زیرسایه نخلستان 200 ساله در بیابان لوت


زیرسایه نخلستان 200 ساله در بیابان لوت

نخلستان‌های دهسلم 400 هکتار وسعت دارد که 150 هکتار آن با 450 هزار نفر نخل در فهرست آثار ملی ثبت شد.

روستای دهسلـم واقـع در شهرستـان نهبنـدان و در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است. این روستا مساحتی در حدود دو هزار هکتار دارد و دارای دو نمکزار کوچک و بزرگ است.

به گزارش ایسنا، روستـای دهسلـم روستایی سر سبـز در دل کویـر بوده کـه به داشتن نخلستان‌های سرسبز، معروف است. دهسلم مردمانی خونگرم و مقاوم دارد که در زیر گرمای شدید، کویر بهشتی این چنین برای خود ساخته‌اند و با هنرهایی چون حصیربافی روزگار می‌گذرانند.

امری که از این روستا در دل کویر بهشت ساخته، وجود نخل‌های سر به آسمان است. قدمت این نخلستان حدود ۲۰۰ سال برآورد شده است.

نخلستان‌های دهسلم ۴۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۵۰ هکتار آن با ۴۵۰ هزار نفر نخل در فهرست آثار ملی ثبت شد.

برداشت چندین نوع خرما

زهرا رضایی ملکوتی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سالانه ۳۰۷ تن خرما در ۱۲ نوع از این نخلستان قدیمی برداشت می‌شود.

وی از آغاز برداشت خرمای کبکاب (kabkaab) در روستای دهسلم خبر داد و بیان کرد: نخلستان دهسلم با وسعت تقریبی ۴۰۰ هکتار در کنار دیگر جاذبه‌ها، این روستا را به یکی از مناطق ویژه گردشگری تبدیل کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی تصریح کرد: ۱۵۰ هکتار از این نخلستان قدیمی بوده و به نخلستان قدیم معروف است و ۲۵۰ هکتار نیز مربوط به نخلستان جدید است.

رضایی ملکوتی افزود: تنوع خرما در این روستا باعث رونق کشاورزی و در پی آن رونق اقتصادی منطقه شده است.


وی با بیان اینکه خرمای مضافتی و کبکاب نسبت به دیگر انواع خرما، مرغوب‌تر بوده و بهترین نوع خرما محسوب می‌شود، اظهار کرد: خرمای کبکاب نسبت به دیگر انواع خرما زودتر می‌رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی بیان کرد: برداشت این نوع خرما از اوایل مرداد ماه و حداکثر تا اواسط شهریور ماه بوده و پس از آن خرماهای پُرکو و خارخوش چیده و عرضه می‌شود.

زیرسایه نخلستان 200 ساله در بیابان لوت

زندگی به اقتضای نخل

رضایی ملکوتی افزود: خرمای برداشت شده توسط شرکت تعاونی نخل کاران بسته‌بندی شده و به دیگر نقاط استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی دهسلمی‌ها مستقیماً به خرما و درخت آن مربوط می‌شود، اظهار کرد: شاخه‌های آن تیرانداز سقف خانه‌ها و یا سوخت زمستانیشان، برگ‌های بافته شده آن سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف تابید شده آن طناب و میوه آن قوت روزانه‌شان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی تصریح کرد: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم‌نظیر انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.

رضایی ‌ملکوتی ادامه داد: این نخلستان با قدمت حدود ۲۰۰ سال است که چون نگینی سبز در دل بیابان می‌درخشد.

وی با بیان اینکه نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است، اظهار کرد: روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهم‌ترین گذرگاه به بیابان قرار داشته و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، تمام نهادها، ارگان‌ها و مردم باید در راستای حفظ و نگهداری آن کوشا باشند؛ در این میان مانند همیشه نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است به گونه‌ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود.

این درخت‌ها میراث طبیعی هستند که طبیعت به مردم این سرزمین کویری هدیه کرده، درخت‌هایی که باید برای حفظ آن تلاش کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان