مهمترین و سخت‌ترین امتحان شیعه درباره امامت و ولایت است


 مهمترین و سخت‌ترین امتحان شیعه درباره امامت و ولایت است

استاد حوزه علمیه گفت: از مهمترین و سخت‌ترین امتحانات شیعیان امتحان امامت و ولایت بود که شیعیان باید تابع ایشان می‌شدند، امروز هم ولایت فقیه امتحان شیعه است که متاسفانه برخی زیر بار ولایت فقیه نمی‌روند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «سیدمجتبی بیدگلی» شامگاه شنبه ۲۸ تیرماه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: با توجه به اینکه امام جواد در سن ۷ سالگی به امامت رسیدند یکی از مهترین امتحانات شیعه زمان ایشان رخ داد.

وی با بیان اینکه سه نفر از ائمه معصومین(ع) در سن کودکی به امامت رسیدند، عنوان کرد: امام جواد در ۷ سالگی، امام هادی در سن ۸ سالگی و امام عصر حضرت مهدی(عج) در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم دو پیامبر حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) در سن کودکی به پیامبری رسیدند، حضرت عیسی وقتی متولد شد در گهواره به سخن آمد و گفت من بنده خداوند و پیامبر او هستم.

حجت‌الاسلام بیدگلی با اشاره به آیه ۲۲ در سوره یوسف، ابراز کرد: برخی پیامبران هم مثل حضرت یوسف(ع) و پیامبر اسلام(ص) در جوانی یا ۴۰ سالگی به پیامبری رسیدند.

وی با بیان اینکه زمان ائمه معصومین(ع) یکی از مهمترین و سخت‌ترین امتحانات شیعیان امتحان امامت و ولایت بود که شیعیان باید تابع ایشان می‌شدند، گفت: امروز هم ولایت فقیه امتحان شیعه است که متاسفانه برخی زیر بار ولایت فقیه نمی‌روند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام جواد(ع) اولین امامی بودند که در کودکی به امامت رسیدند اما برخی از مسلمانان قبول نداشتند که کودکی به امامت برسد.

حجت‌الاسلام بیدگلی افزود: برخی فکر می‌کنند زندگی انسان از همین دنیا شروع می‌شود و با رفتن از این دنیا هم تمام می‌شود، اما انسان قبل از آمدن به دنیا در عوالم دیگری بوده و پس از رفتن از این دنیا هم به عالم دیگری خواهد رفت؛ در واقع ما از سوی خدا آمدیم و به سوی او بازمی‌گردیم.

وی ادامه داد: از جمله عالم های قبل دنیا عالم عهد است، در دعای ندبه می خوانیم که برای معصومین(ع) در عالم عهد شرط و شروطی گذاشتند، در عالم عهد ولایت اهل‌بیت(ع) را بر ما عرضه کردند انتخاب آنها به عنوان امام برای ما اختیاری بوده است بنابراین امروز شیعه بودن ما اتفاقی نیست ما در عالم عهد ولایت آنها را پذیرفتیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به انتخاب امام به دست خداست، گفت: حضرت علی اصغر(ع) در دنیا ۶ ماهه هستند اما در عالم عهد پیر راه بودند.

حجت‌الاسلام بیدگلی بیان کرد: از نگاه اهل‌ تسنن امامت ریاست عمومی امور دنیوی و اخروی مردم در جامعه است، امام جانشین پیامبر(ص) است و او را مردم انتخاب می‌کنند. مرحوم علامه امینی اینجا سوال می‌کنند که وقتی امامی را مردم انتخاب کنند آیا عادل است اگر عدالت خود را از دست داد و انسان بی گناهی را به قتل رساند آیا او از امامت برکنار نمی‌شود.

وی افزود: عبدالملک مروان وقتی به خلافت رسید امام مسلمانان شد در حالی که روز اول خلافت خود بالای منبر گفت هیچ کس حق ندارد مرا به تقوا دعوت کند که اگر چنین کند گردن او را می زنم. متوکل عباسی خلیفه مسلمانان شده بود در حالی که ۱۷ مرتبه قبر امام حسین(ع) را با خاک یکسان کرد؛ چرا باید چنین اشخاصی امام مسلمانان باشند.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه از نگاه شیعه تعیین امام تنها از سوی خداوند متعال است، گفت: در آیه ۲۴۷ سوره بقره قرآن خداوند می‌فرماید امام را باید ما انتخاب کنیم، وقتی خداوند امام را انتخاب می‌کنند حتی اگر ۷ سال هم داشته باشد درست است زیرا خداوند نسبت به آینده و همه چیز آگاهی کامل دارند.

حجت‌الاسلام بیدگلی در پایان خاطرنشان کرد: امروز هم امتحان امامت و ولایت ادامه دارد، برخی ولی فقیه را دوست دارند اما هنگام عمل از او اطاعت نمی‌کنند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403