واکنش دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه تاری شا به تکذیب خبر فاجعه در اشکفت سلمان/خوشاب: از اصحاب رسانه برای راستی آزمایی دعوت می‌کنیم/لزوم ورود مدعی‌العموم به موضوع تخریب آثار فرهنگی


دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه تاری شا ، پس از انتشار توضیحات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درباره خبر ایلنا مبنی بر فاجعه در دو سایت میراث فرهنگی ایذه و بیان این موضوع که: هرگونه آتش‌سوزی کولفرح و نقش برجسته‌ها اساساً کذب است، توضیحاتی ارائه داد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه "تاری شا"، پس از انتشار توضیحات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درباره خبر ایلنا مبنی بر فاجعه در دو سایت میراث فرهنگی ایذه و بیان این موضوع که: هرگونه آتش‌سوزی کولفرح و نقش برجسته‌ها اساساً کذب است، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، فرامرز خوشاب در این خصوص، گفت: انتشار خبر فاجعه در اشکفت سلمان"معبد تاری شا "و متعاقب آن خبر آتش‌سوزی در سایت کولفرح در گفتگو با خبرگزاری ایلنا باعث شد تا اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان ایذه و اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان خوزستان به این موضوع واکنش نشان داده و با تکذیب خبر آتش‌سوزی، موضوع را در حد یک اتفاق کم‌ارزش تقلیل دهند. موضوعی که با توجه به حساسیت‌های موجود در نزد افکار عمومی، باعث شد تا انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه "تاری شا"در مقام پاسخ‌گویی به این گفته‌ها برآیند.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان طبق روال معمول گذشته، اقدام به پاک کردن صورت‌مسئله نموده و آتش‌سوزی کولفرح را از اساس کذب دانسته است. درحالی‌که در همان تکذیبیه، خبر از تلاش برای شناسایی مسببین این واقعه داده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی، بیان داشت: نباید افکار عمومی را با دادن اطلاعات نادرست، به بازی بگیریم. اگر ضعفی در سیستم ما وجود دارد، بجای تکذیب، در جهت رفع آن کوشا باشیم.

خوشاب ادامه داد: مدیران میراث فرهنگی خوزستان با صدور چنین جوابیه‌هایی در حال عادی‌سازی این اتفاقات فاجعه‌بار در سطح استان هستند تا این‌گونه اتفاقات برای افکار عمومی هم عادی جلوه داده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه چنین جوابیه‌هایی در پاسخ به انتقادات علمی و مستند علیه انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، مسبوق به سابقه است و برای ما دوستداران میراث فرهنگی، اتفاق تازه‌ای نیست. اما انتظار می‌رود مراجع قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کرده و سازمان‌های نظارتی، ذره‌بین خود را بیشتر بر روی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان متمرکز کنند و آن‌ها را در مقابل قصورات صورت گرفته در بخش‌های مختلف به پاسخگویی وادار نمایند.

خوشاب افزود: ازآنجاکه در کولفرح، در گذشته نیز با تصمیم معاونت اسبق میراث فرهنگی خوزستان تخریب یک نقش برجسته ۳۲۰۰ ساله رقم خورده است و در سفر معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به ایذه، قول پیگیری و رسیدگی و مجازات عاملین این فاجعه غیر قابل جبران را داده بودند، همچنان شاهد انتشار اطلاعات اشتباه جهت انحراف افکار عمومی از فجایع باورنکردنی در کولفرح، اشکفت سلمان، خونگ اژدر،کوشک نورآباد، ارگ اتابکی، محوطه‌های باستانی و دیگر نقاط حساس در شهر ایذه هستیم.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه "تاری شا"، بیان داشت: کمتر از ۲۴ ساعت از هشدار این انجمن به متولیان امر نگذشته بود که با نادیده انگاشتن نگرانی‌های ما، آتش به جان نقش شماره ۳ کولفرح افتاد. این انجمن به متولیان میراث فرهنگی هشدار داده بود‌ که نسبت به مراقبت و نگهبانی از آثار و محوطه‌های باستانی دقت بیشتری لازم است تا مانع از بروز فاجعه در سایت‌های باستانی با اعتبار جهانی شود. با توجه به جایگاه نقوش۳۲۰۰ ساله‌ی کولفرح در تاریخ و تمدن جهان، بی‌توجهی اداره‌ی میراث باعث شد که سرانجام در این محوطه‌ی باستانی، نقش برجسته‌ی شماره ۳ به آتش کشیده شود و همین موضوع سبب واکنش‌های بسیار زیادی در بین مردم و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی کشور گردید.

خوشاب، ادامه داد: آنچه سبب تعجب بیش‌ازپیش ما دوستداران میراث فرهنگی شده است، اظهارنظر بسیار سطحی نگرانه مدیران شهرستانی و استانی میراث فرهنگی خوزستان درباره این آتش‌سوزی است. اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان و اداره‌ی میراث شهرستان ایذه با توجه به هجمه‌ای که در جریان این رویداد ایجاد شد، با انتشار پیام و مصاحبه، ابتدا وقوع آتش‌سوزی را تکذیب و در جای دیگر به آتشی مختصر و ناچیز اشاره کرده و از پیگیری برای شناسایی مسببین این اتفاق خبر داده است.

وی با انتقاد از آسان پنداری این اتفاق در یک محوطه‌ی باستانی توسط میراث فرهنگی استان، گفت: نمی‌دانم تعریف آقایان از آتش‌سوزی چیست، ظاهراً در نظر آنان تفاوتی بین آتش گرفتن یک مکان معمولی با آثار تاریخی چند هزارساله وجود ندارد. آیا حتماً باید تمام تنگه‌ی کولفرح تماماً آتش بگیرد تا بپذیرید آتش‌سوزی روی داده است؟ آنچه دردآور و تأسف‌بار بوده، عادی جلوه دادن یک فاجعه توسط متولیانی است که وظیفه‌ی قانونی آن‌ها نگهداری و حفاظت از اشیاء و آثار تاریخی با بالاترین درجه حساسیت، ظرافت و دقت است. متولیانی که علاوه بر انجام وظایف سازمانی خود، وظیفه دارند اهمیت بالای این آثار را به مخاطبین و مردم بگویند اما شوربختانه رفتار و گفته‌های این مسئولین خود گواه این موضوع است که آن‌ها به دنبال کم اثر کردن و بی‌اهمیت نشان دادن این آثار تاریخی هستند که شناسنامه‌ی کشور بزرگی به نام ایران می‌باشند.

خوشاب، می‌گوید: کدام انسان آزاده‌ای می‌پذیرد که به‌راحتی از کنار این فاجعه بگذریم و به‌جای انجام وظایف ذاتی و سازمانی خود که همانا حفاظت و نگهبانی و نگهداری از آثار تاریخی، آن‌هم از نوع فاخر و جهانی است، روی به نرمال‌سازی بیاوریم؟ در تمام پروتکل‌های جهانی آسیب به آثار تاریخی را هم‌ردیف با جنایت علیه بشریت قلمداد می‌کنند. زیرا آثار تاریخی و هنری منحصربه‌فرد و غیرقابل جایگزین هستند و هرگونه آسیب به آن‌ها سبب حذف بخشی از هویت بشر می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه "تاری شا"، افزود: همچنین اگر فرض را بر مرمت مجدد بگذاریم که آیا امکان‌پذیر باشد یا نه، دیگر آن اثر تاریخی و هنری را هرگز نمی‌توانیم به شکل پیش از آسیب برگردانیم و گاها برخی از این آسیب‌ها سبب پیوستگی دامنه‌داری می‌شود که به‌مرور زمان، اثر را به‌کلی نابود خواهد کرد و از بین خواهد برد. لذا ما ضمن اینکه از فعالان فرهنگی و کارشناسان آثار و اشیاء تاریخی مستقل می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند و ابعاد این فاجعه را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهند، از مسئولین وزارت میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان‌های نظارتی می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند. ضمن اینکه از کلیه‌ی مطبوعات و رسانه‌ها دعوت شود تا با حضور خود در محوطه‌ی باستانی کولفرح و اشکفت سلمان واقعیت‌های موجود و چه‌بسا فاجعه‌بارتر را از نزدیک ببینند، تا آنچه ما گفته‌ایم و آنچه را اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان منعکس کرده است توسط نمایندگان افکار عمومی راستی آزمایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند