محله ی سرچشمه تهران


محله ی سرچشمه تهران در محدوده ی محله ی بهارستان، محله ای قدیمی و کوچک می باشد . این محله در منطقه 12 شهرداری تهران قرار دارد.دلیل اینکه این محله به سرچشمه معروف شده است، این است که در زمان قاجار در این مکان چشمه ی آبی که سر چشمه اش در شمرون بوده است، […]

محله ی سرچشمه تهران در محدوده ی محله ی بهارستان، محله ای قدیمی و کوچک می باشد . این محله در منطقه ۱۲ شهرداری تهران قرار دارد.دلیل اینکه این محله به سرچشمه معروف شده است، این است که در زمان قاجار در این مکان چشمه ی آبی که سر چشمه اش در شمرون بوده است، از زمین بیرون می زده است.سرچشمه از زمان قدیم محل خرید و پر از مغازه های مختلف بوده است اما از زمان قاجار تا به امروز تغییرات زیادی کرده و امروز به محل ماهی فروشی، لاستیک فروشی و لوازم ماشین تبدیل شده است.

محله ی سرچشمه تهران

محله ی سرچشمه تهران

سرچشمه در زمان قاجار و زمانی که تهران در حال ساخته شدن بوده، شکل گرفته است.در آن زمان با الاغ از لواسانات، فشم و دماوند برای این محله، بار آورده می شده و برای اهالی حکم بازار روز را داشته است.عمر اکثر بناهای ساخته شده در محله ی سرچشمه به زمان قاجار برمی گردد؛ البته خیلی از این بناها، به ویژه بناهای موجود در چهارراه، بازسازی شده اند.

محله ی سرچشمه تهران

محله ی سرچشمه تهران

نکته مثبت این موضوع این است که سعی شده این بناها به همان شکل و معماری قدیم بازسازی شوند تا حس و حال روزها قدیم باقی بماند.معماری بناها به این شکل است که چندین مغازه که در کنار هم قرار دارند، به یک شکل ساخته شده اند و نمایی متفاوت از بقیه دارند.این محله بسیارشلوغ- پرترافیک و پر رفت و آمد است و بیشتر کسانی هستند که قصد خرید و فروش کالا دارند. این منطقه مسکونی طی ۳۰ سال گذشته، بافت مسکونی خود را از دست داده و به یکی از مراکز تجاری و یکی از بزرگترین بازارهای شهر تهران تبدیل شده است.

محله ی سرچشمه تهران

محله ی سرچشمه تهران

تهران قدیم پر از داستان های گفته و ناگفته برای ما که بچه های نسل جدید هستیم و پر از خاطرات روزهای دور برای والدین و نسل های قبل تر از ما است. همانطور که می دانید، تهران این روزها به صورت بنیادی با تهران دهه های قبل، زمین تا آسمان فرق کرده است اما هنوز هم یاد و خاطره ی آن برای بزرگ تر های ما زنده و داستان هایش برای ما جذاب است. محله های ثروتمندان در تهران قدیم هم یکی از نقاط بیشمار شهر تهران در دهه های قبل بوده است که حتی هم اکنون هم کما فی السابق وجود دارند و در زمره ی خیابان ها و محله های شاخص و معروف تهران هستند.

محله ی سرچشمه تهرانمحله ی سرچشمه تهران

بناهای مهم محله سرچشمه

خانه قوام الحضور (خانهٔ فرهنگ محله سرچشمه)
دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی محل انفجار هفتم تیر
خانه وثوق الدوله

محله ی سرچشمه تهران

محله ی سرچشمه تهران

خیابان های محله

خیابان امام موسی صدر، خیابان عادل،خیابان انبار گندم، خیابان حاج محمد یزدی،خیابان خراسان،خیابان قیام (میدان قیام) بزرگراه آهنگ،خیابان ۱۵ خرداد ،خیابان امیرکبیر (سه راه سرچشمه) – (امین حضور) ،خیابان ایران

محله ی سرچشمه تهران

محله ی سرچشمه تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور