جانشین پژو 405 مشخص شد


جانشین پژو 405 مشخص شد

پنجشنبه بیست و دوم خردادماه امسال بود که ایران‌خودرو خراسان در مراسمی به تولید پژو 405 جی. ال. ایکس بنزینی پایان داد و تولید پژو پارس را جایگزین آن کرد. این روز‌ها از «سمند سال بهینه» به عنوان جایگزین این خودرو یاد می‌شود.

جانشین پژو 405 مشخص شد
پژو ۴۰۵، خودروی خانوادگی و محبوب ایران‌خودرو است که ۲۷ سال در این گروه صنعتی تولید شد.

این خودرو زمانی وارد بازار ایران شد که کمی پیش از آن و با وجود رقبای قدرتمند اروپایی، به عنوان خودروی سال اروپا در کلاس خود دست یافته بود و از ویژگی‌های رفاهی، راحتی سرنشین، قوای محرکه پر قدرت و استایل و زیبایی ظاهری و داخلی به ویژه در نسخه آپشنال خود (که هیچ وقت وارد ایران نشد) برخوردار بود و به شدت مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفت.

در حالی که نخستین نسخه‌های پژو ۴۰۵ با روش‌های ساخت و قالب‌های مبتنی بر نقشه‌های غیردیجیتالی در کشورمان تولید شد، یک نسل بعد شاهد تبدیل شدن همه نقشه‌ها و قالب‌ها به دیجیتالی بودیم و بر همین اساس، این خودرو تحول تکنولوژیک را نیز با خود به ایران‌خودرو به ارمغان آورد.

همچون سایر خودروسازان جهان، سیر تحول بزرگترین خودروساز کشور در آن سال‌ها را بر آن داشت تا با انجام فیس لیفت – FaceLift – (بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو به منظور رفع ایراد، به‌روزآوری یا زیباتر کردن چهره آن نسبت به حالت اولیه) بر روی پژو ۴۰۵، خودروی پژو پارس را روانه بازار کند که این خودرو نیز با اقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه شد. اما هیچ‌گاه از محبوبیت پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس نزد خانواده‌های ایرانی نکاست.

هرچند نسخه‌های اولیه پژو ۴۰۵ با موتور به حجم ۲۰۰۰ سی‌سی روانه بازار شد، در سال‌های بعد و با تغییر تکنولوژی تولید موتور ۱۷۰۰ سی‌سی با مصرف بهینه جایگزین آن شد.

این خودرو هرچند از زمان حضور در جاده‌ها و خیابان‌های ایران روز به روز بهبود یافت و از استاندارد آلایندگی یورو ۲ در آغازین روز‌های تولید به استاندارد یورو ۴ ارتقا یافت و قرار بود تا به یورو ۵ نیز ارتقا یابد، اما در نهایت الزام به اعمال استاندارد‌های ایمنی و استاندارد‌های ۸۵‌گانه سبب افزایش هزینه‌های تولید و مقرون به صرفه نشدن آن شد.

در هفته‌های گذشته از خودرو‌های زیادی از جمله پژو پارس، پژو ۲۰۷، دنا و حتی پروژه جدید K. ۱۳۲ به عنوان جانشین‌های احتمالی این خودرو یاد می‌شد، اما در نهایت روز گذشته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با اعلام آمادگی برای تولید انبوه سمند سال بهینه، از تولید این خودرو در دو نوع پایه و لوکس خبر داد و گفت: نوع پایه این محصول، جایگزین خودروی ۴۰۵ خواهد شد.

«کیانوش پورمجیب» در گفت: وگو با ایرنا اظهارداشت: با خارج شدن پژو۴۰۵ جی. ال. ایکس از خط تولید مطابق توافقات انجام شده با شورای عالی استاندارد در خرداد ماه، ایران‌خودرو جایگزینی خودرویی که مشخصات مشابهی داشته باشد را در دستور کار قرار داد که در نهایت از بین همه گزینه‌ها، سمند سال بهینه انتخاب شد.

وی بیان‌داشت: در سمند سال بهینه، با اعمال تغییراتی در راستای زیبایی ظاهری داخلی و خارجی سعی شد تا مشتریان ارتباط بهتری با سمند گرفته و به‌ویژه در طراحی کابین آن، از داشبورد زیبای دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت استفاده شد.

پورمجیب خاطرنشان‌کرد: این خصیصه، علاوه بر زیبایی ظاهری، کاهش وابستگی ارزی این خودرو را نیز به دنبال دارد و در مجموع سعی شد تا خودروی جدید تفاوت قیمتی چندانی با پژو ۴۰۵ نداشته باشد.

وی گفت: هرچند همواره در بین مردم ویژگی‌ها و استایل دو خودروی پژو ۴۰۵ و سمند محل بحث بوده و هر یک جایگاه خاص خود را داشتند، اما به نوعی همه مشخصه‌های پژو ۴۰۵ در این سمند وجود داشته، ضمن اینکه مشتریان از ایمنی بالاتر سمند برخوردار می‌شوند.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با اشاره به سایر نام‌های مطرح شده برای جایگزینی پژو ۴۰۵، خاطرنشان‌کرد: خودرویی نظیر پژو ۲۰۷ مخاطبان خاص خود را دارد و پروژه K. ۱۳۲ هیچگاه نمی‌تواند به ویژه از نظر قیمتی جایگزین پژو ۴۰۵ باشد.

پورمجیب خاطرنشان‌کرد: تاییدیه‌های کیفی دریافت شده و آمادگی برای تولید انبوه خودروی سمند سال بهینه وجود دارد و اراده یران‌خودرو بر این است که تولید آن را تا ۴۵۰ دستگاه در روز افزایش دهد.

برخی مشخصات فنی سمند سال بهینه

موتور موجود در این خودرو ایکس. یو ۷ و حداکثر توان گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن متر در دور سه هزار نیوتن متر است. قدرت موتور آن ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار بوده و همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

گیربکس این محصول پنج دنده دستی و حداکثر سرعت خودرو ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است.

مدل لوکس سمند سال بهینه نیز با موتور ملی ای. اف ۷ با قدرت ۱۱۳ اسب بخار در دور ۶ هزار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در دور چهار هزار و ۵۰۰ به همراه گیربکس دستی ارائه خواهد شد.

عرضه مدل‌های دوگانه‌سوز خانواده محصول سمند سال بهینه با موتور ای. اف ۷ نیز در دستور کار آینده گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس