مدال هایی که آرتور تایمازوف از کشتی گیران ایرانی ربود


 مدال هایی که آرتور تایمازوف از کشتی گیران ایرانی ربود

آرتور تایمازوف با کسب 3 طلا و 1 نقره تا قبل از محرومیتش برترین کشتی گیر آزادکار مرد تاریخ المپیک بود، عنوانی...

اختصاصی طرفداری - آرتور تایمازوف متولد سال 1979 در استان اوستیای شمالی کشور روسیه است، تایمازوف که بعدها پس از پایان دوران قهرمانی به عضویت مجلس دومای روسیه هم رسید، در سال 2000 به دلیل وجود نفرات مدعی متعدد در کشور خودش تابعیت ازبکستان را پذیرفت و با اینکه در تمام این سال ها بیشتر در روسیه تمرین و زندگی می کرد تا پایان دوران قهرمانی برای ازبکستان کشتی گرفت.

آرتور تایمازوف در دوران قهرمانی خود همواره به دلیل فیزیک بدنی منحصر به فردش از سوی برخی کارشناسان با اتهام دوپینگ روبرو بود، برادر بزرگتر وی به اسم تیمور قهرمان المپیک در ورزش وزنه برداری است و این شایعه در محافل کشتی مطرح بود که تیمور تایمازوف مشاور برادر کوچکش در امر دوپینگ است. اما آرتور تا زمانی که کشتی می گرفت در هیچ تست دوپینگی مردود نشد و دوران قهرمانی خود را به عنوان یک ورزشکار پاک به پایان رساند. بعد از بازنشستگی وی بود که کمیته بین المللی المپیک با بررسی مجدد نمونه های نگه داری شده از المپیک های قبلی دو مدال طلای این کشتی گیر از المپیک های 2008 و 2012 را به دلیل دوپینگ از وی پس گرفت. به نظر نمی رسد که مصرف مواد نیروزای غیرمجاز برای آرتور تایمازوف فقط به همین دو المپیک محدود باشد و احتمالا در طول دوران قهرمانی وی به تناوب استفاده شده است، اتهامی که البته هیچگاه قابل اثبات نخواهد بود و آرتور تایمازوف سایر مدالهایش را برای همیشه حفظ خواهد کرد.

نگاهی به دوران قهرمانی تایمازوف

آرتور تایمازوف بین سالهای 2000 تا 2012، 13 سال عضو تیم ملی کشتی آزاد ازبکستان بود و به غیر از سال 2009 که به دلیل مصدومیت در مسابقات جهانی شرکت نکرد همواره در مسابقات جهانی و المپیک به عنوان نماینده ازبکستان حاضر بود که در این 12 سال حضور، 9 بار به مدال جهانی یا المپیک دست یافت، تا قبل از محرومیت 3 طلا و 1 برنز المپیک به همراه 2 طلا، 2 نقره و 1 برنز جهان کارنامه آرتور تایمازوف از بالاترین سطح مسابقات کشتی را تشکیل می دادند.

سه مورد از هفت شکست تایمازوف در مسابقات جهانی و المپیک مقابل دیوید موسولبز از روسیه بین سالهای 2000 تا 2002 رقم خورد که هم استانی تایمازوف و اهل اوستیای شمالی است، نکته ای که باعث زیر سوال بردن این سه شکست از سوی برخی علاقه مندان کشتی در کشور روسیه شده است و آن نتایج را به توافقات پشت پرده بین تایمازوف، موسولبز و مربیان تیم ملی روسیه که همگی اهل یک استان بودند مرتبط می دانند. هر چند که در بررسی فیلم این سه مسابقه مورد مشکوکی مشاهده نمی شود. 4 شکست دیگر آرتور هم مقابل الکسیس رودریگز کوبایی، ترول دلاگنف امریکایی، بیلال ماخوف روس و رارش چینتوان از رومانی اتفاق افتاد که شکست مقابل کشتی گیر نه چندان مطرح رومانیایی در مسابقات جهانی 2005 و در اوج دوران قهرمانی عجیب ترین نتیجه کارنامه ورزشی تایمازوف است.

درخشش این کشتی گیر از المپیک سیدنی آغاز شد، جایی که به عنوان یک جوان 21 ساله راهی مسابقات شد و با شکست آیدین پولاتچی ترک و کری مک کوی امریکایی به نیمه نهایی رسید و آنجا با ضربه فنی کردن الکسیس رودریگز کوبایی چشمها را خیره کرد، تایمازوف در فینال 5-2 مغلوب موسولبز روس شد تا در اولین حضور جدی خود در مسابقات رسمی به مدال نقره المپیک برسد. تایمازوف در المپیک 2004 آتن در غیاب موسولبز مدعی نخست قهرمانی بود و با شکست نفرات مطرحی مثل کورماگمد کورماگمدوف روس و آیدین پولاتچی به فینال مسابقات صعود کرد، تایمازوف در مسابقه فینال مقابل علیرضا رضایی از کشورمان قرار گرفت، رضایی با یک کشتی تدافعی موفق شد در سرپا تایمازوف آماده را مهار کند اما هر دو بار که با اخطار کم کاری در خاک نشست توسط حریف ازبک بارانداز شد که در بارانداز دوم شانه هایش به تشک چسبید و با ضربه فنی شکست خورد.

 مدال هایی که آرتور تایمازوف از کشتی گیران ایرانی ربودتایمازوف در 21 سالگی روی سکوی دوم المپیک سیدنی پایینتر از دیوید موسولبز

تایمازوف در المپیک 2008 پکن هم علی رغم شکست در مسابقات جهانی 2007 مدعی نخست قهرمانی بود، در این مسابقات موفق شد برای اولین بار مقابل دیوید موسولبز که آن زمان از کشور اسلواکی کشتی می گرفت در مرحله نیمه نهایی به پیروزی برسد، در مسابقه فینال هم بختیار احمدوف روس حریف سرسختی برای این کشتی گیر باتجربه محسوب نمی شد و در دو تایم مغلوب مدافع عنوان قهرمانی شد. البته این مدال طلا بعدا در سال 2017 از تایمازوف گرفته شد و به کشتی گیر روس رسید.

آرتور تایمازوف بعد از کسب مدال طلای المپیک پکن، در سه سال بعد فقط یه مدال نقره جهانی کسب کرد و برای المپیک 2012 در آخرین سال دوران کشتی خود دیگر شانس اول قهرمانی محسوب نمی شد، وی در یک چهارم نهایی مقابل کمیل قاسمی از کشورمان قرار گرفت و بدون کسب امتیاز در زمان عادی کشتی در هر دو تایم با کمک گوی شانس با خم گیری 1-0 به برتری رسید، در ادامه با پیروزی با ضربه فنی مقابل ترول دلاگنف و جبران شکست سال قبل در مسابقات جهانی راهی فینال شد و در آن مرحله هم در دو تایم متوالی داویت موزماناشویلی گرجستانی را مغلوب کرد تا سومین طلای متوالی خود را کسب کند. مدال طلایی که در سال 2019 توسط کمیته بین المللی المپیک از وی پس گرفته شد.

 مدال هایی که آرتور تایمازوف از کشتی گیران ایرانی ربودلحظه پیروزی تایمازوف در فینال المپیک 2012 لندن

آرتور تایمازوف در دوران قهرمانی خود، 5 بار هم در مسابقات آسیایی شرکت کرد و هر 5 بار با اقتدار به مدال طلا دست یافت که سه مورد آن مربوط به بازیهای آسیایی 2002 تا 2010 می باشد. به دلیل اهمیت کمتر مسابقات قهرمانی آسیا این کشتی گیر فقط دو بار در این مسابقات حاضر شد، سال 2000 که قهرمانی آسیا انتخابی المپیک سیدنی بود و سال 2011 که ازبکستان میزبانی مسابقات را بر عهده داشت.

نتایج مقابل کشتی گیران ایرانی

آرتور تایمازوف در دوران قهرمانی خود فقط یک بار مقابل کشتی گیران ایرانی شکست خورده، شکستی که در 19 سالگی در جام یاریگین مقابل عباس جدیدی اتفاق افتاد، تایمازوف بعد از کسب تابعیت ازبکستان در مسابقات رسمی بارها کشتی گیران کشورمان از جمله فردین معصومی، کمیل قاسمی، علیرضا رضایی، پرویز هادی و عباس جدیدی را شکست داده است.

 مدال هایی که آرتور تایمازوف از کشتی گیران ایرانی ربودتایمازوف مقابل علیرضا رضایی در المپیک 2004 آتن، باراندازی که منجر به پیروزی با ضربه فنی شد

جدول زیر شامل عملکرد تایمازوف در مسابقات جهانی، المپیک و آسیایی همراه با نتایج مبارزات وی با کشتی گیران ایرانی در این رقابتها است. ستون آخر جدول تغییر مدال فرضی کشتی گیران ایرانی در حالتی است که تمامی نتایج این کشتی گیر ازبک از جدول مسابقات حذف شود، موضوعی که البته در واقعیت فقط برای دو مدال طلای المپیک 2008 و 2012 اتفاق افتاده است. در صورت محرومیت فرضی تایمازوف در 8 مورد دیگر هم مدال کشتی گیران کشورمان ارتقا پیدا میکرد که مهمترین آن مربوط به دو دوره المپیک است، در این حالت مدال نقره المپیک 2004 علیرضا رضایی به مدال طلا تبدیل می شد و مقام چهارمی عباس جدیدی در المپیک 2000 سیدنی هم به مدال برنز تغییر پیدا می کرد.

ذکر این نکته ضروری است که نمونه دوپینگ تایمازوف در سایر مسابقات ذخیره نشده و در نتیجه امکان آزمایش مجدد آن وجود ندارد، بنابر این خطر از دست دادن سایر مدالها وی را تهدید نمی کند.

مسابقه مدال کشتی گیر ایرانی نتیجه مقابل ایران تغییر مدال ایران

(تغییر فرضی)

قهرمانی آسیا 2000 طلا علیرضا رضایی - برنز به نقره
المپیک 2000 نقره عباس جدیدی - چهارمی به برنز
جهانی 2001 نقره عباس جدیدی پیروزی 3-0 در یک چهارم -
جهانی 2002 حذف علیرضا رضایی - -
بازیهای آسیایی 2002 طلا عباس جدیدی پیروزی 10-0 در فینال نقره به طلا
جهانی 2003 طلا علیرضا رضایی - برنز به نقره
المپیک 2004 طلا علیرضا رضایی پیروزی ضربه فنی در فینال نقره به طلا
جهانی 2005 حذف فردین معصومی - -
جهانی 2006 طلا فردین معصومی - -
بازیهای آسیایی 2006 طلا فردین معصومی پیروزی 8-0 و 5-0 در فینال نقره به طلا
جهانی 2007 برنز فردین معصومی پیروزی 1-0 و 3-1 در دور سوم -
المپیک 2008 طلا فردین معصومی - -
جهانی 2010 نقره فردین معصومی - -
بازیهای آسیایی 2010 طلا فردین معصومی پیروزی 1-0 و 3-0 در دور اول برنز به نقره
قهرمانی آسیا 2011 طلا کمیل قاسمی پیروزی 2-0 و 6-0 در فینال نقره به طلا
جهانی 2011 حذف فردین معصومی - -
المپیک 2012 طلا کمیل قاسمی پیروزی 1-0 و 1-0 در یک چهارم برنز به طلا
* بین سالهای 2005 تا 2012 مسابقات کشتی در سه تایم به شکل 2 از 3 برگزار می شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...