بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده


بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده با بیوگرافی و زندگینامه کامل جاوید الاثر  احمد متوسلیان  فرمانده لشگر محمد رسول الله از کودکی تا ربوده شدن و اخبار جدید از زنده بودن وی و سه دیپلمات همراهش را با عکس ها و تصاویر کمتر دیده را در مجله حرف تازه میخوانید. زندگینامه از تولد […] نوشته بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده اولین بار در...

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

با بیوگرافی و زندگینامه کامل جاوید الاثر احمد متوسلیان فرمانده لشگر محمد رسول الله از کودکی تا ربوده شدن و اخبار جدید از زنده بودن وی و سه دیپلمات همراهش را با عکس ها و تصاویر کمتر دیده را در مجله حرف تازه میخوانید.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

زندگینامه از تولد تا ربوده شدن

در ادامه مروری داریم بر زندگینامه حاج احمد متوسلیان از دبستان و هنرستان و فعالیت ها و خانواده سیاسی و مبارزات و دستگیری و زندان توسط شاه و اعزام به جبهه و سوریه و ماجرای ربوده شدن تا اخبار مفقودی و زنده بودن و شهادت و کمپین های زیاد درباره زنده بودن و بازگشت وی با عکس های خانواده و خواهر و برادرشان.

حاج احمد متوسلیان یک فرمانده عظیم الشأن و دلاور و با دست آوردهای بسیار زیادی برای این مملکت بوده، کسی بود که تمام منطقه غرب کشور ازمریوان، کرمانشاه، کردستان و … را از دست کومله و حزب دمکرات نجات داد. مردم آنجا را به آسایش رساند، رشادتهای حاج احمد باعث آزاد سازی خرمشهر شد.

بیوگرافی احمد متوسلیان

احمد متوسلیان متولد ۱۵ فروردین ۱۳۳۲ در تهران و تاریخ ربوده شده و مفقودی در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ در لبنان، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در جنگ هشت ساله ایران و عراق و یکی از چهار دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان در سال ۶۱ است.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

خانواده و زندگی شخصی احمد متوسلیان

پدرش غلامحسین متوسلیان و مادرش بی بی معصومه حسینی زاده است.
در ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در یکی از محلات جنوب شهر تهران در خانواده ۹ نفره به دنیا آمد، دارای شش برادر و خواهر است که نام دو برادرش محمد و امیر متوسلیان و
فریده متوسلیان خواهر حاج احمد متوسلیان است.

دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان رساند و ضمن تحصیل، به پدرش که در بازار به شغل شیرینی فروشی اشتغال داشت، کمک میکرد.
پس از پایان دوره ابتدایی، وارد هنرستان صنعتی شد و در سال۱۳۵۱ موفق به اخذ دیپلم گردید و به خدمت سربازی اعزام شد.
در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.

عکسهای خانواده حاج احمد متوسلیان

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

فعالیت های مبارزاتی و سیاسی

متوسلیان در دوران خدمت سربازی، فعالیت‌های مذهبی و سیاسی داشت و مخالفت خود را با رژیم پهلوی بیان می‌کرد. پس از پایان دوره سربازی، در یک شرکت تأسیساتی خصوصی استخدام شد و بعد از چند ماه، به خرم‌آباد منتقل گردید و فعالیت‌های سیاسی تبلیغی خود ادامه داد.

دستگیری توسط ساواک

در سال ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر شد و پنج ماه در زندان فلک‌الافلاک خرم‌آباد در یک سلول انفرادی زندانی بود. پس این که از زندان آزاد شد، در قیام‌های خونین قم و تبریز در سال ۱۳۵۶، نقش رابط و هماهنگ‌کننده تظاهرات را در محلات جنوبی تهران برعهده داشت.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

تشکیل کمیته و پیوستن به سپاه

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسئولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهده‌دار شد. پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست و به سازماندهی نیروها همت گماشت.

اعزام داوطلبانه به بوکان

حاج احمد متوسلیان نقش مهمی در آرامش و سامان دهی اوضاع کردستان و بوکان در اسفند ۱۳۵۷ و شهرهای سقز و بانه و آزادسازی سنندج و آزادسازی مریوان در خرداد ۱۳۵۹ که در تصرف نیروهای کرد بود، داشته است.

اعزام به سوریه

وقتی ارتش اسرائیل قصد حمله به سوریه را کرد و سوریه از کشورهای اسلامی تقاضای کمک کرد، رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) با مشورت مقامات عالی رتبه‌ نظامی و جنگی کشور، دستور اعزام بخشی از لشگر ۲۷ محمد رسول الله که از زبده ترین نیروهای رزمنده بودند را به فرماندهی حاج احمد متوسلیان و حاج ابراهیم همت ،صادر کرد. اما جنگ نظامی و درگیری نظامی انجام نشد.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

ماجرای ربوده شدن احمد متوسلیان و ۳ دیپلمات

۱۴ خرداد ۱۳۶۱ خودرو سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در حمایت پلیس دیپلماتیک لبنان از شهر بندری طرابلس به بیروت باز می‌گشت، برخلاف قوانین بین‌المللی و مصونیت دیپلمات‌ها در منطقه “برباره” توسط نیروهای رژیم صهیونیستی موسوم به “نیروهای لبنانی” متوقف شد و سه دیپلمات ایرانی و خبرنگار همراه آنها ربوده شدند.

از آن زمان تاکنون از سرنوشت سیدمحسن موسوی (کاردار سفارت ایران)، حاج احمد متوسلیان (وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت)، تقی رستگارمقدم (کارمند سفارت) و کاظم اخوان (خبرنگار و عکاس ایرنا) خبری در دست نیست.

در زمان بازگشت به کشور نیروها از سوریه به کشور، به حاج احمد خبر آمد سفارت ایران در بیروت در خطر محاصره صهیونیست‌ها و فالانژهای لبنانی قرار دارد، حاج احمد هم بعد از راهی کردن تمامی پاسدارها به ایران با کاردار وقت ایران در سفارت لبنان،”سید محسن موسوی” و دو تن دیگر به نام‌های “تقی رستگار” و “کاظم اخوان” با ماشین پلاک سیاسی سفارت و اکیپ‌های حفاظت دیپلماتیک ژاندارمری لبنان عازم بیروت شدند.
اما در میانه‌ راه در یک ایست بازرسی به اسارت فالانژهای لبنانی و در واقع به اسارت صهیونیست‌ها در آمدند.

بعد از ربوده شدن احمد متوسلیان و همراهانش، رادیو اسرائیل اعلام می‌کند: ژنرال احمد متوسلیان، طراح عملیات فتح المبین و بیت المقدس، در پست بازرسی «برباره» به اسارت گرفته شد. این نشان می‌دهد که او را خوب می‌شناختند

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

اخبار زنده بودن حاج احمد متوسلیان

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد ربوده‌شدن این دیپلمات‌ها اعلام کرد: “شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند و اکنون در زندان‌های این رژیم نامشروع بسر می‌برند.”

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز گفته بود: «اگرچه ابتدا گفته می‌شد که سید محسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند؛ اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن‌ها در اسارت اسرائیل است.»

همچنین یک زندانی یونانی آزاد شده از زندان‌ های اسرائیل نیز با مراجعه به سفارت ایران در یونان ادعا کرده که هر چهار ایرانی را در زندانهای اسرائیل دیده ‌است.

سردار شهید سلیمانی در کنار مادر حاج احمد

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد. در این سال‌ها خانواده‌های دیپلمات‌های ربوده‌شده انجمنی را تأسیس کردند به‌نام انجمن حمایت از دیپلمات‌های ربوده‌شده ایرانی تا بتوانند پرونده پیگیری سرنوشت آن‌ها را از طریق پیگیری حقوقی ادامه دهند. دبیرکل این انجمن سید رائد موسوی تنها فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی بود.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

رد ادعای شهادت دیپلمات ها

رائد موسوی فرزند محسن موسوی گفته: تا وقتی سندی مبنی بر شهادت این عزیزان به‌دست نیاورده‌ایم باید احتمال زنده بودن آنان را بالا بدانیم”. او می‌گوید: در هر دادگاه دنیا بروید با این شرایط قاضی هیچ وقت حکم شهادت نمی‌دهد. اجازه نمی‌دهد ارث و میراثی تقسیم شود. اگر همسری داشته باشد اجازه نمی‌دهد ازدواج کند، چون شرعاً، عرفاً و قانوناً این‌ها حکم زنده را دارند.

احمد متوسلیان در کنار پدر

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

امیر متوسلیان: سند برای زنده بودن به این معنا که فیلم و عکس از زندان این‌ها داشته باشیم، نداریم ولی از دو حالت خارج نیست:

۱ ــ همان روز اول به‌شهادت رسیدند: در این زمینه سناریویی نقل می‌شود که می‌خواستند بعد از اسارت آن‌ها را منتقل کنند، یکی از این‌ها می‌گوید که حاج احمد می‌خواسته یکی از نگهبان‌ها را خلع سلاح کند و ایشان را شهید می‌کنند و درگیری می‌شود و همه زخمی می‌شوند

۲ ــ همچنان در اسارت هستند: حداقل سه مورد داریم زندانیانی که از فلسطین اشغالی آزاد شدند به‌طرق مختلف نقل کردند که “ما در نقل و انتقال افرادی را دیدیم و آنها یک‌جوری به ما منتقل کردند که «ما ایرانی هستیم و شما بروید به سفارت ایران بگویید که ما را اینجا دیده‌اید.

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

تندیس حاج احمد متوسلیان در مرز فلسطین

تندیس متوسلیان در مارون‌الرأس در مرز فلسطین نصب شد تا یادبودی از ربوده شدن این فرمانده ایرانی باشد. انگشت اشاره احمد متوسلیان در تندیس ساخته شده به سمت اسرائیل است. عبدالمجید فراهانی طراح این تندیس است

فیلم سینمایی ایستاده در غبار

فیلم ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال ۱۳۹۴ ساختهٔ ایران، با محوریت زندگی احمد متوسلیان ساخته شده‌است که هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان است

این فیلم در آرای مردمی نیز رتبه قابل قبولی را کسب کرد و در جمع پنج فیلم نخست آرای مردمی قرار گرفت. «ایستاده در غبار» با کسب چهار سیمرغ بعد از فیلم «ابد و یک روز» رکورد دار جشنواره سی و چهارم شد.

حاج احمد در کنار مقام معظم رهبری

بیوگرافی و عکس های احمد متوسلیان و خانواده

کتاب فرمانده جدید

مجموعه ۲۸ جلدی «قصه فرماندهان» که به همت انتشارات سوره مهر تهیه و تدوین شده است، سرگذشت‌هایی داستان‌گونه از زندگی فرماندهان شهید هشت سال دفاع مقدس را روایت میکند

«فرمانده جدید» داستان زندگی فرمانده شهید-مفقود، حاج احمد متوسلیان را روایت می‌کند.

منبع: گردواری در مجله حرف تازه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا