بیم و امید دانشمندان آکسفورد درباره واکسن ضد کرونا

بیم و امید دانشمندان آکسفورد درباره واکسن ضد کرونابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، دانشمندان دانشگاه اکسفورد که از واکسن کرونا رونمایی کردند گفتند هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت این واکسن برای افراد ایمنی لازم را ایجاد می‌کند.
این دانشمدان دستاورد جدید در تولید واکسن را گامی مثبت و شروعی خوب و امیدوار کننده برای مبارزه با ویروس کرونا ارزیابی کرده اند. گروه تحقیقاتی تولید واکسن کرونا در دانشگاه اکسفورد اعلام کردند هنوز به شرایطی نرسیده ایم که بتوانیم اعلام کنیم امکان واکسیناسیون بخش زیادی از افراد جامعه تا سال آینده میلادی وجود دارد تا بتوان به بازگشت شرایط پیش از همه گیری ویروس امیدوار بود.
آنان همچنین میزان باقی ماندن مصونیت پس از دریافت واکسن‌های تولیدی را مهم ارزیابی و اعلام کردند هنوز مشخص نشده است افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند تا چه مدت می‌توانند در مقابل این ویروس مصون باشند. دانشمندان دانشگاه اکسفورد افزودند باید واکسن‌های ضد کرونا در مقیاس وسیع تولید و استفاده و نتایج آن بررسی شود تا بتوان به نظر قاطعی درباره میزان ایجاد ایمنی در بدن افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند دست یافت.

ادعای محققان آکسفورد درباره اثربخشی اولیه واکسن

در خبری دیگر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دانشمندان دانشگاه آکسفورد می‌گویند واکسن آزمایشی آن‌ها برای ویروس کرونا در آزمایش‌های اولیه نشانگر پاسخی ایمن کننده در صد‌ها نفر از کسانی است که آن را دریافت کرده اند.
محققان انگلیس ابتدا در ماه آوریل شروع به آزمایش این واکسن بر روی ۱۰۰۰ نفر کردند که نیمی از آن‌ها این واکسن آزمایشی را دریافت کردند.
این آزمایش‌های اولیه معمولا با هدف ارزیابی میزان ایمنی آن‌ها اجرا می‌شوند، اما در این مورد، کارشناسان همچنین به دنبال ارزیابی نوع پاسخ ایمن کننده‌ای بودند که در بدن فرد ایجاد می‌شود.
دانشمندان در تحقیقاتی که روز دوشنبه در نشریه لانست منتشر شد گفتند متوجه شده اند این واکسن موجب ایجاد پاسخ ایمن کننده دوگانه در افراد سنین ۱۸ تا ۵۵ سال می‌شود.
آدریان هیل، مدیر موسسه جنر (Jenner) در دانشگاه آکسفورد گفت: «تقریبا شاهد پاسخ ایمن کننده خوب در همه افراد بودیم. آن چه این واکسن به خوبی صورت می‌دهد تحریک هر دو بازوی سیستم ایمنی است.»
وی افزود با دریافت این واکسن، پادتن‌های خنثی کننده که کلید مسدود کردن عفونت هستند تولید می‌شوند و در عین حال، این واکسن موجب واکنشی در سلول‌های تی در بدن فرد می‌شود که به مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کنند.
وی گفت آزمایش‌های بزرگتری بر ارزیابی اثربخشی این واکسن شامل آزمایش بر روی ۱۰ هزار نفر در انگلیس و نیز مشارکت کنندگانی در آفریقای جنوبی و برزیل در جریان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل