فرماندار شمیرانات از وضعیت عشایر دشت لار بازدید کرد


فرماندار شمیرانات از وضعیت عشایر دشت لار بازدید کرد

تهران- ایرنا- فرماندار شمیرانات امروز شنبه به همراه مدیرکل امور عشایر استان تهران و جمعی از مسئولان شهرستان به منظور بررسی وضعیت عشایر دشت لار و نیازسنجی منطقه به این منطقه سفر کرد.

سید مهدی ساداتی در حاشیه این بازدید میدانی اظهار داشت: بی‌شک عشایر، بازوان توانمند تولید در کشور هستند و وظیفه مهم تامین امنیت غذایی جامعه را با تولید عمده محصولات مصرفی شهروندان بر عهده دارند.

این مقام مسئول بیان داشت: نگاه دولت در سال جاری تلاش برای تحقق شعار سال یعنی "جهش تولید" است و در این راستا، حمایت همه جانبه از بخش تولید را در اولویت امور دارد.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است تا مدیران متولی شهرستان در سطوح و حوزه‌های مختلف، اهمیت تولید بویژه در شرایطی که کشور در تحریم به سر می‌برد، را جدی گرفته و موانع موانع کار و تولید عشایر که نقش تعیین کننده‌ای در این راه دارند را برطرف سازند.

ساداتی خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل امروز کشور بیکاری و کمبود مواد غذایی است؛ حال که عشایر با تمام ظرفیت در حال تلاش برای تولید محصولات دامی و لبنی و در نهایت مقابله با این مشکلات هستند، ما نیز باید برای حمایت و تسهیل امور آنان کوشش مضاعف داشته باشیم.

فرماندار شمیرانات تصریح کرد: تولید برگ زرینی برای عشایر دشت لار است؛ بستر تولید باید تقویت شود.

براساس این گزارش، شمیرانات یکی از دو زیست گاه های بزرگ و مهم استان برای عشایر به شمار می آید که دارای ۵۲ سامانه عرفی است که ۷۵۰ خانوار عشایر در آن مستقر می شوند؛ از این تعداد نیز ۲۰۰ خانوار بومی این شهرستان هستند؛ ۶۵ درصد جمعیت عشایری استان تهران باسواد هستند که این آمار در سطح کشور بی‌نظیر است.
استان تهران دارای ۲ هزار و ۵۸۷ خانوار عشایر است؛ همچنین ۵۰۰ خانوار عشایر مهمان برای قشلاق و ییلاق از استان های سمنان و مازندران دارد.
با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، ورود عشایر به دشت لار در سال جاری با تاخیر و از ۲۱ خردادماه آغاز شد.

پارک ملی لار با ۲۷۷ هزار و ۸۹ هکتار مساحت در دامنه غربی قله دماوند در استان‌های مازندران و تهران قرار دارد و نمونه‌ای شاخص از زیستگاه‌های کوهستانی به شمار می‌آید.
این پارک از دو اقلیم ارتفاعات فوقانی و مرطوب و سرد تشکیل شده‌است که بارش زیادی را به‌صورت برف ایجاد می‌کند و به دلیل آنکه دارای ویژگی‌های خاص و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است، تحت حفاظت قرار گرفته‌است. وجود ماهی قزل‌آلای خال قرمز که از نادرترین گونه‌های آبزی جهان می‌باشد اهمیت این مجموعه را دو چندان کرده‌ است.
در سال ۱۳۵۹ با اتمام ساخت سد لار در پارک ملی لار قسمت اعظم اراضی و مراتع دره لار در محدوده آبی دریاچه سد قرار گرفت که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های انسان ساز است.
راه‌های اصلی ورود به پارک ملی لار از مسیر جاده تهران - آمل پس از ورود به پلور از طریق سه راهی لار که به پست ورودی واحد محیط زیست دلیچای می‌رسد بوده، و از طریق جاجرود یا گلندرک می‌توان وارد جاده سد لار شد و پس از گذشتن از گردنه ایرا به ورودی محیط بانی قوش خانه و سپس کمر دشت رسید.
پوشش گیاهی منطقه از تیپ علف‌زار مشتمل بر گندمیان پایا و بوته زارها و پوشش‌های آلپی تشکیل شده و گیاهان دارویی صنعتی و غذایی دره لار نیز متنوع و دارای معروفیت و سابقه طولانی است که می‌توان از والک، گلپر، چای کوهی، گل گاوزبان، شیرین بیان، کاسنی، آویشن، پیازک، موسیر، باریجه و قارچ نام برد.
به علت موقعیت ویژه کوهستانی و آب منطقه در فصول مختلف سال پرندگان مهاجر و بومی چون کبک و کبک دری، باکلان، حواصیل سفید و خاکستری، انواع عقاب و از پستانداران می‌توان قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، پلنگ، گرگ، خرس، گراز، شغال و روباه را نام برد که به علت زیستگاه‌های مناسب از رشد خوبی برخوردارند، برخی از خزندگان، دوزیستان و آبزیان پارک ملی لار نیز عبارت‌اند از افعی دماوند، افعی البرزی، یله‌مار، بزمجه، مارمولک، قورباغه و آبزی معروف منطقه نیز ماهی قزل‌آلای خال قرمز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت