لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )


لیدوکائین چیست ؟  لیدوکائین چیست ؟ در اینبخش با نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین آشنا خواهیم شد. لیدوکائین نوعی داروی بی حس کننده اسـت کـه بـه صورت پماد یا اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپری لیدوکائین برای دندان درد، تسکین درد زخم های موضعی و هم چنین نظارت زود انزالی در مردان بکار می‌رود. در ادامه با ماهیت و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین...

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

لیدوکائین چیست ؟

لیدوکائین چیست ؟ در اینبخش با نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین آشنا خواهیم شد. لیدوکائین نوعی داروی بی حس کننده اسـت کـه بـه صورت پماد یا اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپری لیدوکائین برای دندان درد، تسکین درد زخم های موضعی و هم چنین نظارت زود انزالی در مردان بکار می‌رود. در ادامه با ماهیت و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین آشنا خواهیم شد. با مجله پارس ناز همراه باشید.

لیدوکائین چیست و چه کاربردی دارد؟

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

لیدوکائین با نام دارویی و علمی Lidocain بعنوان یک داروی بی‌حسی در موارد مختلفی استفاده می شود. اگر چـه این دارو برای بیماری‌های مختلفی استفاده میشود اما نباید آنرا خودسرانه مصرف کرد و حتماً باید با تجویز دکتر مصرف یا قطع شود.

موارد مصرف لیدوکایین

از این داروی بی‌حسی در موارد مختلفی استفاده می شود. لیدوکائین در جراحی‌های کوچک و دندانپزشکی بعنوان بی ‌حس‌ کننده موضعی مصرف میگردد کـه در دندانپزشکی بـه همراه کوکائین از پر مصرف‌ترین داروهاست.

کاربرد در آریتمی

لیدوکائین بـه صورت وریدی در آریتمی‌های قلبی بـه خصوص آریتمی‌های بطنی کاربرد دارد. از داروهای ضد آریتمی کلاس1 -b اسـت و بر فاز صفر پتانسیل عمل سلول‌های قلبی مؤثر اسـت. سرعت هدایت الکتریکی را در سراسر سیستم هدایتی میوکارد کند می‌سازد.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

پماد آن در درمان دردهای موضعی مانند:

سوختگی

گزش حشرات

و هموروئید استفاده میشود.

کاربرد های دیگر

هم چنین این دارو در موارد زیر هم بسیار استفاده میشود:

انسداد سیستم عصبی مرکزی

انسداد عصب

بی‌حسی نخاعی در اطراف سخت شامه

بی حسی نخاعی در زیر تخاع

انسداد سمپاتیک

نظارت زود انزالی مردان

لیدوکائین چگونه عمل می کند؟

لیدوکائین با رقابت با کلسیم در نشستن بر روی گیرنده‌های غشائی عصبی باعث نظارت عبور سدیم از وراء غشای سلولی می شود و مرحله دپولاریزاسیون پتاسیل عمل را کاهش می دهد.

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

این اثرات با تثبیت برگشت پذیر غشای سلول‌های عصبی در نتیجه کاهش نفوذپذیری این غشا بـه یون سدیم، شروع و هدایت امواج عصبی را متوقف میکند. در صورت جذب مقادیر زیاد لیدوکائین ابتدا میتواند اثر تحریکی و سپس اثر تضعیفی بر روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد.

عوارض لیدوکائین

عوارض لیدوکائین: لرزش دست‌ها، بی قراری، وزوز گوش، تیرگی دید یا دوبینی می باشد کـه با مصرف زیادتر میتواند موجب کاهش ضربان قلب، تشنج، ایست قلبی، آسم و ایست تنفسی نیز بشود.

نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین

این اسپری را حتماً مطابق با دستور دکتر مصرف کنید. میزان مصرف این اسپری بستگی بـه شرایط دکتری شـما دارد. در کودکان طبق معمول میزان مصرف این دارو براساس سن و وزن آن‌ها تعیین می شود. این دارو طبق معمولً پیش از جراحی و توسط دکتر در دهان یا گلو اسپری می شود.

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

بی حسی دهان و گلو می تواند عمل بلع رابا مشکل مواجه کرده و احتمال خفگی را افزایش دهد؛ بنابر این تا ۱ ساعت پس از استفاده از این اسپری، چیزی نخورید. ۵ دقیقه پس از استفاده از اسپری، منطقه مورد نظر بی حس خواهد شد. اگر محل مورد نظر بی حس نشد یا بی حسی آن از بین نرفت، بـه دکتر خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی اسپری لیدوکائین

از عوارض جانبی این اسپری می توان بـه حالت تهوع خفیف، خارش، تورم یا سوزش اشاره کرد. اگر این علائم از بین نرفتند، سریعاً بـه دکتر خود اطلاع دهید.

عوارض مصرف بیش از حد اسپری لیدوکائین

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

توجه داشته باشید کـه استفاده بیش از حد از این اسپری می تواند باعث بروز عوارض وخیمی شود. در صورت بروز عوارض زیر، مصرف دارو را قطع کرده و فوراً بـه دکتر مراجعه کنید. عوارضی مانند:

سرگیجه

خواب آلودگی

کاهش ریتم در تنفس یا تنگی نفس

تغییرات ذهنی و خلقی «مانند گیجی، عصبانیت»

لرزش و تشنج

مشکلات بینایی «مانند دوبینی و تاری»

وزوز گوش

غش و ضعف

آبی یا خاکستری شدن پوست

خستگی غیر معمول

اختلال در ضربان قلب «آریتمی قلب»

واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک ناگوار نسبت بـه این دارو نسبتا نادر اسـت. با این حال در صورت مشاهده هر گونه علائم آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم صورت/زبان/گلو، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی فورا بـه دکتر مراجعه کنید.

استفاده از اسپری لیدوکائین به عنوان تاخیری

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

لیدوکائین با کاهش حساسیت آلت تناسلی، احتمال انزال زودرس را در زمان معاشقه یا دخول کاهش می دهد. تا کنون از اثرات منفی این اسپری بر کیفیت ارگاسم، موردی گزارش نشده اسـت.

نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین بر روی آلت تناسلی

۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیش از رابطه جنسی، لیدوکائین رابه قسمت زیرِ سر و تنه آلت تناسلی خود اسپری کنید. سپس آلت رابه صورت دایره وار مالش دهید تا اسپری جذب آن شود. میزان استفاده از این دارو، بستگی بـه شرایط شـما دارد.

نکته:

اثر این اسپری میتواند تا سه ساعت طول بکشد.

اگر نسبت بـه این دارو حساسیت دارید، آنرا روی آلت خود نمالید.

اگر شریک جنسی شـما باردار اسـت، بهتر اسـت از این محصول استفاده نکنید.

موارد احتیاط درباره استفاده از اسپری لیدوکائین

پیش از استفاده از این اسپری، اگر نسبت بـه آن یا دیگر دارو‌های بیهوشی مانند بوپیواکائین یا پریلوکائین آلرژی دارید، حتماً بـه دکتر خود اطلاع دهید. اگر مبتلا بـه بیماری های قلبی عروقی، بیماری‌های مربوط بـه کلیه، کبد یا اختلال خونی خاص هم چون مِتهِموگلوبینِمی هستید، پیش از استفاده از این دارو، بـه دکتر خود اطلاع دهید. در زمان مصرف این اسپری، از انجام فعالیت ‌هایی هم چون رانندگی خودداری کنید.

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

در زمان استفاده از این دارو، الکل یا ماری جوانا مصرف نکنید. کودکان ممکن اسـت نسبت بـه عوارض جانبی این دارو بـه ویژه سرگیجه و خواب آلودگی، حساسیت بیشتری داشته باشند. استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیردهی فقط باید با تجویز دکتر صورت بگیرد. دارو را در دمای اتاق و بـه دور از نور و رطوبت نگه داری کنید؛ دارو را در حمام یا یخچال نگذارید.

تداخلات دارویی با لیدوکائین

لیدوکائین چیست ؟ ( کاربرد و نحوه استفاده از اسپری لیدوکائین )

اگر هم زمان با مصرف این اسپری، از دیگر محصولات لیدوکائین نیز استفاده میکنید، بـه دکتر خود اطلاع دهید، زیرا ممکن اسـت احتمال ابتلا بـه عوارض ناگوار افزایش یابد. بطور کلی، احتمال تداخل لیدوکائین با دیگر دارو‌ها نسبتا کم اسـت. با این حال، در زمان تجویز این دارو بهتر اسـت لیست تمام دارو‌های مصرفی خود رابه دکتر اطلاع دهید.

نکات پایانی

بطور کلی از اسپری لیدوکائین می توان برای بی حسی دهان، گلو و بینی و هم چنین درمان زودانزالی استفاده کرد. اما استفاده بیش از حد از این اسپری می تواند باعث بروز عوارض وخیمی هم چون تنگی نفس، تشنج و اختلال در ضربان قلب شود و استفاده از این اسپری در دوران بارداری و شیردهی فقط باید با تجویز دکتر صورت بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر