیله‏ رسانه‏ ها است و این اقدامات و رویکردها به ویژه در شرایط بحرانی و خاص نظیر بروز حوادث، ‌شیوع بیماری های واگیر، وقوع بلایای طبیعی پررنگ تر می شود. در شرایط خاص و بحرانی افراد سودجو زمینه ای برای شایعه پراکنی و شبهه افکنی درخصوص مسائل اعتقادی و معنوی می یابند و به جریان سازی در راستای تحقق اهداف خود و دین ستیزی و دین زدایی می پردازند. در این میان رسانه های تخصصی دین و صاحب نظران می توانند نقش تاثیرگذاری در آگاهی بخشی به جامعه ایفا کنند. در شرایط امروز که ویروس کووید ۱۹ به پهنای جهان گسترش یافته است، برخی با ایجاد شبهاتی مبنی بر عدم کارایی دین در مقابله با کرونا، جایگاه دین را زیر سوال برده اند.

رسانه های دینی شیوه عملی اسلام در مواجهه با مشکلات را به مردم ارائه کنند

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «سیدنوراله جنتی پور» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

دین و معنویت در شرایط بحرانی چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه دارد؟

عبادت در هر حال به انسان واجب است و در وضعیت کرونا که همه شئونات زندگی افراد جامعه اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، کمک از معنویت و دین تاثیر مثبتی در تقویت روحیه و امید به آینده دارند.

انسان در زندگی مادی و معنوی باید تکیه گاهی داشته باشد و بالاترین تکیه گاه در همه امور انسان خداوند است و خداوند ابزارهایی برای انس با خدا و تکیه بر خداوند قرار داده است و پیامبران را واسطه فیض ما انسان ها و خداوند قرار داده است. تکیه گاه انسان باید از هر نظر مطمئن و قابل اعتماد باشد و خداوند نیز بهترین تکیه گاه و ملجأ آرامش انسان است.

چگونه می توان با بهره از آموزه های دینی، شرایط ویروس کووید ۱۹ را پشت سر گذاشت؟

در شرایط سخت زندگی از جمله شیوع بیماری های واگیردار نظیر ویروس کرونا می توان با توکل و توسل بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشت البته باید توجه داشته باشیم اعتقاد به دین و معنویت قلبی باشد نه فقط لسانی چرا که در این صورت تاثیر زیادی در روح و روان انسان نخواهد داشت. ما باید با نیات خالصه و قلب سلیم خدا را بخوانیم.

عده ای به صورت هدفمند در شرایط شیوه کووید ۱۹ و با رویکرد دین ستیزی، موضوع عدم کارایی دین در مقابله با همه گیری ویروس کرونا را مطرح می کنند، در پاسخ به این افراد چه باید گفت؟

باید ببینیم این نوع نگاه از روی جهل و ناآگاهی است یا با آگاهی کامل و از روی تعمد انجام می شود که در هر یک از شرایط موجود می توان نسخه های جداگانه ای برای آنها پیچید. اگر شبهه افکنی از روی ناآگاهی باشد که می توان با افزایش سطح آگاهی افراد آنها را از این وادی اشتباه خارج کرد اما اگر هدفمند و برنامه ریزی شده بخواهند به شبهه افکنی بپردازند باید مردم را نسبت به شبهات دینی آگاه تر ساخت و نحوه مواجه با شبهات دینی را به مردم آموخت.

رسانه ها چه نقشی در آگاهی بخشی جامعه ایفا می کنند؟

رسانه ها با توجه به منابع دینی که در اختیار هست، باید جامعه را به سمت آرامش و توجه به معنویت هدایت کنند و با جریان سازی های رسانه ای و آگاهی بخشی به جامعه بتوانند گام های مثبتی در این زمینه بردارند البته هر کس هم نمی تواند در مسایل دینی تحقیق کند بلکه باید کسی باشد که به احادیث اشراف داشته باشد و بتواند با استخراج از منابع درست و صحیح در حوزه جریان سازی در بخش دین و معنویت موثر عمل کند.

باید منبع و منشأ درست و صحیحی از منابع دینی وجود داشته باشد که کتب اربعه به عنوان کتب فقهی است و قاطبه روایاتی که در این کتاب ها مطرح شده، قابل استناد و صحیح است. قاطبه روایاتی که در کتب اربعه وارد شده، مستحب است؛ بنابراین اصحاب رسانه می توانند با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح جامعه را به سوی آرامش دعوت کنند.

افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به مسایل و مشکلاتی که در حال حاضر شیوع ویروس کرونا است، شیوه های مبارزه با ویروس کاهش میزان آسیب ها و خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، توجه به معنویت، افزایش روحیه امید و نشاط از جمله اقداماتی است که رسانه ها می توانند با جریان سازی های مثبت این مولفه ها را در جامعه با نگاه دینی ارایه کنند.

در شرایط شیوع ویروس کرونا، رسانه های تخصصی دینی باید چه رویکرد و برنامه ای برای مقابله با شبهه افکنان داشته باشند؟

رسانه های دینی همچنان که در حال حاضر به فعالیت های تخصصی خود می پردازند و در این زمینه نیز خوب عمل کرده اند، باید در شرایط شیوع ویروس کرونا بتوانند اعتقادات قلبی افراد جامعه را تقویت کنند و شیوه های عملی اسلام در مواجهه با مشکلات و شرایط سخت را برای جامعه تبیین کنند. همچنین با بهره گیری از منابع معتبر دینی جامعه را به سمت آرامش و معنویت سوق دهند چرا که علما و بزرگان دین ادعیه را دوای درد بسیاری از مشکلات می دانند که می تواند بسیاری از مسایل و مشکلات را برای انسان آسان کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر