آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان


آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان لکه بینی در بارداری گاهی برای برخی خانم ها و مادران باردار رخ میدهد که باعث نگرانی و تشویش خاطر آنها میشود. ما در این بخش به این سوالات پاسخ میدهیم که آیا لکه بینی در بارداری طبیعی است؟،خونریزی در حاملگی چه […] نوشته آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان...

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

لکه بینی در بارداری گاهی برای برخی خانم ها و مادران باردار رخ میدهد که باعث نگرانی و تشویش خاطر آنها میشود. ما در این بخش به این سوالات پاسخ میدهیم که آیا لکه بینی در بارداری طبیعی است؟،خونریزی در حاملگی چه خطراتی دارد‌؟، آیا باعث سقط جنین میشود‌؟، چگونه میتوان از لکه بینی در دوران حاملگی پیشگیری کرد‌؟ ، علت خونریزی در بارداری چیست‌؟. با ما در مجله حرف تازه همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

لکه بینی در بارداری چیست؟

خونریزی خفیف از واژن را لکه بینی میگویند که شبیه پریود شدن است، اما خیلی خفیف تر و رنگ خون می تواند قرمز تا قهوه ای باشد. لکه بینی یا خونریزی کم در اوایل بارداری طبیعی و رایج است به طوری که از هر پنج خانم باردار، یک نفر این حالت را در سه ماهه اول بارداری تجربه می کند.

چه چیزی باعث لکه بینی و خونریزی در بارداری میشود‌؟

این حالت در بارداری با لقاح مصنوعی یا سایر روش های باروری، بیشتر از بارداری طبیعی دیده میشود. در بارداری هایی که به روش های مصنوعی اتفاق افتاده باشد! اگر دو نطفه در رحم قرار داده شده باشد، احتمال دارد تنها یکی از آن ها رشد نکند که همین موضوع باعث شروع خونریزی می شود. گاهی اوقات، لکه بینی جدی تر است و نشانه سقط جنین است، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه شود.

نکته مهم: حتما در صورت بروز هر گونه مشکل حتی به صورت خیلی جزئی پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

علت لکه بینی در بارداری

در ابتدای بارداری، لکه بینی و خونریزی خفیف بی ضرر است. این لکه بینی معمولا در زمان پریودی اتفاق می افتد و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. کارشناسان مطمئن نیستند دلیل لکه بینی چیست! دلایل احتمالی زیر ممکن است تاثیر داشته باشد:

• هورمون هایی که پریودی را کنترل می کنند! هنوز فعالیت می کنند و این امر ممکن است منجر به خون ریزی اما به صورت خفیف شود. ممکن است این اتفاق چند بار بیفتد.
• لانه گزینی تخمک بارور در رحم باعث خونریزی می شود. اگرچه احتمال این اتفاق کم است اما ممکن است روی بدهد.
• فیبروم ها
• تغییرات دهانه رحم
• عفونت های دهانه رحم و واژن
• بارداری خارج از رحم
• رشد بافت کوچک و بی ضرر در دهانه رحم
• اختلالات ارثی که باعث لخته شدن خون می شود
• بارداری پوچ یا مولار و مقاربت جنسی

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

تغییرات دهانه رحم علت لکه بینی

هورمون های بارداری باعث میشوند که خون بیشتری در دهانه رحم جریان پیدا کند. نزدیکی جنسی و یا حتی انجام آزمایشات پزشکی مانند پاپ اسمیر! میتواند باعث خونریزی شود که زیاد نگران کننده نیست اما بهتر است که حتما پزشک را در جریان بگذارید.

فیبروم ها و کیست ها

فیبروئیدها بیشتر در پوشش داخلی رحم رشد می کنند و گاهی اوقات جفت در جایی تشکیل می شود که فیبروئیدها هستند. با اینکه فیبروم ها معمولا تاثیری بر روی بارداری ندارند! اما روش های درمانی نیز برای بهبود در نظر گرفته شده است.

عفونتهای واژن و دهانه رحم

عفونت واژن به دلایل مختلفی اتفاق می افتند که ممکن است باعث خون ریزی شوند. بروز هرگونه عفونت در دوره بارداری باید سریعا درمان شود.

نشانه ها و علائم لکه بینی خطرناک

خونریزی و لکه بینی در اوایل بارداری می تواند نشانه سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. که در هر دو مورد همراه با درد شکم، گرفتگی عضله و درد لگن است. سقط جنین در ابتدای بارداری و زمانی که جنین هنوز به طور کامل رشد نکرده است، اتفاق می افتد و باعث خون ریزی شدید و مداوم میشود. در بیشتر خانم هایی که سقط جنین اتفاق افتاده است که از بارداری خود خبر نداشتند.

در صورت مشاهده علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید:

۱- هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شکم

۲- خونریزی چه با درد و چه بی درد

۳- خارج شدن بافت از درون رحم

۴- سرگیجه یا ضعف و غش

۵- تب بالای ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد

۶- تب و لرز

۷- درد و ناراحتی شانه

۸- ریزش لخته های خون بزرگ

۹- بوی غیر معمول در ترشحات واژن

درمان لکه بینی در بارداری

۱- اجتناب از فعالیت های شدید:
۲- ترکیب برگ های گواوا و برگ های سیب ستاره ای:

یکی از بهترین درمان های طب طبیعی برای متوقف کردن خونریزی در دوران بارداری، ترکیبی از مخلوط برگ گواوا و برگ های سیب ستاره ای در آب است. این مخلوط یک درمان فوری برای متوقف کردن خونریزی و لکه بینی در طول دوران بارداری است. این نوشیدنی خونریزی را از داخل مسدود می کنو و قطع می کند و از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند. این مخلوط یک اثر فوری است و خونریزی را در عرض چند ساعت متوقف می کند.
۳- اجتناب مقاربت جنسی
۴- مصرف مکمل پروژسترون
۵- اسید فولیک
۶- استراحت روی تخت

بارداری خارج از رخم

بارداری خارج از رحم نیز هنگامی اتفاق می افتد که کاشت تخمک بارور در بیرون رحم انجام شود. در این نوع بارداری خونریزی ادامه می یابد و رنگی تیره و آبکی دارد. بارداری خارج از رحم مشکلی جدی است و باید به سرعت برطرف شود.

بارداری پوچ یا مولار

بارداری مولار یا پوچ معمولا در هر هفتصد خانم، یک خانم باردار آن را تجربه می کند. این اتفاق زمانی می افتد که لقاح کامل انجام نشده است اما سلول هایی که جفت را تشکیل می دهند، رشد کرده اند که باید هر چه سریع تر باید برطرف شود.

اقدامات لازم در لکه بینی بارداری

مشاهده لکه بینی برای خانم های باردار استرس آور و وحشت زاست و باعث نگرانی میشود، در اینگونه مواقع بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و سریعا با پزشک تماس بگیرید و حتما پزشک معالج خود را در جریان بگذارید حتی اگر خون ریزی قطع شده باشد.
در این حالت پزشک آزمایشات مختلفی را برای بررسی این موضوع تجویز می کند از معاینات لگنی گرفته تا آزمایشات خون و ادرار و سونوگرافی که از بروز خطرات جدی تر جلوگیری میکند.

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

خطرات لکه بینی در بارداری

خون ریزی خفیف نگرانی ندارد و بیشتر خانم های باردار این حالت را تجربه می کنند که این نوع خون ریزی ها معمولا آسیبی به جنین وارد نمی کنند. در بیشتر مواردی که خون ریزی به دلیل سقط جنین باشد، خونریزی شدید است و عضلات شکم درد می گیرد.

اما حتما با پزشک صحبت کنید حتی اگر متوقف شد. این کار برای اطمینان از عدم وجود مشکلات دیگر است . بدانید که خونریزی خفیف مشکلی نگران کننده در بارداری نیست و به زودی آن را پشت سر می گذارید.

خون‌ریزی ساب‌کوریونیک

خون‌ریزی ساب‌کوریونیک که خون‌ریزی در اطراف جفت است. گرچه پس از این نوع خون‌ریزی می‌توان بارداری را به‌طور طبیعی ادامه داد، ولی تشخیص و درمان سریع بسیار مهم است. دکتر استفنسون فامی می‌گوید: «بیشتر موارد خون‌ریزی ساب‌کوریونیک برطرف می‌شوند، ولی این خون‌ریزی فرد را درمعرض افزایش خطر عوارض دیگری مانند زایمان زودرس قرار می‌دهد.»

وقوع بارداری شیمیایی

بارداری شیمیایی زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده است، ولی کاملا به دیواره‌ی رحم متصل نشده است.

آیا لکه بینی در بارداری باعث سقط جنین میشود‌؟ +‌علت و روش درمان

لکه بینی در اواخر بارداری

بدلیل اینکه هر گونه خونریزی در درون رحم علامتی از وجود یک مشکل می باشد، بنابراین سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

از یک دستمال برای اینکه میزان خونریزی را مشخص کنید، استفاده نمایید.

نوع خونریزی (رنگ صورتی، قهوه ای، قرمز و یا اینکه خونتان دارای لخته بوده و یا روان است) را مشخص نمایید.

هر گونه بافتی که از بدن خارج شده را به پزشک نشان داده و در طول دوران خونریزی، از نزدیکی با همسر و استفاده از پارچه خودداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس