محله ی دارآباد تهران


محله ی دارآباد تهران در منطقه کهنه دارآباد حوالی باقلازار بوده و می‌توان گفت شکل‌گیری این محله (باقالازار) به دلیل رونق کشاورزی و دامپروری در آن بوده است که ساکنین محله باقلازار پس از مدتی به دلیل نا امنی محله و جهت دست‌یابی به منابع آبی بیشتر به محله فعلی دارآباد نقل مکان کردند.به دلیل […]

محله ی دارآباد تهران در منطقه کهنه دارآباد حوالی باقلازار بوده و می‌توان گفت شکل‌گیری این محله (باقالازار) به دلیل رونق کشاورزی و دامپروری در آن بوده است که ساکنین محله باقلازار پس از مدتی به دلیل نا امنی محله و جهت دست‌یابی به منابع آبی بیشتر به محله فعلی دارآباد نقل مکان کردند.به دلیل اینکه زمان شکل‌گیری مشخصی از محل در دست نیست اصالت اقوامی که به این منطقه وارد و ساکن شدند نیز مشخص نیست ولی اینگونه که از لهجه افراد قدیمی محله به نظر می‌آید، این لهجه به لهجه مازندرانی نزدیک است و به نظر می‌آید که اقوام ابتدایی این محله از سمت مازندران به این محله آمده‌اند.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

محله دارآباد اگرچه در نزدیکی کوه و در بالای شهر واقع شده، هنوز اصالت و بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و به همین دلیل هنوز رنگ و بوی تهران قدیم را می‌توان در دارآباد احساس کرد.محله جماران یکی از اولین و قدیمی‌ترین محله‌های شمال تهران است . این محله از شرق به محله نیاوران و خیابان فیضیه، ازغرب به محله نخجوان ، از جنوب به خیابان باهنر و محله دزاشیب ، و از شمال به حصارک منتهی می‌شود.خیابان اصلی دارآباد که در حال حاضر به پورابتهاج شهرت دارد، اصلی‌ترین خیابان دارآباد در گذشته به شمار می‌رفته است.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

علت نامگذاری محله دارآباد

دارآباد درگذشته یکی از روستاهای شمال شرق تهران بوده است که امروزه با گسترش شهر به یکی از محلات تهران بدل گشته است. در گذشته دارآباد دار و درخت فراوانی داشته است به همین علت دارآباد نام گرفته است. اما در دوره قاجار به وسیله کاخی که مظفرالدین شاه در آنجا بنا کرد به شاه آباد تغییر نام داد ولی بعد ها نام آن به همان دارآباد بازگشت.

جاهای دیدنی دارآباد

از جمله جاذبه‌های این منطقه پارک ساحلی دارآباد است که از زیباترین پارک‌های تهران به‌شمار می‌رود و محوطه‌ای دلنشین همراه با منظره‌ای چشم نواز دارد.
علاوه بر آن می‌توان به مسجد جامع دارآباد، کاخ مظفرالدین شاه واقع در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، موزه حیات وحش و مسیر کوهنوردی با چشم‌اندازهای زیبا، دره‌ها و ارتفاعات متعدد و پوشش گیاهی متنوع اشاره کرد.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

مراکز خرید دارآباد

بازار صدف: نیاوران، موحد دانش، نبش پاساژ صاحبقرانیه
میدان تره بار: میدان نیاوران، ضلع غربی موزه حیات وحش تهران
مجتمع تجاری عرش آجودانیه: نیاوران، کاشانک، تقاطع پور ابتهاج، ابتدای بلوار آجودانیه
مرکز خرید ایرانیان: آجودانیه، بزرگراه امام علی، مرکز خرید ایرانیان

امکانات رفاهی دارآباد

مدارس و مراکز آموزشی دارآباد : مدرسه ابتدایی دخترانه پروین اعتصامی (دولتی) ، مدرسه ابتدایی پسرانه شهید پور ابتهاج (دولتی)

مراکز ورزشی محله دارآباد : باشگاه بانک صنعت و معدن ، زمین تنیس آکادمی تنیس ایران ، ورزشگاه شهدای داراباد ، باشگاه بدنسازی سرای محله ، باشگاه بندسازی مهاجر

مراکز درمانی منطقه داراباد : بیمارستان مسیح دانشوری –

مساجد و مراکز دینی داراباد : مسجد باب الحوایج ، مسجد جامع داراباد ، مسجد خاتم الانبیا – بانک ها و ادارات محله داراباد : بانک رفاه ، بانک اقتصاد نوین
پمپ بنزین:برای استفاده از پمپ بنزین و جایگاه سوخت می توانید در خیابان تجریش و آخر خیابان پاسداران روبروی خیابان اقدسیه جایگاه سوخت مورد نظر خود را پیدا کنید.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

قدمت محله دارآباد

همانند دیگر مناطق شمالی تهران، دارآباد نیز روستایی قدیمی و شناخته شده در شمال تهران بود. این روستا با داشتن کشاورزی پررونق و آب فراوان، در میان پرجمعیت‌ترین روستاهای تهران قرار داشت. ساکنین و بومیان روستای دارآباد را اکثراً کشاورزانی تشکیل می‌دهند که به دلیل خشکی محل زندگی‌شان به دارآباد کوچ کردند. کشت انواع غله و حبوبات از جمله باقلا نیز در این روستا به طور وسیع انجام می‌شد.
این روستا از زمان قاجار مورد توجه قرار گرفت. به دلیل آسم و تنگی نفس مظفرالدین شاه، پزشکان فرانسوی او توصیه کردند برای درمان بیماری تنفسی خود، مدتی را در دارآباد زندگی کند. دارآباد به دلیل درختان فراوان و موقعیت مکانی نزدیک به کوه، آب و هوایی مثال زدنی داشت و محلی مناسب برای بیماران تنفسی بود. نام دارآباد هم به دلیل همین درختان فراوان برای این روستا انتخاب شد. “دار” در زبان پهلوی و مازندرانی به معنی درخت است.

با گسترش شهرنشینی در تهران، روستای دارآباد هم از این قاعده مستثنی نماند و به مرور جزیی از تهران گشت. نام آن از روستای دارآباد به محله دارآباد تغییر پیدا کرد و مهاجران زیادی را در خود جای داد. هرچند با وجود تمام این مهاجران، نسبت به محله‌های دیگر، دارآباد جمعیت کمتری دارد.در رابطه با پیشینه دارآباد می شود اینگونه بیان کرد که ساکنان فعلی این منطقه در گذشته در جنوب ازگل و شرق سوهانک زندگی می کرده اند که اسم آن محله کهنه دارآباد نامگذاری شده است. ساکنان آن محله به علت کم آبی و خشکسالی زمین های خود را رها کردند و به دارآباد فعلی سکنا گزیدند. البته بعد از ساخت و ساز کاخ در دوره مظفرالدین‌شاه قاجار در این بخش، این محله به شاه ‌آباد تغییر نام یافت اما چندی بعد به اسم قبلی آن بازگشت، اما باید بدانید که قنات این محله را هنوز با نام شاه‌ آباد می شناسند.

اینگونه بیان شده است که مظفرالدین‌شاه قاجار وقتی دچار بیماری آسم شده بود، پزشکان فرانسوی دارآباد را دلیل آب و هوای عالی آن برای درمان بیماری شاه پیشنهاد دادند. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۱۲ ه.خ در زمان رضاشاه در زمین‌ های اطراف کاخ، بیمارستان مسلولین احداث گردید، عمارت فخرالدوله هم از عمارات قاجاری دیگری بوده است که در آن زمان، نزدیک کاخ شاه احداث شده بود.باید بدانید طبق سرشماری که در سال ۱۳۳۵ ه.خ در آن محله انجام گرفته بود، حدود ۲۰۴۱ تن جمعیت برای آن برآورد شده بود، لازم به ذکر است که در سال ۱۳۷۱ جمعیت این محله به ۳۰۰۰ تن افزایش داشته است، که دلیل این افزایش و نرخ رشد در سال ۱۳۷۱ را می توان به دلیل مهاجرت غیربومیان از استان خلخال، اردبیل، لرستان و جوشقان تخمین زد.

جغرافیای محله

در جنوب شرقی دارآباد تپه‌ای باستانی به نام سیمین قلعه قرار دارد که در آن کاوش‌های باستانشناختی نیز انجام گرفته‌است. دارآباد دو قنات داشت که یکی از آن‌ها را به اقدسیه اختصاص داده‌اند و آب قنات دیگر به نام «سید آبگوشتی» که در شرق روستاست به تهران می‌رود.
کوه‌های دارآباد که دو سوی این دهکده را دربر گرفته‌اند رشته اصلی توچال است که از دامنه شرقی آن تا قوچک ادامه دارد. مَرغزارها یا مراتع شمالی آن از توچال به این شرح است: شهربانوکشک – کمردگور – تخت شاه – الش‌گا – چپ‌دره – کل‌نو – توپز بلند – چال مگس – بند چلچلا – فراخ‌سینه – سیردورو – درازلش – میردلو – پهنه خرگوش‌نو؛ و در بخش جنوبی: پیازچال – دره وزوا – عرق‌چینک – خوش‌چال بالا – خوش‌چال پایین.
دارآباد دو رودخانه دارد به نام‌های «دارآباد» و «کهنه دارآباد» که در جایی به نام «سیر دورود پایین» به هم می‌پیوندند و رودخانه دارآباد را تشکیل می‌دهند.
میدان دارآباد تهران در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

نحوه دسترسی به محله دارآباد

آدرس: خیابان پورابتهاج یا کنارگذر سیاری
برای رفتن به محله دارآباد می‌توانید از گزینه‌های خودروی شخصی، اتوبوس BRT و تاکسی‌های درون شهری استفاده کنید. به دلیل شیب زیاد زمین در این منطقه و سختی ساخت تونل، هنوز هیچ کدام از ایستگاه‌های مترو تهران به محله دارآباد نرسیده‌اند. خط ۲۹۸ اتوبوس تندرو تهران، از شهرک قائم به پایانه تجریش در مسیر خیابان‌های شهرک قائم، بلوار ارتش، بلوار اوشان، دارآباد، خیابان پورابتهاج (دارآباد)، خیابان باهنر (نیاوران)، میدان قدس، خیابان شهرداری و در نهایت میدان تجریش حرکت می‌کند که ۲ ایستگاه آن در محله قرار دارد. از تاکسی‌های درون شهری میدان تجریش یا خیابان ارتش نیز برای رفتن به محله می‌توانید استفاده کنید. بهترین گزینه پیش روی شما، سفر با خودروی شخصی‌ست که امکان گردش بی دردسر را در محله خواهید داشت. موقعیت مکانی محله خارج از محدودیت ترافیکی تهران است.
اتوبوس و تاکسی:
اگر می خواهید با اتوبوس به محله ی درآباد بروید اول باید سوار خط ۷ شوید و از آن جا به تجریش بروید و از تجریش هم از طریق خط تجریش-دارآباد به راحتی به دارآباد می رسید.
دسترسی به مترو:
برای اینکه با مترو به محله ی دارآباد بروید، بهتر است خط یک را سوار شوید تا به تجریش برسید و از تجریش هم وسایل مختلفی مانند اتوبوس و تاکسی برای رسیدن به محله ی دارآباد وجود دارد.

محله ی دارآباد تهران

محله ی دارآباد تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس