شبکه های اجتماعی در پاندومی کرونا در ارتباط هنرمندان با مخاطبان نقش مثبتی دارند


شبکه های اجتماعی در پاندومی کرونا در ارتباط هنرمندان با مخاطبان نقش مثبتی دارند

یک مدرس مدیریت کسب و کار معتقد است: شبکه های اجتماعی موجب ارتقای ارتباط هنرمندان با مخاطبان شد و از طرفی بر نحوه تعاملات اقتصادی این حوزه در شرایط پاندومی کرونا نقش مثبتی داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، شیوع کرونا بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری را در پنج ماه گذشته به تعطیل کشاند و در این شرایط خانه نشینی بسیاری از فعالان فرهنگ و هنر خلاء برنامه های واقعی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با برگزاری برنامه ها به صورت آنلاین پر کردند اما نمی شود مقایسه ای بین یک نمایش آنلاین و نمایش واقعی صحنه ای انجام داد چرا که برنامه واقعی در فضای حضوری و چهره به چهره بین تمامی عواملی که در یک نمایش به صورت زنجیر وار دخالت دارند رخ می دهد و حال از دریچه کامپیوتر و گوشی موبایل بیشتر به پخش یک فیلم و تله تئاتر شباهت دارد و یا همینطور در نمایشگاه هنری هم وضعیت به همین شکل است چرا که دیدن نمایشگاه نقاشی در فضای رئال با نمایشگاه به صورت آنلاین تفاوت دارد در نمایشگاه واقعی بیننده یک اثر را با بافت واقعی و اتمسفر نمایشگاه می بیند اما به صورت آنلاین عکس هایی را در گوشی و یا لپ تاپ خود می بیند، نمی توان نقش تسهیل گر و تاثیر گذار رسانه های اجتماعی و فضای مجازی را در محدودیت های شیوع کووید -19 نادیده گرفت، چرا که بسیاری از مردم از طریق همین رسانه های اجتماعی فضای اجتماعی بیرون از خانه را به نظاره نشستند و حتی بسیاری از ملاقات ها و ارتباطات خود را از طریق این دنیای مجازی انجام دادند، نقش واسطه بودن و تسهیل گری شبکه های اجتماعی و پر کردن خلاء برنامه های فرهنگی و هنری را با «علی قربانخانی» مشاور و مدرس مدیریت کسب و کار و تجارت بین الملل، مدرس سازمان مدیریت صنعتی، مرکز تحقیقات و توسعه صنعتی ایران و مدرس مرکز آموزش بازرگانی تهران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی برنامه های فرهنگ ی و هنری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی چه نقشی در پرکردن خلا موجود دارند؟

فراگیر شدن بیماری کرونا، تغییراتی اساسی در نحوه تعاملات انسان ها در سراسر دنیا بوجود آورده است. الگوها و روندهای کاری تغییرات اساسی کرده اند. روندها، اهداف و شرح وظایف باز تعریف شده اند. دور کاری، نه تنها به عنوان یک گزینه، بلکه به عنوان یک راه حل و استراتژی شناخته شده و با استفاده از بستر اینترنت، بسیاری از خدمات و محتوا به صورت آنلاین عرضه می شود. برخی از حوز ه ها، به عنوان مثال حوزه IT و رشته های مرتبط، با توجه به پتانسیل های فنی، نرم افزاری و سخت افزاری، به سرعت با شرایط جدید خود را تطبیق دادند. ولیکن حوزه هنر و فرهنگ، در تطابق با شرایط دارای اینرسی بیشتری بود. بسیاری از هنرمندان، خصوصا در زمینه های نقاشی، مجسه سازی، موسیقی، تئاتر و غیره، در ارتباط با مخاطب همواره متکی به حضور فیزیکی بوده اند. پاندمی کرونا موجب شد تا فعالان حوزه هنر و فرهنگ مهمترین ابزار ارتباطی خود را از دست بدهند. با بسته شدن گالری ها، سالن های نمایش، تئاتر، کنسرت و آموزشگاه های هنری، هنرمندان و مخاطبان محل ارایه آثار، نقد و تبادل نظر، آموزش و آموختن را از دست دادند. در این شرایط دشوار شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نقش بسزایی در برقراری مجدد دیالوگ هنرمندان با یکدیگر و مخاطبان و همچنین در ارتقای سطح آگاهی و سلیقه ایفا کردند.

چگونه کرونا توانست شبکه های اجتماعی را از تهدید به یک فرصت تبدیل کند؟

معتقدم شبکه های اجتماعی تهدید نبوده و نیستند. آگاهی و آموزش صحیح است که استفاده از هر ابزاری را میتواند به فرصت تبدیل کند، این دقیقا اتفاقی است که در حوزه هنر و فرهنگ شاهد آن بودیم، یعنی استفاده آگاهانه و هوشمندانه از ظرفیت های شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری با دسترسی آسان و ارزان، جهت ارایه آثار، ارتباط با مخاطبان و هنرمندان، اطلاع رسانی رویدادهای مجازی، وبینارها و دوره های مجازی و غیره. استفاده از شبکه های اجتماعی موجب شد تا طیف گسترده تری از هنرمندان قادر به ارایه آثار خود باشند و هنرمندان به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. اینجاست که هنرمند خود را بی واسطه در معرض نقد و تحسین مخاطبان قرار می دهد و آنچه گفتنی است، قابل ستایش است و یا شایسته نقد، گفته می شود؛ اینجاست که هنر و فرهنگ فرصت ارتقاء می یابد و به واقع از جامعه خود دور نیست.

آیا شبکه های اجتما عی توانستند به عنوان یک تسهیل گر در انتقال پیام به مخاطبان و جامعه هدف تاثیر بگذارند؟

حوزه هنر و فرهنگ با مخاطبان متنوعی روبروست. از طرفی هنر لازمه، تلطیف کننده و نمایانگر عواطف و خواسته های یک جامعه است و از طرفی مخاطبان حرف های آن در جستجوی بهترین ها، تازه ترین ها و ناب ترین های آفرینش های هنری، بدون مرز و ساعت دنیا را می کاوند و آنچه باید بیابند، می یابند. جامعه هدف بسته به ارایه دهندگان آثار هنری و مخاطبان آن بسیار متنوع است. نباید فراموش کرد که اقتصاد بزرگی حول محور هنر در سراسر دنیا در گردش است و نقش گالری های هنری، جشنواره ها، رقابت ها و رویدادها در ایجاد ارتباط بین هنرمندان و مخاطبانی از این دست قابل چشم پوشی نیست. ساده بگویم، شبکه های اجتماعی ازطرفی موجب ارتقای ارتباط هنرمندان و مخاطبان شدند و از طرف دیگر بر نحوه تعاملات اقتصادی این حوزه در شرایط پاندومی کرونا نقش مثبتی داشتند.

با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ، فضای مجازی چه نقشی می تواند در اقتصاد فرهنگ و هنر ایفا کند؟

وقتی صحبت از اقتصاد و کسب و کار در میان باشد، ارایه آثار، بازار هدف و نحوه شناسایی و توسعه آن، اهمیت چشمگیری می یابد. استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، موجب می شود تا فعالان اقتصادی، مجموعه داران و مخاطبان حوزه هنر و فرهنگ، فارغ از مرزهای جغرافیایی به تعداد بیشتری از آثار مورد نظر و بازارهای هدف در سراسر دنیا دسترسی داشته باشند. طبعا کسب و کارهای حوزه شناسایی، معرفی، اعتبار سنجی، اصالت سنجی و استاندارد سازی در این حوزه نیازمند تحول اساسی خواهند بود تا اصالت آنچه در فضای مجازی رویت می شود، تایید شده و با اطمینان در دسترس بازار و طبقه هدف قرار گیرد.

آیا فضای مجازی می تواند جایگزین مراودات و ارتباطات اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر شود؟

باید پذیرفت که فضای مجازی همچنان و در بسیاری از موارد بصورت کامل جایگزین مراودات و ارتباطات اقتصادی حضوری نشده ولیکن امکان تازهای در این حوزه فراهم کرده است. به عنوان مثال موزه هایی که بصورت مجازی میزبان مخاطبان هستند،حراجی های و جشنواره های هنری مجازی، گالری هایی که به صورت آنلاین به ارایه، فروش و معرفی آثار هنرمندان پرداخته اند، پخش و فروش خانگی فیلم ها و تئاترها، ثبت نام و برگزاری و بینارها و دوره های آموزشی همه در همین فضای ارتباطی صورت گرفته است.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل