ترامپ به دنبال حذف بودجه مقابله با کرونا


ترامپ به دنبال حذف بودجه مقابله با کرونا

تهران- ایرنا- دولت ترامپ در شرایطی که ابتلا به کووید-19 در آمریکا روند صعودی قرار گرفته، تلاش دارد بودجه اختصاصی برای آزمایش و ردیابی کرونا و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را صفر کند.

به گزارش روز یکشنبه واشنگتن‌پست، افراد درگیر در مذاکرات روز شنبه گفتند دولت ترامپ در تلاش برای انسداد میلیارد ها دلار بودجه ای است که برای انجام آزمایش در لایحه مقابله با کرونا اختصاص می یابد.

دولت همچنین در تلاش است تا میلیاردها دلاری را که سناتورهای جمهوری خواه می خواهند برای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (مرکزی که با ارائه اطلاعات پیرامون بهداشت، از بهداشت عمومی و سلامتی محافظت می کند) و میلیارد ها دلار دیگری که برای پنتاگون و وزارت امور خارجه در خصوص رفع این بیماری همه گیر در داخل و خارج از کشور اختصاص می یابند را مسدود کند.

به گفته برخی مقامات، شرایط کنونی دولت سبب خشم برخی سناتورهای جمهوری خواه شده و برخی قانون گذاران سعی در اطمینان از اختصاص پول به این لایحه دارند.

«میچ مک کانل» سناتور جمهوری خواه و رهبر اکثریت سنای آمریکا در حال آماده سازی لایحه برای رونمایی از آن در هفته آینده به عنوان بخشی از مذاکرات با دموکرات ها در مورد تصویب آن برای مقابله با کرونا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر (آبان) است. انتظار می رود این مذاکرات به دلیل افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان در اولویت قرار گیرد.

یکی از مقامات درگیر در گفت و گوها بر سر میزان بودجه اختصاصی در این باره گفت: جمهوری خواهان سنا در پی اختصاص ۲۵ میلیارد دلار برای ایالت ها در راستای انجام آزمایش بودند، اما برخی مقامات دولتی خواهان به صفر رساندن این بودجه هستند. برخی مقامات کاخ سفید معتقد هستند که آنها پیش از این میلیاردها دلار کمک برای آزمایش تخصیص داده اند و هنوز برخی از این منابع مالی بدون هزینه مانده است.

ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید در تلاش هستند تا ایالت ها مسئولیت بیشتری برای تخصیص بودجه آزمایش را بپذیرند و در برخی مواقع به دنبال به حداقل رساندن نقش دولت فدرال هستند.

ترامپ بارها ارزش انجام آزمایش کرونا را زیر سوال برده و تاکید کرده اگر آزمایش های کمتری انجام شود، تعداد مبتلایان کمتری وجود خواهد داشت.

یکی از مقامات دولتی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: دولت ترامپ همچنین درصدد است تا ۱۰ میلیارد دلار بودجه جدید برای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را در لایحه آینده به صفر برساند، ضمن اینکه هزینه های پنتاگون و وزارت امور خارجه را در رابطه با کمک های خارجی کاهش می دهد. ترامپ به طور کلی نسبت به هزینه های وزارت خارجه و کمک های خارجی شک کرده است، اما مشخص نیست که چرا دولت وی در پی توقف بودجه پنتاگون برای انواع هزینههای مربوط به ویروس کرونا از جمله بازپرداخت پیمانکاران به منظور ارائه مرخصی پرداخت شده به کارمندان است.

کنگره پیش از این نزدیک به ۳ تریلیون دلار را برای هزینه های جدید و کاهش مالیات به عنوان بخشی از راهکارهای مبارزه با کرونا تصویب کرده است.

مقامات کاخ سفید از زمان آغاز همه گیری کرونا، نسبت به عملکرد مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی موضع بسیار تندی گرفته اند و از اینکه این مرکز نسبت به ویروس ناآگاه بوده، انتقاد کرده اند.

کاخ سفید در عین حال که فشارها مربوط به تخصیص بودجه به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری را افزایش داده، تلاش می کند این بودجه را برای اولویت های خود از جمله ساختمان جدید «اف بی آی» (پلیس فدرال آمریکا) هزینه کند.

براساس آخرن آمار منتشر شده تاکنون بیش از سه میلیون و ۸۳۳ هزار آمریکایی به کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۱۴۲ هزار نفر جان باخته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)