پهلوانان زیر پل کالج


پهلوانان زیر پل کالج ، ایده ای متفاوت و جالب برای ستون های زیر این پل می باشد. ایده ای که سررشته در فرهنگ و هویت ما دارد. مدتی است که در شهرها و به ویژه پایتخت، شاهد نقاشی ها و خلاقیت هایی هنری در جهت زیبا سازی شهری هستیم؛ از دیوارها و پله ها […]

پهلوانان زیر پل کالج ، ایده ای متفاوت و جالب برای ستون های زیر این پل می باشد. ایده ای که سررشته در فرهنگ و هویت ما دارد. مدتی است که در شهرها و به ویژه پایتخت، شاهد نقاشی ها و خلاقیت هایی هنری در جهت زیبا سازی شهری هستیم؛ از دیوارها و پله ها وپنجره ها گرفته تا درپوش های راه های آب در کف خیابون.
در این اثر دیوارنگاری، به‌خوبی می‌توان یکی از مفاهیم هویتی و فرهنگ بومی در هنرهای شهری را دید؛ و آن منش پهلوانی است.

پهلوانان زیر پل کالج

پهلوانان زیر پل کالج
کنایه‌ی هنرمندانه‌ی اثر به بناشدن دنیای مدرن و امروزی بر دوش فرهنگ گذشته‌ به خوبی به مخاطب این فضا منتقل می‌شود. طرح، یکی از ویژگی‌های مهم دیوارنگاری‌های شهری یعنی تعامل با معماری و محیط را داراست. مفهوم طرح به شکل مناسبی با مفهوم استقامت در ستون‌های پل درهم آمیخته‌است. طرح هویتی و رنگ‌ها و نقوش سنتی آن باعث زیباسازی فضای خاکستری و بی روح زیر پل شده و حس فضای رها شده و مرده‌ی زیر پل را از آن می‌زداید و فضای زیر پل به عنوان محل گذر و مکث عابران بدین وسیله دلپذیرتر شده است.

پهلوانان زیر پل کالج

پهلوانان زیر پل کالج

بیشتر آثار هنری شهری و محیطی که در شهر دیده می شوند، آرزوها، خواسته ها و واقعیت هایی است که با ساخت شهرها و برج ها از دست داده ایم و از دست رفته های در دنیای واقعی در دیوارها و پل ها و پیاده روهای شهر جا خوش می کنند. حالا پهلوانان از قرن ها پیش آمده اند و زیر پل کالج پناه گرفته اند، دست های آنان به گونه ای زیر پل قرار گرفته گویی پل کالج بر دست و دوش و توان آنان پابرجاست و اگر از زیر پل بروند هر لحظه ممکن است این پل، نماد شهری و زندگی مدرن فرو بریزد.
پهلوانان هم که زیر فشار و سنگینی پل خم شده اند، زورشان به این شهر نمی رسد. جامعه و فرهنگ و شهر امروز بر شانه های این پهلوانان بنا شده اند، جامعه و فرهنگ معاصر وام دار فرهنگ گذشته اش است و در همان حال که به آن می بالد و افتخار می کند، آن را از بین می برد و تخریب می کند. پهلوانانی که روزگاری در میدان های فراخ می ایستادند، توان داشتند و اخلاق و رفتاری انسانی، امروز در اندازه و چارچوب ستون های پل کالج مچاله شده اند. این شهر جایی برای آنان ندارد، چنانکه اخلاق در دنیای شهری امروز مچاله شده است.

پهلوانان زیر پل کالج

پهلوانان زیر پل کالج

رنگ های این نقاشی ها، پوشش و شمایل و حتی خلق و خوی آنان قرابتی با رنگ و شکل و خلقیات شهر ندارد. اقلیتی هستند که هر روز تحلیل می روند، سرشان را پایین انداخته اند، زمین را نگاه می کنند و شهر با برج و دود و صدا پهلوانان را محو کرده است. زیر پل کالج حالا مکان همنشینی و تقابل سنت و مدرنیته است، دنیای مدرن که بر گذشته بنا شده و ایستاده، گذشته ای که فراموش می شود و رنگ می بازد و دنیا و شهر مدرن که بی اعتنا به اینکه فرهنگ و تاریخ گذشته در پایداری شهر نقش دارد، می تازد و پیش می رود. در شهر از پهلوانان خبری نیست و این پهلوانان از ده ها سال پیش بیرون آمده اند تا چند روزی زیر پل کالج، نگاه ما را از بالای برج ها، مال ها و ساختمان های بلند به پایین و زیر پل جلب کنند.

پهلوانان زیر پل کالج

پهلوانان زیر پل کالج

اثر «پهلوانان» مهدی بادیه در دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان» در زیر پل کالج در خیابان انقلاب ارائه شده است.بهارستان یک مسابقه‌ی سالانه‌ی هنری است که هر ساله به مناسبت نوروز توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار می‌شود.

نحوه دسترسی

آدرس: تقاطع خیابان حافظ و جمهوری

پهلوانان زیر پل کالج

پهلوانان زیر پل کالج

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک