زمین، پاشنه آشیل اقدام ملی مسکن در کردستان


زمین، پاشنه آشیل اقدام ملی مسکن در کردستان

سنندج - ایرنا - شرایط توپولوژی استان کردستان باعث شده اراضی مناسب برای احداث ساختمان و یا شهرک‌های اقماری به نسبت نیاز کمتر باشد و این مساله به یکی از چالش‌های اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این استان تبدیل شده است.

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان راهکاری از سوی دولت تدبیر و امید برای خانه دار شدن ۴۰۰ هزار خانوار از اقشار متوسط و کم درآمد برنامه‌ریزی و شده که کردستان از این تعداد سهم ۱۱ هزار و ۸۴۳ واحدی دارد.

دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای طرح مسکن ملی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر راه و شهرسازی و زیر این تعداد جمعیت نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتخاب شده که تاکنون با همت این ۲ دستگاه، ۹۸ درصد روند تامین اراضی مورد نیاز برای ۲ هزار و ۳۷۳ مورد انجام شده اما تلاش‌ها برای تامین زمین برای باقی خانوارها همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای تامین زمین مورد نیاز بقیه واحدها به مشکل برخورده چرا که استان کردستان به دلیل قرار گیری در جغرافیای کوهستانی همواره در گسترش سطح شهرها با مشکل مواجه بوده و امروز نیز این چالش گریبان‌گیر طرح مسکن ملی شده است.

مسکن ملی گامی برای خانه‌دار شدن نیازمندان است

استاندار کردستان می‌گوید: اجرای طرح اقدام ملی تامین مسکن گام مهمی برای خانه‌دار شدن افراد نیازمند است البته در اجرای این طرح دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل فرآیند واگذاری زمین و اجرای کامل پروژه تا زمان تحویل به متقاضیان باید تلاش خود را مضاعف کنند.

دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل فرآیند واگذاری زمین و اجرای کامل پروژه تا زمان تحویل به متقاضیان باید تلاش خود را مضاعف کنند

بهمن مرادینا اظهار داشت: برای تحقق خانه‌دار شدن متقاضیان لازم است با همکاری دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان مدت اجرای پروژه را به حداقل زمان ممکن برسانیم و لازم است بانک عامل همکاری بیشتری برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد.

تلاش دولت ساخت مسکن برای مصرف کننده اصلی است

چندی پیش معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر خود به کردستان با اشاره به اینکه همه تلاش دولت ساخت مسکن و رساندن آن بدست نیازمند و مصرف کننده اصلی است، گفته بود: زمین‌هایی که ارزان قیمت است نباید به بهانه اجرای طرح اقدام ملی مسکن افزایش قیمت پیدا کند در این صورت به اهداف طرح نمی‌رسیم.

فرزانه صادق‌مالواجرد افزود: برای مواجه و پاسخگویی به این نیاز مسکن جمعیت باید تغییراتی در روش‌ها ایجاد شود که در این راستا قبل از نسخه‌پیچی باید برنامه‌ریزی‌های شهری مناسب انجام شود.

زمین، پاشنه آشیل اقدام ملی مسکن در کردستان

۲۰ درصد سهم مسکن ملی کردستان تامین زمین شد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این ارتباط با بیان اینکه همواره تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی در طرح‌های دولتی یک چالش برای دستگاه‌ها است، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی این استان از محل اقدام ملی مسکن و احیای بافت فرسوده ۱۱ هزار و ۸۴۳ واحد سهم دارد که سه دستگاه شامل این اداره کل، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مسوولیت اجرای آن را برعهده دارند.

امین زمین برای احداث واحدهای مسکونی در طرح‌های دولتی یک چالش برای دستگاه‌ها است

عرفان مرادی افزود: تاکنون اراضی مورد نیاز ۲۰ درصد از این واحدها شامل ۲ هزار و ۳۷۳ واحد در شهرهای بالا و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان تامین شده که شامل یک هزار و ۶۶ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفری سنندج، سقز، بانه و مریوان و همچنین یک هزار و ۳۰۷ واحد نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفری قروه، سریش آباد، دهگلان، کامیاران، بیجار و دیواندره است.

پرونده یک هزار و ۶۶ متقاضی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر تشکیل شد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه این اداره کل از سال گذشته روند پیگیری پرونده اقدام ملی مسکن را آغاز کرده است، افزود: هم اکنون پرونده یک هزار و ۶۶ نفر تشکیل شده و مدارک آنان نیز در سامانه اقدام ملی بارگذاری شده است.

مرادی یادآور شد: روند تخصیص واحد به ۳۵۰ نفر در سنندج، ۳۵ نفر در مریوان، ۴۷ نفر در بانه و ۸۰ نفر در سقز نهایی شده و پرونده این افراد برای بازگشایی حساب به بانک مسکن اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام از متقاضیان اقدام ملی مسکن در این استان طی ۲ مرحله انجام شد گفت: در مرحله اول حدود یک هزار و ۶۶ و در مرحله دوم نیز حدود ۱۸ هزار نفر در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

زمین، پاشنه آشیل اقدام ملی مسکن در کردستان

متقاضیان مرحله دوم با قرعه کشی انتخاب می‌شوند

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: تخصیص زمین و واحد برای متقاضیان مرحله اول نهایی شده اما با توجه به محدودیت زمین اعطای واحد به ۱۸ هزار متقاضی مرحله دوم براساس قرعه کشی در وزارت راه و شهرسازی تعین می‌شود.

وی در خصوص شرایط پرداخت هزینه واحدها نیز گفت: در طرح اقدام ملی مسکن اراضی احداثی با قیمت کارشناسی روز خریداری شده و متقاضیان نیز باید به این صورت هزینه آن را پرداخت کنند.

در طرح اقدام ملی مسکن اراضی احداثی با قیمت کارشناسی روز خریداری شده و متقاضیان نیز باید به این صورت هزینه آن را پرداخت کنند

مرادی یادآور شد: متقاضیان می توانند با سرمایه گذاری ۴۰ میلیون تومانی در بانک مسکن شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از تسهیلات بانکی ۱۵۰ میلیون تومانی دولت که به منظور حمایت از متقاضیان تخصیص داده شده است استفاده کنند.

وی تاکید کرد: متقاضیان باید در پنج مرحله آورده شخصی خود را پرداخت کننده که شامل ۱۵ درصد در پایان فنداسیون، ۲۵ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری، ۲۰ درصد در مرحله نازک کاری و ۱۵ درصد نیز هنگام تحویل است.

شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر کردستان یک هزار و ۳۰۷ واحد سهم دارند

معاون مسکن شهری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان نیز گفت: ۶ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان از طرح اقدام ملی مسکن یک هزار و ۳۰۷ واحد سهم دارند که شامل۳۰۳ واحد در کامیاران، ۱۸۳ واحد در دیواندره، ۹۱ واحد در بیجار، ۹۱ واحد در قروه، ۴۶ واحد در دهگلان و ۹ واحد در سریش آباد است.

حامد فیضی پور افزود: اراضی مورد نیاز این طرح‌ در شهرستان‌های مذکور از محل اراضی در اختیار این اداره کل تامین شده اما کمیسیون ماده پنج برخی شهرداری‌ها تا کنون با درخواست این اداره کل موافقت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه تامین اراضی در شهرهای بیجار، کامیاران و دهگلان نهایی شده است، اظهار داشت: بقیه شهرها نیز در صورت موافقت کمیسون‌های ماده پنج نهایی خواهد شد.

زمین، پاشنه آشیل اقدام ملی مسکن در کردستان

بیش از چهار هزار شماره حساب مسکن در کردستان افتتاح شد

مدیر امور شعب بانک مسکن استان کردستان گفت: با توجه به اینکه پالایش متقاضیان طرح اقدام ملی، توسط وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد در حال حاضر طرح مذکور، در مرحله پالایش متقاضیان است و پس از عملیات پالایش اسامی واجدین شرایط از سوی این وزارت جهت افتتاح حساب در این بانک ارسال می‌شود.

جلال‌الدین سلیمی افزود: افتتاح حساب های ذیربط در ستاد مرکزی بانک بصورت متمرکز و جهت تسهیل در روند اجرای طرح انجام می‌شود که تا کنون چهار هزار و ۹۴۷ فقره حساب بنام متقاضیان طرح در این استان افتتاح شده است.

واگذای اراضی مازاد دستگاه‌های اجرائی از جلمه راهکارهای تاثیرگذار در سرعت طرح اقدام ملی مسکن است.

وی یادآور شد: طبق توافقات بعمل آمده در مرکز استان چهار شعبه و در سایر شهرها حداکثر ۲ شعبه در هر شهرستان عامل پرداخت تسهیلات هستند و در مرحله پالایش و افتتاح حساب و تکمیل موجودی توسط متقاضیان طرح است.

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان تاکید کرد: واگذای اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی جهت تامین زمین مورد نیاز طرح اقدام ملی جهت کارکنان همان دستگاه، نظارت همه جانبه دستگاه‌های متولی و نظارتی استان ها بر پروژه های در حال ساخت، جهت جلوگیری از وقوع تخلفاتی همسان با تخلفات صورت گرفته در پروژه های مسکن مهر از جلمه راهکارهای تاثیرگذار در سرعت طرح اقدام ملی مسکن است.

با توجه به اینکه عدم تامین اراضی مناسب، کمبود زیر ساخت‌ها جهت پروژه‌های احداثی، عدم توانائی برخی متقاضیان در خصوص واریز نقدی مابه التفاوت هزینه ساخت واحد و تسهیلات بانکی (با توجه به سطح پایین درآمد مردم منطقه) از عمده ترین چالش‌های طرح اقدام ملی در استان است انتظار می‌رود کارسازی‌های مختلفی از سوی وزارت راه و شهرسازی در برای حمایت از مردم مرز نشین کردستان اندیشیده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید