ضدعفونی کردن سبزیجات با کدام مواد موثرتر است؟


ضدعفونی کردن سبزیجات با کدام مواد موثرتر است؟ ضدعفونی کردن سبزیجات امروزه استفاده از یک‌سری ترکیبات کلردار تجاری و استاندارد برای ضدعفونی و میکروب‌کشی سبزیجات توصیه می‌شود، اما تعداد زیادی از خانواده‌ها با تصور نادرست شیمیایی بودن ترکیبات حاوی کلر و برجای ماندن باقیمانده آن بر سطح سبزیجات تمایل زیادی به مصرف ضدعفونی‌کننده‌های خانگی نظیر […] نوشته...

ضدعفونی کردن سبزیجات با کدام مواد موثرتر است؟

ضدعفونی کردن سبزیجات امروزه استفاده از یک‌سری ترکیبات کلردار تجاری و استاندارد برای ضدعفونی و میکروب‌کشی سبزیجات توصیه می‌شود، اما تعداد زیادی از خانواده‌ها با تصور نادرست شیمیایی بودن ترکیبات حاوی کلر و برجای ماندن باقیمانده آن بر سطح سبزیجات تمایل زیادی به مصرف ضدعفونی‌کننده‌های خانگی نظیر سرکه، نمک، جوش شیرین یا مایع ظرفشویی برای میکروب‌کشی سبزی‌های مصرفی دارند.

ضدعفونی کردن سبزیجات با کدام مواد موثرتر است؟

اما آیا می‌توان به این ترکیبات اعتماد کرد؟ این متخصص با نامناسب دانستن استفاده از مایع ظرفشویی جهت میکروب‌زدایی یا میکروب‌کشی سبزی‌ها می‌گوید به دلیل در دسترس بودن مایع ظرفشویی در منازل متاسفانه استفاده از این شوینده شیمیایی و غیرخوراکی باب شده که هرگز مورد توصیه متخصصان نیست.توجه داشته باشید باب‌شدن میکروب‌زدایی سبزیجات با این شوینده به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در فرمول آن است که چون در تماس با مواد غذایی احتمال خطرات ناشی از نفوذ یا باقی ماندن این ترکیب روی سبزی یا میوه‌ها وجود دارد، می‌تواند برای سلامت مخاطره‌آمیز باشد.

ضدعفونی کردن سبزیجات با کدام مواد موثرتر است؟

اما جوش‌شیرین و سرکه به دلیل ایجاد تغییراتی در PH می‌توانند در نابودی میکروب‌ها بسیار موثر باشند. میکروب‌ها و به‌خصوص باکتری‌های بیماری‌زا به تغییرات PHبسیار حساس بوده و این عاملی بر نابودی نسبی آنها خواهد شد.از سوی دیگر طبق بررسی‌های جدید، استفاده از جوش شیرین به طور موثر می‌تواند در حذف سموم آفت‌کش غیرسیستمیک زراعی ــ سمومی که قدرت نفوذ به بافت میوه و سبزی را نداشته و فقط بر سطح آنها باقی می‌ماند ــ نقش مثبت داشته باشد. نمک نیز به دلیل نامساعد کردن شرایط رشد از نظر تغییرات فشار اسمزی محیطی می‌تواند روی میکروب‌ها اثر کشندگی و بازدارندگی رشد داشته باشد که اگر به همراه سرکه استفاده شود، اثرات این دو با هم تشدید خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق