تعزیه‌خوانی روستای رجعین زنجان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد


تعزیه‌خوانی روستای رجعین زنجان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد

زنجان - ایرنا - آیین تعزیه‌خوانی روستای رجعین در روز عاشورا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: در راستای اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان «مراسم تعزیه خوانی روستای رجعین در روز عاشورا» با شماره ۲۰۱۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

امیر ارجمند افزود: با ثبت این اثر در فهرست میراث ملی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۴۷ اثر رسید که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیر منقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۹ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، تعزیه یا شبیه خوانی، یکی از آیین های سنتی ایرانیان است که در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در برخی استان ها از جمله زنجان برگزار و مصائب واقعه کربلا در آن به صورت نمایش مذهبی اجرا و بازآفرینی می شود که افراد مختلف در این نمایش، نقشی از شخصیت های کربلا را بر عهده می گیرند.
هر چند تاریخچه پیدایش تعزیه، مشخص نیست اما این هنر علاوه بر اینکه به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده، نشانه ای از هنر مذهبی شیعیان نیز به شمار رفته و خواندن هنرمندانه اشعار بیش از نحوه اجرای نمایش اهمیت دارد.

دهیار روستای رجعین نیز که خود از فعالان برگزاری مراسم تعزیه خوانی است، در پاسخ به سابقه برگزاری شبیه‌خوانی در این روستا گفت: برگزاری این آیین طبق اسناد و مدارک (نسخه‌های موجود و روایت تعزیه‌ خوان‌های قبلی) به ۲۲۰ سال گذشته برمی‌گردد.

حسنعلی شاهمرادی در خصوص اینکه شبیه‌خوانی بر مبنای کدام روایت‌ها اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: بیشتر از منابع شیعی قدیمی که قبلا نوشته شده و به دست امروزی ‌ها رسیده اجرا می ‌شود؛ ضمن اینکه بر اساس مطالعه چند کتاب در مورد واقعه کربلا، تعزیه ‌خوانی روستای رجعین به‌صورت کامل با روایت‌های معتبر شیعه، مطابقت داشته و منافاتی با فرهنگ شیعه ندارد و نسخه‌های آن از کتاب‌های معتبر نوشته شده است.

شاهمرادی اظهار داشت: میزان حضور و استقبال مردم هر سال بیش از سال‌های قبل بوده که کمک‌ های مالی و غیرمالی مردم جهت برگزاری تعزیه‌ خوانی، گواه بر این استقبال است.

روستای رجعین با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر و ۷۰۰ خانوار در انتهای حوزه استحفاظی استان زنجان به طرف میانه واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند