روایات جنگ های پیاپی و جوی خون در زمان ظهور اشکال سندی دارد


روایات جنگ های پیاپی و جوی خون در زمان ظهور اشکال سندی دارد

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در معرفی صفات امام معصوم از جمله مهربانی بیش از حد، تأکید کرد که روایات جنگ های پیاپی و جوی خون در زمان ظهور اشکال سندی و دلالی دارد و قابل اتکا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدصابر جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه کرامت به تبیین روایتی از امام رضا(ع) در رد برخی ادعاها نسبت به امام زمان(عج) پرداخت و اظهار داشت: برخی به دنبال ارائه چهره ای خشن و وحشت آفرین از امام زمان(عج) هستند که توأم با قتل و خون ریزی می باشد، در حالی که این مطلب با روح آیات و رسالت پیامبران و اوصیا علیهم السلام سازگاری ندارد.

رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه خاطرنشان کرد: از جمله پیامدهای این نگاه ایجاد دلزدگی و نفرت نسبت به امام، ترس و خوف از حضرت و عدم پذیرش امام به عنوان پدری مهربان و ناامیدی از انجام اعمال صالح به جهت ترس از عدم پذیرش توسط امام است، با این تصور که اکثریت کشته خواهند شد و حضرت اعمال او را نیز نخواهد پذیرفت.

وی با بیان این که این تفکر باعث عدم انگیزه برای درک و حتی تأمل درباره حضرت و راه و مرام او می گردد، گفت: خاستگاه این فکر عدم بصیرت کافی و نگاه جامع به دین و عدم بررسی دلالی و سندی روایات است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری خاطرنشان ساخت: با بررسی روایات روشن می گردد که بسیاری از مطالب ارائه شده از جمله قتل های آغازین، جوی خون، کشته شدن دو سوم مردم و مطالبی از این دست دچار اشکالات بسیار از ناحیه سند و دلالت است و جنگ تنها با کسانی است که جز زبان زور چیزی نمی فهمند، نه عموم مردم که با جان و دل سراغ حضرت می آیند.

وی با تأکید بر این که حضرت با مردم مهربان، بلکه مهربان ترین افراد است، خاطرنشان ساخت: مطابق روایات حضرت «جواد بالمال، رحیم بالمساکین، شدید علی العمال» یعنی او نسبت به مال و دارایی، کریم و گشاده دست، با مسکینان، مهربان و با کارگزاران، سخت گیر است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که امام رضا(ع) که در ایام ولادت ایشان قرار داریم به خوبی این بحث را تبیین کرده اند، گفت: در روایتی، امام رضا(ع) در بیان صفات امام معصوم فرمودند: «یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس و اسخی الناس... و یکون اولی بالناس منهم بانفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امهاتهم» یعنی امام، سرآمد مردم در دانش، قضاوت و حکمت، پرهیزکاری، حلم، شجاعت و سخاوت است... او نسبت به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدر و مادرشان دلسوزتر است.

وی بیان داشت: در نهایت گفتنی است وظیفه یک عالم چنان که روایات می‌گویند، ایجاد تعادل در خوف و رجا است، نه این که دچار افراط و تفریط شده و مخاطبان خویش را به ورطه افراط و تفریط افکند، از این رو نباید مهربانی بیش از حد حضرت را به معنای آسان بودن دوران ظهور و پیش از آن و همچنین وظیفه نداشتن قلمداد کرد.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند