انتقاد استاندار خراسان شمالی از شمار کم دختران روستایی در دانشگاه‌ها


انتقاد استاندار خراسان شمالی از شمار کم دختران روستایی در دانشگاه‌ها

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی از شمار کمتر دختران روستایی استان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: میزان ورود دختران روستایی این خطه به مراکز آموزش عالی 30 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در مجمع شورای مشورتی بانوان استان اظهار داشت: همچنین نرخ باسوادی زنان روستایی این استان نسبت به کشور پایین تر است.

وی افزود: برای باسوادی این قشر از جامعه اقدامات خوبی در استان انجام شده است که امیدوار هستیم نرخ باسوادی استان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا درصد دختران شهری مشغول به تحصیل در دانشگاه ها در این استان ۷۷.۵ درصد و در کشور ۶۲.۲ درصد است، درصد تحصیل دختران روستایی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خراسان شمالی ۲۵.۷ درصد و در کشور ۷۰.۶ درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر میزبانی برخی مسابقات جهانی بانوان در این استان تاکید کرد و افزود: در حوزه ورزش توانمندی د راستان وجود دارد باید تلاش کنیم تا مسابقات برخی از رشته های ورزشی در استان داشته باشیم.

وی گفت: برای محدودیت هایی که در بحث حجاب ورزش بانوان وجود دارد باید سالن های اختصاصی برای حضور زنان در نظر گرفته شود که در این راستا کشور های اسلامی و آسیایی بیشتر این موضوع را می پذیرند.

وجود ۲۳ هزار معلول در استان نگران کننده است

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از وجود ۲۳ هزار معلول در استان اظهار نگرانی کرد و گفت: هم اکنون باید بررسی شود که آیا مسائل و مشکلات در حوزه امکانات و تجهیزات و رعایت نکردن مسایل بهداشتی موجب این موضوع شده یا موارد دیگری تاثیر گذار بوده است.

شجاعی از مسوولان استان و به خصوص مجمع مشورتی بانوان استان خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و افزود: این تعداد معلول در استان حاصل نداشته ها است، خانواده ها برای نگهداری فرزندان معلول سختی بسیار می کشند و همچنین متحمل هزینه های زیادی خواهند شد.

و ی بر بحث آموزش در حوزه معلولیت ها در استان تاکید کرد و افزود: کارشناسان این بخش باید این مشکل را علت یابی کنند و این موضوع باید منطقه به منطقه علت یابی شود و همچنین باید راه های جلوگیری از آن به مردم آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه بیشتر فرزندان معلول در خانواده های اقشار آسیب پذیر جامعه هستند گفت: خانواده ها برای تامین هزینه های دارو و نگهداری با مشکل جدی رو به رو هستند.

وی همچنین بر آموزش در بحث جلوگری از اعتیاد در خانواده ها و به خصوص در میان زنان تاکید کرد و گفت: اگر زن در یک خانواده اعتیاد داشته باشد ارکان آن خانواده از هم می پاشد، این در حالی است که در برخی از خانواده ها مرد اعتیاد دارد اما زن کانون را حفظ می کند.

استاندار خراسان شمالی گفت: در بحث آموزش تنها به توصیه و ارشاد اکتفا نکنیم بلکه حتی باید اجبار نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

شجاعی از اجرایی نشدن مصوبه های این مجمع انتقاد کرد و گفت: تمامی مصوبه ها باید اجرا می شد اما متاسفانه توجهی در این خصوص نشده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسه ها و مجمع ها نمایشی نیست افزود: این جلسه برای رفع مشکلات بانوان بوده است اما کوتاهی از سوی خود شما نیز وجود دارد.

وی اجرایی نشدن مصوبه ها را به بهانه شیوع ویروس کرونا نپذیرفت و گفت: نباید همه چیز را به این بیماری ربط بدهیم، مقصر همه مشکلات کرونا نیست.

وی از مشاوران خواست تا با اولویت بندی بخشی از مشکلات قشر بانوان را برطرف کنند و افزود: افراد پر کار پای کار بیایند و افرادی که به این موضوع اهمیت نمی دهند وارد این این حیطه نشوند.

مسوول کمیسیون سلامت و بهداشت مجمع مشورتی بانوان استان در این جلسه بر ترویج زایمان به روش طبیعی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه این شاخص در استان نسبت به میانگین کشوری در وضعیت خوبی است اما تعداد زایمان های سزارین در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷ افزایش داشته است.

مریم پورآدینه با بیان اینکه این رشد ۱۰ درصدی نگران کننده است افزود: زایمان سزارین در استان در سال گذشته ۳۴.۹ درصد بوده در حالی که این شاخص دراستان در سال ۹۷، ۲۳ درصد بوده است.

وی گفت: متوسط کشوری در زایمان سزارین ۵۰.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه شاخص ها در روستاهای نیز افت داشته است افزود: متاسفانه در شاخص مرگ و میر مادران باردار نیز رشد داشته ایم که این موضوع نیز نگران کننده است.

پور آدینه علت مرگ مادران را نیز بیشتر بیماری های زمینه ای و خون ریزی دانست و گفت: بیشترین مرگ و میر ها در زایمان به روش سزارین بوده است.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۳۰ هزار نفر آن زن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی