نگاه صادراتی به نگارگری باعث ارتقاء این رشته می‌شود


نگاه صادراتی به نگارگری باعث ارتقاء این رشته می‌شود

یک هنرمند نگارگری گفت: اگر از سوی ارگان‌ها به نگارگری نگاه صادراتی وجود داشته باشد و هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه‌های آثارشان در خارج از کشور حمایت شوند، این رشته ارتقاء پیدا می‌کند.

مژده ادهمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در زمینه آموزش نگارگری اساتید خوبی در مشهد حضور دارند، اظهار کرد: این اساتید آموزش‌های خوب و به‌روزی در این زمینه ارائه می‌کنند و قوانین سنتی گذشته را نیز رعایت می‌کنند؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که هنرجویان ترجیج می‌دهند کارهایی را انجام دهند که زودبازده باشد و بتوانند هرچه زودتر به درآمد برسند و به دلیل اینکه نگارگری زودبازده نیست متاسفانه اکثر هنرجویان بین مسیر این هنر را رها می‌کنند و فعالیت در این عرصه را ادامه نمی‌دهند.

وی افزود: در موضوع آموزش نگارگری بی سروسامانی وجود ندارد، اما به دلیل اینکه حمایت‌ها به صورت محدود است هنرمندان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند و هنرجو هم وقتی می‌بیند که استادش هم درآمدی ندارد و حمایتی از او نمی‌شود کمتر راغب می‌شود که این رشته را ادامه دهد.

این نگارگر با بیان اینکه در زمینه آموزش نگارگری عدالت در نقاط مختلف کشور رعایت نشده است، گفت: بیشترین آموزش‌ها در تهران ارائه می‌شود و پس از آن در اصفهان و مشهد، اما در باقی شهرها کلاس‌های آموزشی به صورت بسیار محدود و کم برگزار می‌شود.

ادهمی ادامه داد: در بین عموم آشنایی با نگارگری وجود ندارد و مردم فقط نقاشی را می‌شناسند و به نظر من بهترین راهکار برای رشد و پیشرفت نگارگری ایجاد بازار برای آن است، وقتی بازار وجود نداشته باشد طبیعتا مخاطب هم نخواهد داشت و آموزش آن هم به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی بتوانیم نمایشگاه‌های هنری برگزار کنیم باعث می‌شود هنرمندان برای تولید اثر تلاش کنند تا بتوانند آثارشان را به مردم معرفی و ارائه کنند و به وسیله آن فروش داشته باشند و بتوانند سفارش بگیرند که این علاوه بر رشد آن‌ها، باعث آشنایی و جذب افراد دیگر هم برای فعالیت در این رشته می‌شود.

این نگارگر در رابطه با اینکه با آموزش‌هایی که در مشهد ارائه می‌شود می‌توان به خلاقیت و نقطه مطلوب در این زمینه رسید، بیان کرد: به دلیل اینکه اساتید خوبی در مشهد وجود دارد که سال‌ها این رشته را آموزش می‌دهند و تجربه زیادی دارند؛ آن‌ها می‌توانند با آموزش‌هایی که به هنرجویان می‌دهند، آثار آن‌ها را از لحاظ سطح کیفی به درجات خوبی برسانند و با توجه به این موضوع قطعا با آموزش‌هایی که در مشهد ارائه می‌شود، می‌توان به خلاقیت و نقطه مطلوب رسید.

ادهمی خاطرنشان کرد: آنچه که بنده شاهدش هستم، این است که افرادی که به صورت محدود در ارگان‌های مختلف استخدام بوده‌اند و حال بازنشسته شده‌اند، اکنون در گوشه و کنار فعالیتشان را انجام می‌دهند و افرادی که جوان‌تر هستند نیز مشغول به فعالیت هستند؛ اما با توجه به اینکه بازار جواب‌گوی آن‌ها نیست و اکثرا باید سعی کنند مسیری را برای فروش آثارشان در خارج از کشور پیدا کنند شرایط سختی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر به هنرمندان این عرصه بها داده می‌شد، گفت: بنده از سال 1375 مشغول به فعالیت در این زمینه هستم و آن‌طور که به یاد دارم در دهه 80 نمایشگاه‌های مختلف برگزار می‌شد و سفارشات زیادی هم می‌گرفتیم؛ اما در شرایط فعلی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی