دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد


دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد در این بخش توضیحی درباره دعای روز چهلم نوزاد, دعای چله بری نوزاد با کاسه چهل کلید و شانه در رسوم قدیم خانواده ها ,دعای چله نوزاد چگونه است ؟, آداب حمام و شستن نوزاد در 40 روزگی و خواندن...

دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد

در این بخش توضیحی درباره دعای روز چهلم نوزاد, دعای چله بری نوزاد با کاسه چهل کلید و شانه در رسوم قدیم خانواده ها ,دعای چله نوزاد چگونه است ؟, آداب حمام و شستن نوزاد در ۴۰ روزگی و خواندن دعا در روز چهلم تولد بچه را بیان میکنیم و فتوای علما را در این باره جویا میشویم

دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد

دعای چله نوزاد چیست

از قدیم رسم بوده و اکنون نیز به همین منوال است که نوزاد تازه به دنیا آمده را در روز چهلم و چهل روزگی به حمام میبرند و به اصطلاح با خواندن دعای چله نوزاد ، چله بری می کنند.

دعای چله نوزاد از جمله دعاهایی است که بسیاری از افراد چهل روز پس از تولد نوزاد طی مراسمی با شستن نوزاد و خواندن این دعا انجام می دهند.

این مراسم از قدیم بین همه خانواده ها مرسوم بوده ، اکنون نیز این مراسم و آداب برای فرزندان و نوه های تازه متولد شده در ۴۰ روزگی انجام میشود.

فلسفه چله بری نوزاد

قدیمی ها و مادر بزرگ ها اعتقاد دارند که چله نوزاد و چله بری و دعای چله نوزاد برای رشد استخوان های بچه، است و برای نوزاد مفید است.

«چله‌ور» معادل کُردی چلّه بریدن فارسی است. گذشتگان بر آن بوده‌اند که زن پس از ازدواج یا زایمان باید چهل روز از خانه بیرون نرود و نیز نباید زن دیگری که تازه زایمان یا عروسی کرده نزد او بیاید و نباید به حیوانات نزدیک شود یا به چشمه برود زیرا چلّه به او می‌افتد و او نازا یا نوزادش مریض می‌شود.

آداب چله بری نوزاد با کاسه چهل کلید

از دیگر آداب و رسوم قدیمی ها درباره نوزاد حمام روز چهلم و خواندن دعای چله نوزاد با کاسه چهل کلید و یا شانه و …. است
مادر بزرگ ها و خانم های مسن خانواده، در روز چهل روزگی و چهلمین روز متولد شدن نوزاد ، او به حمام میبرند و با کاسه چهل کلید که داخل کاسه دعا حک شده ، سوره های ۴ قل را خوانده و ۷ بار به نیت سلامتی روی سر نوزاد میریزند.
بعد از حمام نیز برای چشم نظر اسفند دود میکنند
همچنین برخی خانواده ها اگر کاسه جهل کلید نداشته باشند، شانه را چهل بار در ظرف و تشت آب میکنند و با خواندن سوره های چهار قل، ان را روی سر نوزاد و مادر میریزند.

 

کاسه چهل کلید چیست‌؟

کاسه ای مرسوم به چهل کلید است که داخل آن چند ادعیه حک شده و برای مراسم دعا و چله بریدن استفاده میشود.

دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد

آداب حمام چله نوزاد و چله بری نوزاد

چند دعا در بین مردم رواج دارد ؛ به عنوان نمونه گفته شده:

«اگر بچه ای در چله باشد، استخوان های آن بچه خوب رشد نمی کند و بچه ضعیف الجثه بار می آید و قد او کوتاه می ماند.
برای بریدن چله کودک، مقداری نخ ابریشم سرخ و سفید را از نوک انگشتان پا تا سر بچه، با آن نخ اندازه گرفته و این دعای چله نوزاد را چهار بار بر آن نخ می خوانند و فوت می کنند:

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم سبحان الله الملکُ الجبّار سُبحان الله العَزیز الغفّار سُبحان الله الکبیر المتعال؛ بریدم چله فلان بن فلانه را (و اگر دختر بود به جای بن، بنت بگوید) از دیو و پری و آدمی و بنات حوا بحق محمّد و اله»

سپس آن نخ را به چهار قسمت تقسیم نموده و در چهار گوشه اتاق دفن می نمایند و معتقدند آن مرض رفع خواهد شد».

بیشتر بخوانید : هرآنچه که باید درباره ختنه نوزاد و مراقبت بعد از ختنه بدانید

نظر علما درباره دعای چله نوزاد

آیت الله مکارم شیرازی: پرسش: طبق رسم و رسوم نوزاد رو بعد از چهل روز به حمام برده و آن را غسل می دهند. آیا از نظر فقهی و اعتقادی این رسم و رسوم صحت قبلی داشته است؟ آیا باید این کار اجبارا انجام گیرد؟

پاسخ: این رسم هیچ گونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد و درباره غسل دادن مولود در اوایل تولد در روایات وارد شده است.

پرسش: مى‌گویند زن «زائو» بایستى روز چهلم، غسل «چلّه» انجام دهد. لطفا بفرمائید غسل «چلّه» چیست؟ و آیا تا آن زمان نباید غسلى انجام دهد؟

پاسخ: این گونه سخنان اعتبارى ندارد.

دعای چله بری نوزاد در روایات ائمه

غسل مادر در روز چهلم و دعای چله نوزاد هیچ مبنای شرعی ندارد و آنچه در روایات درباره غسل نوزاد آمده است، مربوط به اوایل ولادت یعنی تا روز هفتم می باشد. (البته شستن نوزاد در صورتی مستحب است که برای او ضرر نداشته باشد).

راوی از امام صادق (ع) از پدرانشان از امام علی (ع) نقل می کند: «بچه هایتان را از غمر [بوی بد- آلودگی های ولادت] بشویید، چون تا زمانی که غمر بر بدن بچه هاست شیطان نزدیک بچه می شود و او را می بوید و وقتی بچه می خوابد داد می زند که به خاطر نزدیکی شیطان به او است».

دعای چله نوزاد و چله بری با کاسه چهل کلید چیست‌؟ +‌آداب حمام چله نوزاد

چله افتادن یعنی چه‌؟

در فرهنگ فارسی عامیانه، چلّه افتادن آمده است: «چون عروسی یا زنی آبستن نمی‌شد… می‌پنداشتند که چلّه به او افتاده است و برای اینکه آبستن شود، باید چلّه بُری کند… به اتاق زائو و نوزاد، گوشت نپخته نمی‌آوردند زیرا چلّه گوشت به بچه می‌افتاد و حالش به هم می‌خورد به نقل از کتاب از خشت تا خشت از محمود کتیرایی ».

قدیمی ها می‌گفته‌اند:​ زن باید سه چلّه ببُرد: یکی برای خوشبختی در خانه شوهر، یکی برای بچه دار شدن و یکی برای چشم زخم.

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟