فدکس در برخی از انبارهای خود برای دسته‌بندی مرسوله‌ها از بازوی رباتیک استفاده می‌کند


فدکس در برخی از انبارهای خود برای دسته‌بندی مرسوله‌ها از بازوی رباتیک استفاده می‌کند

فدکس تصمیم دارد برای افزایش بازدهی مراکز توزیع مرسوله‌های خود، از بازوی رباتیک در آن‌ها استفاده کند و اولین برنامه در انبار ممفیس اجرا شد.

فدکس (FedEx) همیشه از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که فناوری‌های رباتیک را تحسین می‌کند. غول آمریکایی صنعت لجستیک، سال گذشته ربات تحویل کالای Roxo را معرفی کرد که اولین تحویل آزمایشی خود را در نیویورک سیتی انجام داد. وضعیت کنونی کسب‌وکارها در جهان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، باعث شد تا فدکس بیش‌ازپیش روی استفاده از ابزارهای رباتیک متمرکز شود. به‌هرحال نیروی انسانی در شرایط کنونی چالش‌های متعددی دارد و به اندازه‌ی همیشه دردسترس نیست. دراین‌میان استفاده از فناوری‌های رباتیک می‌تواند بسیاری از چالش‌های زنجیره‌ی تأمین را حل کند.

استفاده از بازوی رباتیک در مراکز توزیع فدکس، از چند ماه پیش اوج گرفته است. آن‌ها از ماه مارس مجموعه‌ای از بازوهای رباتیک ساخت Yaskawa America و Plus One را در انبارهای خود به کار گرفته‌اند. بازوهای جدید، در انبار ممفیس استفاده می‌شوند و دسته‌بندی و مدیریت مرسوله‌های بی‌شمار این مرکز را برعهده دارند.

شاید در نگاه اول، استفاده از ربات‌ها با نگرانی پیرامون از بین رفتن فرصت شغلی نیروی انسانی همراه شود. نکته‌ی مهم اینکه انسان‌ها هنوز نقش مهمی در فرایندهای پردازش انبار ایفا می‌کنند. فدکس می‌‌گوید اعضای زیادی از تیم Small Package Sort System که قبلا وظیفه‌ی نظم‌دهی و دسته‌بندی مرسوله‌ها را برعهده داشته‌اند، اکنون به‌عنوان ناظر و مدیر روی کار کارمندان رباتیک نظارت می‌کنند.

فدکس می‌گوید استفاده از بازوهای رباتیک را مدت‌ها پیش از شیوع همه‌گیری کووید ۱۹ در نظر داشته است. شرکت در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ گفت: «اگرچه کووید ۱۹ تأثیر مستقیمی روی سرعت بخشیدن به پیاده‌سازی فناوری نداشت، اما حجم مرسوله‌های خرید از کانال تجارت الکترونیک را به میزان قابل‌توجهی در مرکز ممفیس افزایش داد. درنتیجه کووید باعث شد که نیاز به فناوری بیش از گذشته مورد تأیید قرار بگیرد. اکنون می‌دانیم که این فناوری، به‌خوبی از اعضای تیم ما در مرکز ممفیس پشتیبانی می‌کند».

صنعت لجستیک از مدت‌ها پیش در مسیر حرکت به سمت فناوری‌های رباتیک قرار دارد. آمازون، غول تجارت الکترونیک، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در صنعت رباتیک انجام می‌دهد و شرکت‌های متعددی را هم خریداری کرده است. عملکرد شرکت تحت مدیریت جف بزوس، به‌خوبی استفاده‌ی هم‌زمان نیروی انسانی و رباتیک را در پردازش حجم‌های عظیم مرسوله نشان می‌دهد. سال گذشته آن‌ها اعلام کردند که برنامه‌ای برای پردازش ۸۰ درصد از مرسوله‌ها در مراکز خودکار دارند. در شرایط کنونی که بحران سلامتی بسیاری از کارگران و مشتریان را تهدید می‌کند، سرعت بخشیدن به چنین برنامه‌هایی کاملا منطقی و عقلانی به‌نظر می‌رسد.

فدکس با وجود استفاده از بازوهای رباتیک در مرکز ممفیس می‌گوید که تا به امروز هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رباتیک انجام نداده است. شاید در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری آن‌ها منطقی یا ممکن نباشد، اما قطعا درصورت اثبات کارایی بازوهای رباتیک جدید مرکز ممفیس، می‌توان شاهد سرمایه‌گذاری فدکس در این حوزه هم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403